Hogy tudom a gördülési erőt csökkenteni? Írjatok rá példát légyszi
Csökkented a gördülési ellenállást. Teheted ezt mondjuk síkosítással (vazelin/zsír/olaj), a felületek finomításával (pl. simább/keményebb felület) vagy akár a nyomóerő csökkentésével. (lepakolsz pár téglát a talicskáról)
G.
A gördülési ellenállás több dologtól függ.
Egy elvi, ideálisan végtelenül kemény és sima felületű kerék végtelenül kemény és egyenetlenség nélküli sík felületen nulla gördülési ellenállású.
Az egyik, talán a leglényegesebb a deformáció, ez magában foglal szinte mindent. A deformálódó kerék illetve a kerék alatti talaj produkálja a legtöbb ellenállást, főleg ha nem tökéletesen rugalmas, vagyis van rugalmas veszteség.
A kerék "gyúrása" veszteséggel jár. A talaj besüppedése meg olyan hatású, mintha folyamatosan emelkedőn kéne felmenni.
A felületi egyenetlenségek akár az úton, akár a keréken mind leküzdendő "dombok", persze mikroméretben, de ettől még hatnak.
Ezeknek az egyenetlenségeknek meg annál nagyobb a ható szöge, vagyis ezzel az ellenállása is, minél kisebb átmérőjű a kerék. Hogy ez átlátható legyen képzeld el, hogy egy 10 centi magas járdaperemnek nekitolsz egy egy méter kerékátmérőjű biciklit, vagy egy 20 cm kerékátmérőjű rollit. A bringát kis lökéssel fel tudod léptetni, a rollit hiába erőlteted, mert az akadály már a tengely magasságában hat. Minden egyéb méretviszony ilyen arányban számít.
Naszóval, ha van egy adott anyagú, átmérőjű, felületi simaságú kereked egy ugyanígy adott keménységű, simaságú útfelületen, a gördülési súrlódásod csökken, ha:
- keményebb anyagú kereked van
- keményebb az útfelület
- nagyobb átmérőjű a kerék
- a futófelület szélessége is számít, de ezer tényezőn múlik, hogy ront a szélesebb vagy javít.
- simább a futófelület
- simább az útfelület
És kihangsúlyoznám, a két felület közti tapadási és súrlódási együttható SEMMILYEN MÓDON nem befolyásolja a gördülési súrlódást. Szerepelt egy kommentben a kenés, ez csupán egyetlen módon használhat, akkor, ha mikroszinten kisimítja a felületi egyenetlenségeket azzal, hogy két érdességi csúcs közt a gördülő felület a kenófolyadékon fekszik fel. A görgős csapágyak kenése is csak kis részben szolgálja ezt, főleg a görgő elemek egymáson illetve a görgőkosáron való csúszó súrlódását csökkenti, meg persze a hőelvezetést.
Apropó csapágyak, mindebben nem lett figyelembe véve a kerék csapágyazásának esetleges ellenállása. Annak a gördülési súrlódáshoz nincs köze, az teljesen más téma.
És ugye itt most ideális elvi esetről nem beszélhetünk, mert a gördülési ellenállás esetén olyan nincs.
Ha végtelenül sima felületű, végtelen keménységű vízszintes úton végtelen keménységű sima görgőd van, akkor a gördülési súrlódás nulla.
Ahogy elkezdesz egyre több paramétert bevenni, egyre bonyolódik a dolog és egyre kevésbé "elvi" a feladat.
Gondolom az egyértelmű volt említés nélkül is, hogy az összenyomó erőtől is függ.
"Tapasztalati tény, hogy ugyanaz az autó ugyanolyan átmérőjű kerekekkel és szélesebb gumikkal többet fogyaszt, ezt nem lehet egyszerűen a kerékösszetartás miatti gumigyűrésre fogni."
Na igen, nekem is ez jutott eszembe először. Így viszont gazdaságosabb lenne jelenlegi gépjárműveinkben kevésbé széles gumiabroncsot alkalmazni.
Ennek ellenére mégis "kellően szélesek" a kerekek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!