A vonat kerek/mi minden nap jar/ az kopik idovel?
persze, és cserélik is az abroncsot
sőt, még a sín is kopik, de az kevésbé
Ugyanolyan terhelést kap a sín és a kerék is, a kerekek futófelülete viszont szinte folyamatosan, minden pontja fordulatonként egyszer megkapja a terhelést, a sínem viszont "csak vonatonként", ettől természetesen lassabb a kopás.
A normál sebességű vasutakon a sínek kopási élettartama sok évtized.
A kopást egyébként jelentősen csökkenti, hogy a terhelés maga a felületen egy ismétlődő hdegkovácsolásként hat és ezzel keményíti a felületi kérget.
A vasúti kerekek általánosan egy szoros illesztéssel felrakott, a kerékanyagnál kopásállóbb és magasabb szilárdságú abronccsal vannak ellátva, ezeknek kopását, állapotát (esetleges repedés stb.) folyamatosan szigorúan ellenőrzik (ma már modernebb módszerekkel is, de biztos mindenki emlékszik a kerekeket kalapáccsal végigkongató vasutas bácsikra, akik hangról állapították meg az esetleges abroncssérülést).
Ennek megfelelően ezeket időnként cserélik, felújítják.
Hogyne kopna! Az igazi baj azzal van, hogy milyen profilja lesz a keréknek a kopás hatására. Jelenleg az S1002 EU-s profilt használja a MÁV is, de a régebbi hazai szabványban volt K5 és K6 profil is, melyek alig tértek el egymástól (még régebben a gőzmozdonyoknál volt más profil is ami már jelentősen különbözött).
Emiatt időnként ellenőrizni kell a kerekek profilját és ha még javítható, akkor újra kell esztergálni azt. Ilyen berendezés például a Keleti pu végében is van, ott egy un. padló alatti kerékpáreszterga üzemel. Pl. ebben vannak róla fotók:
Ennek az esztergának az a különös tulajdonsága, hogy ki sem kell szerelni a kerékpárt, mert 'alulról' tudja megmunkálni azt. Amikor a sínáthidalók bent vannak beáll a kocsi vagy mozdony, hidraulikus görgőkkel megemelik (és azokkal forgatják is), megmérik, majd ha még javítható, akkor újra esztergálják a profilt.
Szigorú előírások vannak egy kerékpárra, egy zsámolyra és egy kocsira, hogy mennyire térhetnek el a kerekek átmérői egymástól. Ha egy kerék egy meghatározott értéknél kisebb átmérőjűre kopik, akkor kuka.
Érdekesség, hogy egy kerék lehet lapos is. Na nem úgy, hogy leereszt, hanem vészfékezésnél egy lap kopik rá, amit szintén fel kell szabályozni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!