Mi a véleményetek, elv a következő, vizet felforraljuk, több száz fok ra, és ennek a forró víz energiatároló képességét kihasználva működtetnénk a járműveket?
A gőzautó nem új dolog, sőt, bő 150 éve minden így kezdődött. De később is sok márka ragaszkodott a vizes hajtáshoz, még az 1930-as években is készültek ilyen autók.
Az alternatív hajtásláncok kutatói néhány éve újra megtalálták a gőztechnikát. A mai megmunkálási minőséggel a korábbi 10-15%-os hatásfok már az 50%-ot közelíti! Az amerikai Cyclone próbamotorjainak kazánja akár fűrészporral, alkohollal és pakurával is etethető, a 2,0 literes hengerűrtartalomhoz több mint 1000 Nm forgatónyomaték tartozik. A túlhevített, 700 fokos gőz nyomása több mint 200 bar, a mozgó részeket víz keni, a bejövő gőzt a kipufogó előfűti. Különösen jó, hogy a gőzgép nyomatékcsúcsa közvetlenül az elindulás pillanatában ébred, így a sebességváltó el is hagyható. Ha az autó áll gőzmotorja sem forog. Az indulás előtti felfűtés még időigényes, de állítólag 0 fokban sem hosszabb fél percnél.
A gázturbinákat korábban legfeljebb hajók és vasúti járművek hajtására használták, az utóbbi években közúti járművekbe is beépítik. A gázturbina alapelve: az elégetett tüzelőanyaggal felmelegített, s így kitágulni kényszerülő gáz (levegő+ égéstermék) az égéstérből kipréselődve turbinalapátnak ütközik, s az átveszi az áramló gáz kinetikai energiáját.
A gáz előállítására" két mód van. Eleinte inkább az ún. szabaddugattyús megoldással próbálkoztak, azonban egyszerűsége és jó fajlagos tömege ellenére sem tudott elterjedni (nehezen indítható, túl gyors az alapjárata, részterheléskor rossz a hatásfoka stb.).
A mai modern gázturbinához centrifugális légkompresszort és külön égésteret használnak. A kompresszor beindítására villamos motor szolgál, de később egy segédturbina hajtja, ami természetesen az előállított gáz kinetikai energiájának egy részét felhaszŹnálja, s csak a maradék jut a munkaturbinára.
A gázturbina fordulatszáma kb. tízszer akkora, mint egy korszerű dugattyús motoré, ezért a hajtóműben lényegesen nagyobb áttételre van szükség. Gyakorlatilag a hajtómű egy részét már magába a gázturbinába beépítik (egy állandó áttételű bolygóműves reduktor ), hogy a továbbiakban a hagyományos hajtóműelemeket lehessen használni. Természetesen a gázturbina kedvezőbb karakterisztikája miatt lényegesen kevesebb fokozatú sebességváltóra van szükség, legtöbbször elegendő két fokozat.
A gázturbinák termikus hatásfoka ma még nem kielégítő. Javítására két lehetőség van: hőcserélő beépítése vagy nagyobb nyomásviszony alkalmazása.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!