Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Hogy tudom a gördülési erőt...

Hogy tudom a gördülési erőt csökkenteni? Írjatok rá példát légyszi

Figyelt kérdés
2016. febr. 2. 21:25
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:

Csökkented a gördülési ellenállást. Teheted ezt mondjuk síkosítással (vazelin/zsír/olaj), a felületek finomításával (pl. simább/keményebb felület) vagy akár a nyomóerő csökkentésével. (lepakolsz pár téglát a talicskáról)

G.

2016. febr. 2. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
Vagy az említetteken kívül megnöveled a gördülőelem átmérőjét.
2016. febr. 3. 00:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
Vagy keményebbre fújod a kerekét, esetleg nem a sárban tolod hanem pallón, aszfalton, betonon.
2016. febr. 3. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
Esetleg még megvárhatod, amíg hátszeled lesz :)
2016. febr. 3. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 Wadmalac ***** válasza:

A gördülési ellenállás több dologtól függ.

Egy elvi, ideálisan végtelenül kemény és sima felületű kerék végtelenül kemény és egyenetlenség nélküli sík felületen nulla gördülési ellenállású.


Az egyik, talán a leglényegesebb a deformáció, ez magában foglal szinte mindent. A deformálódó kerék illetve a kerék alatti talaj produkálja a legtöbb ellenállást, főleg ha nem tökéletesen rugalmas, vagyis van rugalmas veszteség.

A kerék "gyúrása" veszteséggel jár. A talaj besüppedése meg olyan hatású, mintha folyamatosan emelkedőn kéne felmenni.

A felületi egyenetlenségek akár az úton, akár a keréken mind leküzdendő "dombok", persze mikroméretben, de ettől még hatnak.

Ezeknek az egyenetlenségeknek meg annál nagyobb a ható szöge, vagyis ezzel az ellenállása is, minél kisebb átmérőjű a kerék. Hogy ez átlátható legyen képzeld el, hogy egy 10 centi magas járdaperemnek nekitolsz egy egy méter kerékátmérőjű biciklit, vagy egy 20 cm kerékátmérőjű rollit. A bringát kis lökéssel fel tudod léptetni, a rollit hiába erőlteted, mert az akadály már a tengely magasságában hat. Minden egyéb méretviszony ilyen arányban számít.


Naszóval, ha van egy adott anyagú, átmérőjű, felületi simaságú kereked egy ugyanígy adott keménységű, simaságú útfelületen, a gördülési súrlódásod csökken, ha:

- keményebb anyagú kereked van

- keményebb az útfelület

- nagyobb átmérőjű a kerék

- a futófelület szélessége is számít, de ezer tényezőn múlik, hogy ront a szélesebb vagy javít.

- simább a futófelület

- simább az útfelület


És kihangsúlyoznám, a két felület közti tapadási és súrlódási együttható SEMMILYEN MÓDON nem befolyásolja a gördülési súrlódást. Szerepelt egy kommentben a kenés, ez csupán egyetlen módon használhat, akkor, ha mikroszinten kisimítja a felületi egyenetlenségeket azzal, hogy két érdességi csúcs közt a gördülő felület a kenófolyadékon fekszik fel. A görgős csapágyak kenése is csak kis részben szolgálja ezt, főleg a görgő elemek egymáson illetve a görgőkosáron való csúszó súrlódását csökkenti, meg persze a hőelvezetést.


Apropó csapágyak, mindebben nem lett figyelembe véve a kerék csapágyazásának esetleges ellenállása. Annak a gördülési súrlódáshoz nincs köze, az teljesen más téma.

2016. febr. 3. 10:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 Wadmalac ***** válasza:
...a hőelvezetést javítja a kenés, hiányos volt a mondat, félreérthető, javítom.
2016. febr. 3. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
Kedves Wadmalac, részleteznéd esetleg, hogy a futófelület szélessége hogyan számít?
2016. febr. 3. 15:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 Wadmalac ***** válasza:
Arról kisregényt lehetne írni, méghozzá kemény mérnöki munkával, szerintem egy pontos paraméterezése elég lenne diplomamunkának a közlekedésmérnökin, azért nem akartam belemerülni. Gondolom, főleg a felületi deformációkon múlik. Tapasztalati tény, hogy ugyanaz az autó ugyanolyan átmérőjű kerekekkel és szélesebb gumikkal többet fogyaszt, ezt nem lehet egyszerűen a kerékösszetartás miatti gumigyűrésre fogni.
2016. febr. 4. 07:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 Wadmalac ***** válasza:

És ugye itt most ideális elvi esetről nem beszélhetünk, mert a gördülési ellenállás esetén olyan nincs.

Ha végtelenül sima felületű, végtelen keménységű vízszintes úton végtelen keménységű sima görgőd van, akkor a gördülési súrlódás nulla.

Ahogy elkezdesz egyre több paramétert bevenni, egyre bonyolódik a dolog és egyre kevésbé "elvi" a feladat.


Gondolom az egyértelmű volt említés nélkül is, hogy az összenyomó erőtől is függ.

2016. febr. 4. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:

"Tapasztalati tény, hogy ugyanaz az autó ugyanolyan átmérőjű kerekekkel és szélesebb gumikkal többet fogyaszt, ezt nem lehet egyszerűen a kerékösszetartás miatti gumigyűrésre fogni."


Na igen, nekem is ez jutott eszembe először. Így viszont gazdaságosabb lenne jelenlegi gépjárműveinkben kevésbé széles gumiabroncsot alkalmazni.

Ennek ellenére mégis "kellően szélesek" a kerekek.

2016. febr. 4. 14:01
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!