Párbeszéd helyesírásával kapcsolatos kérdés?
Ez a példamondat helyes, vagy kell a dialógus végére a pont?
- Rögtön jövök - Józsi elviharzott.
- Rögtön jövök - a férfi elviharzott.
vagy
- Rögtön jövök. - Józsi elviharzott.
- Rögtön jövök. - A férfi elviharzott.
Tudom, hogy más esetekben hogyan jó. Viszont ahogy bétázok, egyre több esetben veszem észre, hogy az írók a kijelentő mondatos dialógusok vége után nem tesznek ki pontot, hogyha nem "mondta" vagy egyéb ige az utána következő szó és a narrációt kisbetűvel kezdik (vagy nagy, ha névvel kezdődik), hogyha a(z) betű az első szó. Minden más esetben viszont jól írják, ponttal a végén és nagybetűvel a kezdést, vagy fordítva.
Erre van valami nagyon titkos kivételes szabály, amellyel valahogy soha nem találkoztam, vagy miért látom ezt egyre többet kéziratokban?
Hogyha esetleg nem lenne egyértelmű, hogy mi a kérdés, mert nem könnyű megfogalmazni, itt egy példamondat az aktuális kéziratból:
"– Elnézésedet kérem! – sóhajtott a pultos lány. – Össze kell takarítanom, mielőtt valaki belelép. Rögtön jövök – Lydia válaszát meg sem várva elviharzott."
Szerintem a rögtön jövök végére kell pont.
De annyira specifikusan csak az ilyen fajta mondatokat rontja el (hogyha pl. a Lydia helyett "a" lenne, akkor azt kisbetűvel írta volna), és ehhez hasonlókat látok a legtöbb kéziratban, amit bétázok, hogy már kezdem azt hinni, hogy én nem tudok valamiről.
Igen, ha a párbeszéd utáni rész külön mondatként értelmezhető, kell a pont a párbeszéd végére.
- Rögtön jövök. - A férfi elviharzott.
De:
- Rögtön jövök - viharzott el a férfi.
Én úgy tanultam még kb. 20 éve, hogy a párbeszédeknél a gondolatjel elé soha nem kell pont (kérdő- és felkiáltójel viszont igen), és a narrációt kisbetűvel kezdjük.
Rögtön jövök - a férfi elviharzott.
Rémlik még olyasmi is, hogy ha a narráció tulajdonképp egy külön mondat, nem pedig mondta-kézdezte-kiáltott fel-ezek variációi, illetve rejtett variációi, akkor lehet külön mondatként kezelni. De ezt sosem értettem, mert ha nincs is benne szó szerint a "mondta", attól még ott van értelmileg.
- Rögtön jövök - mondta a férfi, és elviharzott.
Rögtön jövök - a férfi elviharzott.
Nyilván ugyanazt jelenti mindkettő, csak az első variáció szájbarágós.
(Én személy szerint úgy írnám, hogy:
- Rögtön jövök - viharzott el a férfi.)
De én 40 éves vagyok, érettségi óta pont nem érdekel a helyesírás, szóval azóta akár változhattak is a szabályok. Meg persze az is lehetséges, hogy anno rosszul tanultam meg.
#1
Rendben, akkor tiszta. Én is így tudtam mindig is, 95%-ig biztos voltam benne, hogy jól csinálom. De ha már elégszer látod azt, hogy sokan ugyanazt a specifikus hibát vétik, előbb-utóbb megkérdőjelezed magad.
A hármasnak vagyon igazsága.
- Rögtön jövök.
A férfi elviharzott.
- Rögtön jövök - mondta a férfi, azzal/és elviharzott.
-Rögtön jövök - viharzott el a férfi. (Szintén helyes, de nekem picit fura, inkább a másodikat használnám.)
#5
Akkor te félreértetted, amit a hármas írt, mert a kommented helyes, de a hármas nem ezt mondta. A hármas szerint helyes ez:
Rögtön jövök - a férfi elviharzott.
Ez természetesen nem helyes. Te az elsővel értettél egyet, nem a hármassal ;).
Kedves kérdező, igazad van. "Rögtön jövök - a férfi elviharzott." - Ez természetesen nem helyes, ahogy írod is. A többi részével (gondolatjel elé nem kell... meg a variációk) értettem egyet, csak felületesen fogalmaztam. Köszönöm a kiigazítást.
Az elsővel nem értettem egyet, mert ha pontot tett a mondat végére, akkor már nem gondolatjel, hanem új sor (ahogy írtam is).
#0:
– Rögtön jövök. – Józsi elviharzott.
– Rögtön jövök. – A férfi elviharzott.
Szerintem jó így. Bár kérdés lehet, hogy ez az "elviharzás" nem zárja-e le a párbeszédet, nem egy következő, külön aktus-e, nem ér-e meg ez egy újabb bekezdést – de ez a te döntésed.
"»– Elnézésedet kérem! – sóhajtott a pultos lány. – Össze kell takarítanom, mielőtt valaki belelép. Rögtön jövök – Lydia válaszát meg sem várva elviharzott.«
Szerintem a rögtön jövök végére kell pont."
Igen, ez már meggyőzőbb, itt szerintem is jobb egy bekezdésbe írni. És szerintem is kéne pont.
Tartalmilag persze ugyanaz, mintha idéző mondat lenne:
"– mondta, és Lydia válaszát meg sem várva elviharzott."
de mégis, a formai különbség miatt már nem számít idéző mondatnak, és így ott a helye a pontnak.
"egyre több esetben veszem észre, hogy az írók a kijelentő mondatos dialógusok vége után nem tesznek ki pontot"
Nem hiszem, hogy direkt térnek el a szokástól, szerintem ez csak ezért van, mert a pont nélküli, kisbetűs folytatás benne van a szabályzatban (257/b, 259/b), ez a "rendhagyó" megoldás pedig nincs, és vagy nem érzik, hogy mi a különbség az idéző mondat, meg a sima narráció között, vagy nem akarnak olyat csinálni, amire nincs konkrét "engedély" a szabályzatban. :-) Jobb magyarázatot nem tudok.
(Ja, és persze ez nem feltétlenül "az írók" sara, esélyesebb, hogy egy korrektor is végigment rajta, mire te olvasod. Én róluk írtam a fentit. :-)
Az OH. 305. oldaláról idézek:
"Sajátos szövegen belüli közbevetésnek számít a szépirodalomban a szereplő szavai közé tagolódó, alapvetően nem idéző mondat, amely inkább a szereplő leírását tartalmazza, és nem mondatba ékelődik, hanem a szöveget szakítja meg. Ha a szereplő szavait gondolatjellel vezetjük be, ezeket az idéző mondatokhoz hasonló közbevetéseket is gondolatjelek közé szokás foglalni.
»– Meghóttam, ugye? Azt hitte! – Az öreg jövevény jó ideig nevetett, csóválta a fejét. – Hitte azt már okosabb ember is. Irodalmi professzor.« (Mocsár Gábor)"
Ez ugyebár közbevetésről szól, de amikor a szöveg szerkezete, tartalma miatt a megszólalás utáni mondatkát is célszerűbb, észszerűbb ugyanabba sorba (ugyanabba a "bekezdésbe") írni, akkor értelemszerűen én arra is vonatkoztatom. Pont azért, mert ez amúgy nincs szabályozva – csak az "idéző mondat" van –, és ez a közbevetéses kvázi-szabály áll legközelebb ahhoz, amiről beszélünk.
- - - - -
#7: "ha pontot tett a mondat végére, akkor már nem gondolatjel, hanem új sor"
Általában igen, de ezt sokszor felülírja az észszerűség: akár olyan közbevetéses esetekben, mint amely a fenti OH.-idézetben van, akár akkor, ha csak egy olyan narráció van a megszólalás után, amely a konkrét megszólalás körülményeire utal, és akár idéző mondat is lehetne, csak a szerző nem azt választotta, pl.:
– Rögtön jövök – mondta, és közben rákacsintott.
– Rögtön jövök. – Közben rákacsintott.
De akár az is indokolhatja, ha egy párbeszéd ritmusát nem szeretnénk optikailag megtörni közbeszúrt, egymondatos bekezdésekkel...
Ahogy Jézus mondta: "A szombat van az emberért, nem az ember a szombatért." :-)
Vagyis a szabályok ezért vannak, hogy segítsenek a cél felé, nem azért, hogy gátoljanak, úgyhogy amikor "többet árt, mint használ", akkor természetesen sok szabály figyelmen kívül hagyható – fokozottan igaz ez a helyesírási szabályokra és szerkesztési konvenciókra, szépirodalmi hagyományokra, amelyek amúgy is mind csak ajánlások, ugye. :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!