Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Elméletben egy turbós motor...

Elméletben egy turbós motor végtelen nagy fordulatszámot képes elérni?

Figyelt kérdés

Tudom, hogy nem lehet tetszőlegesen nagy fordulatszámot elérni, a szerkezet anyaga, az üzemanyag égési sebessége, stb. miatt,de...


Adott egy elpusztíthatatlan anyag. Ebből készül a motorblokk, dugattyúk, gyűrűk, csapágyak, szóval minden. Ugyanezen anyagból készül a turbó is. Elkezdem működtetni a szerkezetet olyan üzemanyaggal, aminek az égése alkalmas erre. Elkezdem emelni a fordulatot, a turbó több levegőt kezd szívni, az elektronika több üzemanyagot adagol, emiatt nő a turbó fordulata, ami miatt több levegő, több üzemanyag...


Szóval ha a turbót nem szabályozom, akkor elméletben indítás után elkezdene gyorsulni a végtelenségig?



2014. szept. 27. 16:06
 1/6 anonim ***** válasza:
Igen, álmainkban minden lehetséges, a fizika törvényei nem akadályoznak...
2014. szept. 27. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Akkor kérdezem egyszerűbben...


Egy turbós motor a bypass szelep nélkül addig emeli a fordulatot önmagától, míg bírják az alkatrészek?

2014. szept. 27. 16:24
 3/6 reptoid tudós 2 ***** válasza:
100%
Nem, mivel az égés sebessége elméletben sem lehet gyorsabb a fénysebességnél, így ez a fordulatszámot is behatárolja. (Ha úgy tetszik, a turbó sem foroghat fénysebességnél gyorsabban, tehát nem lehet végtelen a fordulatszám még elméletben sem.)
2014. szept. 27. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Na igen, ez kimaradt a számításból.


Akkor az az elméleti határ.


Köszönöm.

2014. szept. 27. 18:19
 5/6 anonim ***** válasza:
88%

Nem csak a fénysebesség, az égési sebesség határolja be.

Már 3-4 nagyságrenddel kisebb sebesség esetén is a levegő a nyomás és hőmérséklet miatt plazma állapotba kerülne, így nem lenne oxidáció, azaz égés sem.

2014. szept. 28. 14:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Wadmalac ***** válasza:

Ha egy Otto-motort a maximális üzemi fordulatának három-négyszeresére felpörgetsz külső meghajtással (feltéve, hogy mechanikailag nem esik szét ettől), a benzin-levegő keveréked szinte sértetlenül esik át rajta, pontosabban az égés a kipufogórendszerben fog csak megtörténni.

A lángfront terjedése egy hangsebesség körüli érték, ezt nem nagyon tudod befolyásolni.

Már csak ezért sem tud végtelenségig felpörögni.

Másrészt, ha egy motort turbósítasz, az ugyan feljebb tolja a munkapontot, de a bejuttatott üzemanyag-levegő keverék mennyisége, a kompresszió növekedése sem tolja az egekig. A fordulatszám növekedése az adott konstrukció munkapontja fölött folyamatosan csökkenő nyomatékot produkál, egy idő után eléred azt a pontot, ahol a termelt nyomaték már csak a súrlódások kiegyenlítésére elég, üresjáratban is megtorpan a fordulat, nem nő tovább.

2014. szept. 29. 08:48
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!