Ha elolvasom a tankönyvet végig, a legtöbbet amit tudok ha kiolvasom, akkor jövőre ha egy év eltelik úgy hogy nem járok iskolába emlékezni fogok rá? Vagy könyebb lesz megtanulnom?
De igen.
Lesz, amire emlékezni fogsz és jövőre könnyebb is lesz megtanulni. Csak az a gond, hogy a tankönyvben az anyag az előző anyagra épül - tehát csak akkor érdemes elolvasni, ha már az előzőt ismered, így tudod mihez kapcsolni.
Minden attól függ, miképpen olvasod.
Valamire mindenképp fogsz emlékezni, ahhoz képest, hogy elő se veszed. A kérdés a különbség. Hogy annyiért érdemes-e. Ez egy dolog. Ha igényesen, azaz úgy olvasod, hogy mindent érts, amit olvasol, akkor tovább fog tartani amíg olvasod, és sokkal többre fogsz emlékezni belőle. De nem ez a lényeg. Ha értőn olvastad, alkalmazni tudod. Azaz szó szerint nem tudsz mindent visszamondani egy év múlva, de elég egy témára egy pillantást vetned és rögtön felidéződik, mert abból a kicsiből az agyad (az asszociáció, a következtetés és összevetés képessége, amit kitanultál belőle) előveszi rejtett zugaiból, és a saját szavaiddal pontosan el tudod mondani. És ez sokkal több, mint visszaemlékezni. Ez aktív és nem passzív tudás.
Gondold csak meg: nyolcadikos korodban a betűvetés minden elemére emlékszel 8 év távlatából. És minden másra, amit utána értelemmel tanultál. Azt nem tudod, hogy mit tanultál hatodikban áprilisban, de ha mondanak egy konkrét dolgot (amit akkor tanultál) te tudod folytatni. Ha belekérdeznek, másként magyarázod. Ez az igazi tudás.
Viszont a tankönyvekben lévő tudásanyagot azért osztották fel évekre, mert a tapasztalat szerint ez a leghatékonyabb. Így valójában nincs értelme előre tanulni. Hasznosabb, ha a tanultakat gazdagítod különféle adalékokkal, más szempontból leírtakkal.
"Gondold csak meg: nyolcadikos korodban a betűvetés minden elemére emlékszel 8 év távlatából."
Persze, hiszen az írást folyamatosan használja elsőtől kezdve. Amit viszont nem használunk állandóan, vagy nem ismételünk időnként, azt többnyire elfelejtjük, legalábbis a többség. Pl. sokan nem tudják megkülönböztetni a zöngés és zöngétlen mássalhangzókat, pedig elvileg az is elsős tananyag. (Felsőben újból előkerül.) Vagy egy "közismertebb" példa: a Facebookon és egyéb közösségi oldalakon időről időre felbukkanó számtani műveletsorok, amelyek számolásakor rengetegen elhasalnak, mert elfelejtették a műveletek sorrendjét, pedig 2.-ban mindenki tanulta, és éveken át használta is.
De ezen kívül egyetértek a válasszal. :)
(Meg a következővel is, mert az emberek tényleg nem egyformák.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!