4 darab hidraulikus mountain bike tárcsafék meg tudna állítani egy átlagos autót?
igen, kérdés a féktáv, abs rol haloottal?, az se tovig nyomja a feket, és megis rovidebb a fekut
fek lkopna lehet, de átlagos auto mit jelent?
Egy mountain bike tömege akár 15 kg is lehet. A névleges teherbírása általában 120 kg körül szokott lenni, tehát utassal együtt az már akár 135 kg is lehet, de nyilván egy MTB teherbírását alulméretezik, rövidtávon nagyobb tömeget is képes elbírni, és a fék megállítani a biciklit, megint hozzáfűzve: utassal együtt.
Négy fék esetén ilyen-olyan okokból azért nem lineáris a viszony, de azért ideális esetben közel négyszer akkora tömeget meg tud állítani a négy fék. Ha most egy 150 kg-al számolunk, akkor kb. 600 kg-ot.
Itt kérdés, milyen autóról van szó, egy régi Trabant 650 kg, egy sovány utassal együtt mondjuk 700 kg. Azt talán még meg tudná állítani, ha egy bicikli sebességével menne. De lehet, hogy csak egyszer, a fékek ugyan megállítanák az autót, de nem élnék túl. Egy nagyobb, 1 tonna tömegnél nehezebb autó esetén már sokkal kérdésesebb a dolog.
De 100 km/h-ról megállítani? Azzal az a problémás, hogy a mozgási energiája az autónak a sebesség négyzetével arányos (E = 1/2 * m * v²). Kétszer akkora sebesség négyszer annyi mozgási energia, négyszer akkora munkavégzés a fékeken. Ez azért jelentős többletterhelés a fékre nézve. De itt az is kérdés, hogy mekkora úton akarjuk megállítani az autót, mert egy autó megáll pusztán magától is, fék nélkül, pusztán a súrlódástól, közegellenállástól is, tehát 0 darab fék is elég az autó megállításához.
Miközben olvastam a válaszokat, fogalmazódott a fejemben a válasz, a végére érve rájöttem ,hogy 2*Sü gyakorlatilag szó szerint leírta, amit akartam.
Trabantostól.
A bringa tárcsafék ereje jó. Egy kis tömegű autóhoz elég is lehetNE.
Viszont a fékezésnél a mozgási energia mind hővé alakul.
Azt meg a féknek kéne tudni felvenni és elvezetni.
Ahhoz anyagtömeg és hővezetés kell.
A bringa tárcsaféknek ehhez egy kocsi tömege, sebessége esetén mindkét ilyen képessége kevés.
Pillanatok alatt megégne a betét, olvadásig hevülne a tárcsa, nem hogy elforrna, de kigyulladna a fékolaj.
Nagyobb tárcsaméret, vastagság, fékbetét-felület, teljes féknyereg-kialakítás, nagyobb fékolaj-mennyiség, nagyobb hűtési felület kell.
És pontosan ilyen kialakítású az autók fékje.
Dobfék esetén a betétfelület és a dob anyagtérfogata megoldja a dolgot külső hűtési lehetőség nélkül is, úgy-ahogy.
Ezért közeli viszonyító példa a Trabi.
Mert annak a dobfékei épphogy elegek, a bringafékek meg épphogy nem.
> Miközben olvastam a válaszokat, fogalmazódott a fejemben a válasz, a végére érve rájöttem ,hogy 2*Sü gyakorlatilag szó szerint leírta, amit akartam.
Elnézést a gondolatolvasásért… Nem volt szándékos… ;-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!