Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Melyikkel olcsóbb közlekedni...

Melyikkel olcsóbb közlekedni árammal vagy benzinnel?

Figyelt kérdés
1 Kw/h áram 50 Ft- és 1 Liter benzin 350 Ft-al számolva.
2015. jan. 8. 18:04
 1/7 anonim ***** válasza:
attól függ....
2015. jan. 8. 18:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
14%

Mondjuk vegyünk egy példát (nyilván nagyon speciális eset lesz, és hogy okosabbak legyünk, még sok minden mást is kell vizsgálni).


Mondjuk 100 km/h-s sebességnél 100 km-enként 5 liter benzint fogyaszt egy autó, és 35 kW (azaz nagyjából 50 LE) teljesítményt ad le. Ez azt jelenti, hogy (1 h)*(35 kW) ≈ 125 MJ energiával megy el 100 km-t.


A villanymotor hatásfokára itt azt írják, hogy 90% körüli ( [link] ), azaz ahhoz, hogy villanymotorral tegyük meg ezt a távot (125 MJ)/0,9 ≈ 140 MJ energiával teszi meg ezt a távot.


Az árak az én becslésemben:

Benzin: (5 liter/(100 km))*(350 HUF/liter) = 1750 HUF/(100 km),

Áram: (140 MJ/(100 km))*(50 HUF/(kW*h)) ≈ 1950 HUF/(100 km).


Láthatóan nagyságrendileg hasonló árban van a kettő… Főleg, ha 400 Ft/L-es benzinárral számolnánk…

2015. jan. 8. 18:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
97%

A fenti számítás tartalmaz egy nagy hibát.

Nem látom a számításban azt a tényt hogy egy valós benzines gépjármű hatásfoka valós körülmények között 30%.

2015. jan. 8. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
31%

> „Nem látom a számításban azt a tényt hogy egy valós benzines gépjármű hatásfoka valós körülmények között 30%.”

Mivel az autóknál a leadott teljesítményt adják meg (legalábbis, ha jól tudom), illetve a fogyasztást külön, ezért nem volt szükségem a hatásfokra, mert a felvett „energiát” (5 liter benzin a 100 km-re, ami körülbelül reális), és a leadott teljesítményt is ismertem.

Viszont azt nem tudtam, hogy mennyi energia kell egy autónak a 100 km megtételéhez, de ezen adatok alapján ki tudtam számolni.

[link] ez alapján a benzin égéshője körülbelül 47 MJ/kg, 5 liter benzin körülbelül 4 kg, azaz nekem körülbelül 66 %-os hatásfok jön ki ((125 MJ)/(47 MJ/kg * 4 kg)).


A hiba oka egyrészt, hogy elég autópályás értékekkel számoltam, másrészt valószínűleg fölé becsültem a 100 km/h-nál leadott teljesítményt. (De az elejére odaírtam, hogy ne tessék messzemenő következtetéseket levonni ebből a számolásból.)


Ha ezzel a 30 %-os hatásfokkal számolunk, akkor körülbelül:

50 MJ energia hasznosul 5 liter benzinből, akkor 56 MJ energia kell a villanymotornak, hogy 50 MJ hasznos energiát adjon le, így ebből az jön ki, hogy 1750 Ft-nyi benzinnek 800 Ft áram felel meg.


Szóval valóban eléggé mellé lőttem, de nem az volt a hibám, amire te rámutattál. Viszont köszönöm az adatot, remélem, pontos!


(És megjegyzem, hogy minden nagyon függ attól, hogy hogyan használjuk a gáz/áram pedált.)

2015. jan. 8. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Azért volt gyanús mert jelenleg tuti hogy elektromos árammal olcsóbb. De ez addig lesz igaz csak, amíg valami extra adót ki ne vetnek rá.

Ha elég sokan járnak majd elektromos kocsival akkor lépnek majd az ügyben.

2015. jan. 8. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Topor G ***** válasza:

Közlekedni lehet, hogy olcsóbb, de előbb meg kell venni a járművet, ami a két fajta között jelenleg legalább 2x-es (inkább 3x-os) különbség van...

De egy 4millió forintba kerülő benzines autó élettartama alatt (~300000 km) elfogyaszt 5250000 ft-nyi benzint, meg kb. ugyanennyi a költség a fenntartása is, tehát összesen 14,5 milliót visz el.

Elektromos autó esetén ugyanilyen tételekkel számolva nem úszod meg a kocsit 10 millió alatt, de az üzemanyag és (feltételezhetően) a fenntartási költségek is alacsonyabbak, tehát itt is az üzemanyag-költség megduplázásával számolva az jön ki, hogy 14.8 millió az össz költség.

No, ez egy elég durva számolás volt, de azért tanulságos. Mindenesetre azzal nem tévedek nagyot, hogy a korszerűbb technológia drágább ugyan (beruházási ktsg.) de az üzemeltetés olcsóbb (pl. nem kell olajat cserélni). De azért erre nem vennék mérget, nem futkosnak százezrével elektromos autók Európa útjain, hogy erre nagy tapasztalat lenne (pláne az élettartamra)

2015. jan. 8. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
89%
#6: Olajcserére ugyan nem szorul az elektromos autó, de kötve hiszem, hogy a hajtásért felelős akkumulátorok kibírnának 300K kilométert. Az elektromos autók árának viszont jelentős részét az akkuk teszik ki, és ha azokat cserélni kell, lényegesen többe kerül, mint egy olajcsere. Igaz, nem kell olyan sűrűn, de 300K km kb. 15 éves autónak felel meg, és szerintem ez idő alatt minimum kétszer kell benne akkukat cserélni, és valószínűleg közel járhat a harmadik cseréhez is időben.
2015. jan. 8. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!