A magyar nyelvben van szabály a szórendre?
Engem a magyartanárom rendszeresen kijavít dolgozatokban, aláhúzza pirossal a mondataimat, mert szerinte szórendileg helytelen. Ezt a kérdést én a magyar nyelvben vonatkozásában úgy látom, hogy mindenki a saját tetszése szerint rakja sorba a mondatrészeket, amennyiben értelmet nyer így is- úgy is. Tehát ízlés dolga. Kérdezném, helyesen vélekedek erről, vagy mégiscsak vannak szabályok, amik alapján a szórendet alkotjuk a magyar mondatokban, vagy csak a nyelvi norma határozza meg?
Németben tudom, hogy vannak erre szigorú szabályok, pontosan KELL őket követni, máskülönben értelmetlen szóhalmazt eredményez a változtatásuk.
A magyar nyelvben persze is a szórend van meghatározva, mindent tenni nem lehet össze-vissza, mert hangzik hülyén.
Viszont mást jelent, ha más egy mondat szórendje:
"Ettem almát."
"Almát ettem."(és nem mást)
A válaszoló teljesen korrekt volt, és igaza van.
Nincs szabály a szórendre, de a jelentést befolyásolhatja.
Ha például azt szeretnéd kifejezni, hogy ALMÁT ettél, akkor azt mondod "Almát ettem." De ha azt, hoyg egyáltalán ettél valamit, akkor úgy mondod, "Ettem almát.".
Így elképzelhető, hogy bár te nem úgy értetted, de amit írtál, az némileg más jelentést hordoz, ezért húzta alá a tanárod. De konkrét példa nélkül csak találgathatunk.
Mégis, kérdezd meg a tanárnőt, hogy szerinte mi a helyes szórend! Eléggé zavaró lenne véleményem szerint, hogy nem írhatsz úgy, ahogy gondolod, hanem át kell rendezned a mondataidat, mintha idegen nyelven írnál.
Nem szokták tanítani, elég bonyolultak a szabályok. Az alapszórend például más, ha igekötős ige az állítmány, és más, ha nem.
A kihangsúlyozott mondanivaló általában az állítmány elé kerül. Hosszabb mondatoknál lehet ezzel játszani, és érezhető a jelentésbeli különbség. Tehát olyan kötött szórend, mint a németnél vagy az angolnál van, nálunk nincs, de jobban is tudjuk árnyalni a mondanivalónkat.
pl. "Engem a magyartanárom rendszeresen kijavít dolgozatokban." - írta a kérdező. Pakoljuk át kicsit a szavakat!
1. A magyartanárom rendszeresen engem javít ki a dolgozatokban. (-> és nem pl. Katit, Petit stb.)
2. Engem rendszeresen a magyartanárom javít ki a dolgozatomban. (-> nem pedig a biológiatanár)
3. Engem a magyartanárom a dolgozatomban javít ki rendszeresen. (-> de feleléskor meg van velem elégedve)
Persze sokat segítene egy példa, hogy mit húz alá a tanár, meg milyen szövegkörnyezetben.
Köszönöm az utolsónak (is), nagyon világosan kifejtette azt, ami tul. képpen minden magyar ember számára evidens. Ez alapján megbizonyosodhatunk arról, hogy a magyar nyelvben NEM KELL alkalmazni kötött szórendiséget ahhoz, hogy értelmet nyerjen egy mondat. A szavak átrendezésével viszont új jelentést adhatunk a mondanivalónknak.
Ez ha igaz, vagyis tényleg nincsenek klasszikus szabályok erre vonatkozólag, akkor kijelenthetjük, hogy a magyartanárom csak hibát akart találni az általam leírt szövegben, és amit ő "ízléstelennek" vélt, azt egyben (jogtalanul) hibának aposztrofálta.
Itt egy példa, ami a magyartanárom szerint nyelvszerkesztési/-használati hiba:
,,A hidraulikus fékrendszerben nem rudazat,hanem a hiraulikusfékolaj közvetíti a pedálra gyakorolt erőhatást a fékezőelemekhez."
Ezt szerinte így kellene írni/mondani :
A hidraulikus fékrendszerben a pedálra gyakorolt erőhatást a fékezőelemekhez nem rudazat, hanem a hiraulikusfékolaj közvetíti.
Szerinte az én megfogalmazásom "magyartalan", azaz helytelen is egyben.
Vki érteni ezt ? WTF ? Ezt szerintetek minden (normális) magyartanár így vélné, és tényleg én vagyok a hülye és nyelvileg műveletlen ?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!