(Motor) Kerékpár hajtáslánc miért jobb oldalt van?
Van valami oka, hogy jobb oldalra tették? Ha bal oldalra szerelném fel szimmetrikusan, mi változna?
Gépészek és fizikusok :) Ne féltsetek a matek miatt, jöhetnek linkek, amik segítik ezt megérteni.
A legtöbb ember jobbkezes, illetve „jobblábas”.
A kerékpárt tolni a kerékpár bal oldalán állva kényelmesebb, ilyen szempontból jobb, ha a lánc a jobb oldalon van, mert a bicikli tolása közben nem érsz hozzá, nem leszel olajos, nem csípi be a nadrágod, stb… Az ember a jobb lábával tud jobban navigálni, így a jobb lábat kényelmesebb átemelni a biciklin, ha fel akarsz szállni, ami megint azt erősíti, hogy bal oldalról kényelmesebb felszállni. (Hasonló okból van a bal oldalon a kitámasztó.)
A jobb lábaddal valószínű erősebben tekered a pedált, így a pedál tengelyére is kisebb terhelés jut, ha a hajtáslánc a jobb oldalon van.
A jobkezességhez (joblábasság) köthető, nem a fizikához gépészethez vagy matekhoz. És a ruha szennyeződéséhez, becsípődéséhez, balesetveszélyességhez!
Vagyis ha jobb kezes vagy akkor szó szerint "kézenfekvő" hogy balról szállsz fel. De hogy ne legyél olajos és ne sérülj meg a hajtásláncól ezért az a másik oldalra kelett hogy kerüljön!
Nyilván egy balkezes (ballábas) embernek kényelmesebb lenne egy olyan bicikli amin balról van a hajtáslánc és ő jobbról szállna fel rá!
Ezen még sose gondolkoztam.
Mivan ilyenkor az egyenjogusággal? Rohanok is Strassbourgba, amiért hátrányos megkülönböztetésben vagyunk mi balkezesek. :D Kérünk balkezes kerékpárokat! :D
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__egyeb-kerdesek__62..
Szerintem a biciklistáknak nincs akkora különbség a két lábuk ereje között, ha erre gondolsz.
De amúgy sem hiszem, hogy a bal oldalra szerelt láncú bringákért hirtelen hosszú sorok kígyóznának a boltok előtt.
A verseny pont nem a fogyasztói réteg kiszolgálása.
Egy versenyző bringája gyakran prototípus és több tíz milliós nagyságrendig is elmennek fejlesztésben és felszereltségben. Amikor egy versenyző kicseréli az alu csavarokat titániumra súlycsökkentés miatt és karbonból gyártat magának fogaskerekeket, akkor bizony felmerül a kérdés, hogy hogyan lehet még pár tizedet nyerni.
A versenyzőt semmiben nem befolyásolja a hajtáslánc jobb- vagy baloldali szerelése. A nem versenyzőt is csak abban, hogy ne szutymákolja össze magát a lánccal toláskor.
Valaki emlegetett valamit a két láb erőkülönbségéről, na ez az, ami biztosan nem számít itt. Hacsak nem vesszük figyelembe a rajtkori első pedálfordulatot, amit minden versenyző az erősebb lábára szokott helyezni.
De itt is lényegtelen, melyik oldalon fut a lánc. Ugyanazt a hajtásláncot hajtod mindkét lábaddal, lényegtelen, melyik oldalon van.
No persze, az élsport ott is talál faragni valót, ahol az átlagember nem is gondolná.
Itt van például ez, ami, hát, minimum furcsa, de a pályabringázás éppen egy olyan ágazat, ahol az ezredmásodpercek sokat nyomhatnak a latban.
Itt szerepet játszhat a bal és jobb oldal aerodinamikai különbsége, hiszen a zárt pályán tett köröknél fixen van belő és külső íven futó oldal.
Országúton ilyen nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!