A tudás bűn? (Kérdésed túl rövid)
tudás = megkülönböztetés
megkülönböztetés = minősítés
minősítés = ítélkezés
ítélkezés = bűn
Az utolsó kijelentésed egyáltalán nem stimmel, az ítélkezés nem bűn. Kapcsolódhat bűnhöz - de önmaga akkor sem bűn.
Az utolsó előtti is problémás. A tudás nem ítélkezik, hanem tényeket tár fel.
Ezt aztán lehet ítélkezésre is használni - de ez már nem a tudás dolga, hanem az erkölcsé.
"Aki szándékos ferdítést meg egyebeket magyaráz bele, az a saját szándékait vetíti ki rám."
Mondod te. A válaszokból leszűrve viszont úgy tűnik, nagyon is egyedül vagy ezzel a véleményeddel. Tudom, mindenki hülye, csak te vagy gurulós bőrönd.
"De csak az érzelmek, a frusztrációk, az indulatok jönnek elő."
Már ne haragudj, de a kérdésedben szereplő levezetés nagyobb ferdítés mint Terry Black. Így miért is csodálkozol, hogy ez lesz a végeredménye?
"Egyébként amit írtam, az nem állítás, hanem kérdés, igaz, írhattam volna a kifejtős részhez is egy kérdőjelet, de úgy gondoltam, egyértelmű. "
Neked, mert te írtad. Máskor ne spórolj egy karaktert, és nem kell 30 idegesítő, értelmetlen hsz-t elkönyvelned.
"mert a legbutább kérdés sem lehet annyira primitív, mint amennyire primitív az, amikor valaki kiböfögi magából, hogy ilyen hülyeséget még nem hallott, és tovább áll."
Ebben igazad van, ezért is nem álltam tovább :)
De lássuk akkor:
Tudom, hogy a gumi már kopott az autómon. Ezzel megkülönböztetem a kopott gumit a jó gumitól. Ezzel minősítem az autómon lévő gumi állapotát, vagyis ítélkezek az elkopott gumi felett, hogy le kell cserélni. Ezzel akkor most bűnt követtem el?
"Aki szándékos ferdítést meg egyebeket magyaráz bele, az a saját szándékait vetíti ki rám"
Nem szándékos ferdítést mondtam, csak ferdítést. A mondatod második felét nemigen tudom értelmezni. Azért írtam ilyen rövid hsz-t, mert azt hittem egyértelmű hogy miért ferdítés ez.
a tudás megkülönböztetés? néha igen, legalábbis a képesség, hogy megkülönböztess dolgokat egymástól. Innentől már nem is mehetsz tovább szigorúan véve, hiszen csak ekvivalens dolgokkal lenne értelme ilyen levezetésnek. Ha nem érted, hogy miért, akkor itt van két példa:
X = Y
Y = 2
tehát X = 2
ez helyes, mert ekvivalencia van
a testvérem magyar
a magyarok általában nem tudnak jól angolul(ez igaz, de nem ekvivalencia)
tehát a testvérem nem tud jól angolul(ez nem igaz, ez lett a ferdítés eredménye)
de továbbmenve is ilyeneket találunk:
megkülönböztetés = minősítés? nem. a két szónak hasonló a jelentése, de nem teljesen ugyanaz. pl megkülönböztetem egymástól a levegőt és a vizet, akkor ezzel minősítem őket? :S ez kicsit értelmetlen így. És így tovább...
"Valószínűleg az lehet, hogy a többség társít mindenfélét, ahelyett, hogy teljesen elvonatkoztatva olvasná a kérdést" a te szempontodból mi túl szigorúan, begyepesedve gondolkozunk, nem vagyunk elég nyíltak az új ötletekre. Az iugazság az, hoyg megtehetnénk, hogy azt mondjuk, aha igen értem mit mondasz tök jó, a tudás az bűn. De király. Persze nyilván nem úgy, de aha így elvonatkoztatva jah,m végülis tényleg, mert a megkülönböztetés az minősítés és a minősítés az ítélkezés. meg a hányás az igazából csak fordítva evés. Csak az a baj hogy ezzel a sok okossággal nem megyünk semmire.
"Egyébként amit írtam, az nem állítás, hanem kérdés" és mi válaszoltunk. A tudás nem bűn, legalábbis ez alapján a 4 egyenletszerűség alapján nem az.
Isten is monta a Bibliában is benne van a Tudás az Bűn !.
Ezért végeztem csak 4 elemit.
"A válaszokból leszűrve viszont úgy tűnik, nagyon is egyedül vagy ezzel a véleményeddel. Tudom, mindenki hülye, csak te vagy gurulós bőrönd."
A tipikus tömegember dumája. Tudod, nem ez az egyetlen, amiben egyedül vagyok. Ha nincs tévém meg Facebook-om, azzal is kilógok a sorból. Ha ezen változtatnék (ami nagyon nem valószínű), az nem az engem körülvévő embermassza hatására fog bekövetkezni, hiába vannak többségben. Ettől függetlenül természetesen elgondolkodtat, ha a többség mást mond, és megfontolom, de semmiképp sem a mennyiség adja meg a végső okot a döntésben. (Mi van, ha százan ajánlják a showműsorokat, de csak egy tanár a szépirodalmi regényeket?) De még mielőtt ebből is félreértés keletkezne: nem utasítom el, amit a többség mond, csak mert a többség mondja. De nem is fogadom el, amit a többség mond, csak mert a többség mondja. Azért fogadom el, mert megértem és egyetértek.
"Így miért is csodálkozol, hogy ez lesz a végeredménye?"
Nem csodálkoztam, hanem kifogásoltam, a kettő nem ugyanaz. Persze lehet folytatni, ha te így látod bölcsnek. Igazából kezdem már megszokni az ösztönös, reflex-szerű, indulatokkal átitatott zsigeri reakciókat. Csak még egy kicsit fura.
"Neked, mert te írtad. Máskor ne spórolj egy karaktert, és nem kell 30 idegesítő, értelmetlen hsz-t elkönyvelned."
Tehát ha egy plusz kérdőjelet biggyesztek a végére, akkor csupa intelligens stílusú és jóindulatú hozzászólás kerül ide. Lehetséges. :) Akkor mostantól vegyük úgy, hogy ott van az a bizonyos kérdőjel.
"Nem szándékos ferdítést mondtam, csak ferdítést."
Akkor nem te írtad, ne vedd magadra.
"X = Y
Y = 2
tehát X = 2
ez helyes, mert ekvivalencia van"
Ez eddig világos.
"a testvérem magyar
a magyarok általában nem tudnak jól angolul(ez igaz, de nem ekvivalencia)
tehát a testvérem nem tud jól angolul(ez nem igaz, ez lett a ferdítés eredménye)"
Egyértelmű a ferdítés számomra is.
"pl megkülönböztetem egymástól a levegőt és a vizet, akkor ezzel minősítem őket?"
A minősítés szón azt értem, hogy felruházzuk egyfajta minőséggel. Nem úgy minőség mint "jó" vagy "rossz". Tehát még nem ítélkezés, viszont az ítélkezés következik belőle szükségszerűen, mert hol az egyik, hol a másik minőséget tartjuk szükségesnek, és így alakul ki a jó és a rossz fogalma.
"a te szempontodból mi túl szigorúan, begyepesedve gondolkozunk, nem vagyunk elég nyíltak az új ötletekre. Az iugazság az, hoyg megtehetnénk, hogy azt mondjuk, aha igen értem mit mondasz tök jó, a tudás az bűn. De király."
Nem, nem, teljesen félreértesz! A nyitottság számomra nem azt jelenti, hogy egyet kell érteni velem! Hanem hogy negatív érzelmektől mentesen, az alantasabb énünket félretéve (ne vedd magadra, ha nem inged) meghallgatjuk a másikat (persze, csak ha kíváncsiak vagyunk, nem kötelező), és ha nem értünk egyet, akkor segítünk rávilágítani a hibákra, feltételezvén, hogy a másik nem kötekedési szándékkal kérdezett, hanem mert a saját állítását illetően is bizonytalan (ezért is kérdés, nem is állítás tulajdonképpen), és hogy hajlandó a mások által kifejtett építő jellegű véleményt befogadni, megrágni, s ha megértette és el is fogadja, akkor fejlődni általa. Na, ez jó hosszú mondat lett, de számomra ez így lenne egyértelmű és így lenne emberi. Lehet, hogy másképp kellett volna megfogalmazni a kérdést, és habár ugyanazt jelentené, nem váltott volna ki ilyen heves érzelmeket (mindig ezek vakítanak el), mert a csomagolás sokaknak többet számít, mint a tartalom (szintén ne vegye magára, kinek nem inge).
Nekik annyi jött le, hogy van a tudás, ami jó/fehér, és van a bűn, ami rossz/fekete. És mivel az ösztönös (azaz nem értelemből fakadó) reakció az, hogy "én nem akarok rossz/fekete lenni", kínomban nekiugrom a másiknak. (Az értelem szón itt nem a tárgyi tudást vagy képességeket értettem, hanem egyfajta józan tudatosságot.)
És még annyit hozzátennék, hogy -mint ahogy írtam- nem a tudomány kategóriába szántam a témát, inkább elvontabb a kérdésem, elméleti, az egész emberiségre, a fejlődésünkre és egyéb erkölcsi kérdésekre vonatkozik, nyilván nem azt jelenti tehát, hogy az ember ne járjon iskolába, és maradjon ostoba :) - mint ahogy a 14-es válaszoló igyekezett humorizálni ezzel. :)
A tudás nem feltétlenül megkülönböztetés. Lehet szintetizálás is például. Bár kétségtelen, hogy van érelme a kettő közötti kapcsolaton elgondolkodni, mert a legtöbb tudás valóban megkülönböztetésből indul ki. De ez csak egy első lépés.
A megkülönböztetés valóban minősítés. Azáltal, hogy megkülönböztetem a mássalhangzókat a magánhangzóktól, azáltal ezt mint minősítést tudom használni a hangokra.
A minősítés és ítélkezés kapcsolata attól függ, hogy hogyan értelmezem ezeket a szavakat. Pl. a minősítésnek van olyan értelme, amit fentebb írtam, meg van olyan értelme, hogy hierarchikusan minősítek, tehát valamit jobbnak, rosszabbnak minősítek. Az ítélkezés is ilyen, van olyan jelentéstartalma, hogy „megítélek” valamit, azaz gondolkodok rajta, és döntést hozok. Pl. a fenti példában a hangot magánhangzónak minősítem, úgy ítélem meg, hogy a hang magánhangzó. De az ítélkezésben benne van az elítélés értelmű jelentés is. Ez viszont már egészen mást jelent. Nem ítélem el sem a magánhangzót, sem a mássalhangzót, nem tartom elutasítandónak vagy szorgalmazandónak, jónak, vagy rossznak egyiket sem.
Az ítélkezés viszont egyáltalán nem bűn. A megítélés értelmében legalábbis biztos nem. Ha nem ítélném meg a dolgokat, akkor egyaránt tennék jót és rosszat, ha keresztény gondolatmenetre fordítom, akkor Istennek tetsző és Istennek nem tetsző dolgokat. Sőt, a bűntelenségnek pont hogy feltétele az, hogy képes legyek megítélni, hogy mi jó és mi rossz. De még az elítélés sem bűn önmagában.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Itt tulajdonképpen két érvelési hiba bújik meg, elsőre nem annyira szembetűnő módon.
Az egyik, hogy az adott szó, ami egymás alá kerül, egy kicsit más jelentéstartalommal bír. Tulajdonképpen egy lágy ekvivokációról van szó. Pl.: Mi lehet jobb, mint egy igazi olasz kávé? Semmi. Viszont a pótkávé is jobb a semminél. Ergo a pótkávé jobb, mint egy igazi olasz kávé. Na ja, csak itt a semmi szónak különböző jelentéstartalma van.
A másik érvelési hibának nem tudom van-e neve. Mindenesetre az, amit te egyenlőséggel írsz le, az nem feltétlenül egyenlő, csak az esetek egy jó részében. Kicsit olyan ez, mint a következő gondolatmenet:
A TV majdnem akkora, mint a monitor. A monitor majdnem akkora, mint a mikrohullámú sütő. A mikrohullámú sütő majdnem akkora, mint a hifitorony. A hifitorony majdnem akkora, mint rádiósmagnó. A rádiósmagnó majdnem akkora, mint egy kenyér. A kenyér majdnem akkora, mint egy 2 literes üdítő. A 2 literes üdítő majdnem akkora, mint egy fúrógép. Ergo a TV majdnem akkora, mint egy fúrógép.
A kettő együtt alig észrevehető módon lapul meg a sorok között. De ha konkrét példát nézel, akkor egyértelmű, hogy hülyeség. Az, hogy megkülönböztetek magánhangzókat és mássalhangzókat, azt aligha lehet bűnnek tartani.
"Ha nincs tévém meg Facebook-om, azzal is kilógok a sorból."
Egyúttal be is állsz abba a sorba, amelyikben én is dekkolok ;)
"(Mi van, ha százan ajánlják a showműsorokat, de csak egy tanár a szépirodalmi regényeket?)"
A kettő között az a különbség, hogy a tanár nyilván igen nagyfokú ismeretanyaggal rendelkezik, és ezt feltételezed is róla. Akik viszont showműsorokat ajánlgatnak, azok általában nem állnak túl magas iskolázottsági fokon. Persze, ajánlhat mondjuk Hawking is showműsort, de ő valószínűleg nem olyan megfontolásból fogja tenni, hogy valami mélyebb értelmű, új ismeretet nyújtson számodra.
Itt viszont nem ismered a válaszolóközönséget, tehát nem tudod eldönteni, hogy ki milyen tudással rendelkezik (avagy mennyire bűnös xD). Én nem tartom magam hülye embernek, bármennyire is így tűnik számodra. A stílusom olyan amilyen, ezt már sokszor leírtam más kérdéseknél, stílusilag orkabb vagyok Shreknél. Próbálok finomítani, de ilyen későn már nekem is nehezebb (és sajnos kénytelen vagyok fenn lenni, mert melózom, ez a válaszolgatósdi pedig segít éb(e)renmaradni). Azonban te hasonló stílusban válaszolgatsz nekem, mint én neked, szóval nem is különbözünk egymástól olyan nagyon, ha már a stílust boncolgatjuk. Engem viszont nem karcol, mert nem a körítés érdekel, hanem a gondolatmenet, ami a felszín alatt húzódik. Azt meg úgyis kihámozom, akármilyen stílusban tolod :D (Persze azért nálam is van egy határ, de azt néhány nagyonbüdösbunkón kívül még nem sokan érték el.)
"De még mielőtt ebből is félreértés keletkezne: nem utasítom el, amit a többség mond, csak mert a többség mondja. De nem is fogadom el, amit a többség mond, csak mert a többség mondja. Azért fogadom el, mert megértem és egyetértek."
Dicséretes hozzáállás, Isten tartsa meg eme jó szokásod.
"Igazából kezdem már megszokni az ösztönös, reflex-szerű, indulatokkal átitatott zsigeri reakciókat. Csak még egy kicsit fura. "
Na, az egy jó pont. Még én is csiszolódom egy kicsit, és máris eltűnik ez a probléma.
"Tehát ha egy plusz kérdőjelet biggyesztek a végére, akkor csupa intelligens stílusú és jóindulatú hozzászólás kerül ide."
Bocs, de télleg úgy hatott a kérdés kifejtése, mint egy kinyilatkoztatás. Azt meg itt nagyon szeretnek a kérdezők. Tudod, nem sokat számít egy kupak, de ha nincs rajta a sörösüvegen, akkor az egész sör megromlik.
"Akkor mostantól vegyük úgy, hogy ott van az a bizonyos kérdőjel."
Máris iható a sör ;)
""Nem szándékos ferdítést mondtam, csak ferdítést."
Akkor nem te írtad, ne vedd magadra. "
Én sem szándékos ferdítést írtam. Csak annyit, hogy főleg akkor bűn a ferdítés, ha szándékos. Tudod, akinek nem inge ;)
Viszont hiányolom a véleményed az általam hozott gumis példával kapcsolatban. Most már kíváncsivá tettél egy indulatos tömegorkot :D
2xSü:
Köszönöm szépen!
Sceptic:
"Egyúttal be is állsz abba a sorba, amelyikben én is dekkolok ;)"
:)
"A kettő között az a különbség, hogy a tanár nyilván igen nagyfokú ismeretanyaggal rendelkezik, és ezt feltételezed is róla. Akik viszont showműsorokat ajánlgatnak, azok általában nem állnak túl magas iskolázottsági fokon."
Ez igaz, valamennyire van pozitív előítéletem pl. egy tanárral kapcsolatban, de ezt is igyekszem figyelmen kívül hagyni, amennyire lehet, mert az iskolázottság még nem garancia. De ha mondjuk tíz kb egyforma végzettségű tanárból egy ajánl valamit a kilenccel szemben, azt is megfontolom.
"Én nem tartom magam hülye embernek, bármennyire is így tűnik számodra."
Nem tűntél számomra hülyének, csak lekezelőnek. És ez fáj a gyönge lelkemnek. xdd Viszont jó edzőterepnek ez a gyk. :d
"Azonban te hasonló stílusban válaszolgatsz nekem, mint én neked, szóval nem is különbözünk egymástól olyan nagyon, ha már a stílust boncolgatjuk."
Akkor bocs, ha én is beorkultam. :) Ösztönös (khm) reakció lehetett... :p
"Bocs, de télleg úgy hatott a kérdés kifejtése, mint egy kinyilatkoztatás. Azt meg itt nagyon szeretnek a kérdezők."
Nem olvasom olyan gyakran a kategóriát, szóval nem vagyok képben, mondjuk volt már ebből bajom, amikor úgy terelődött a szó, hogy "szakállas nővel" poénkodtam, nagy vihar keveredett belőle, mert fogalmam sem volt, hogy valami Koncsíták mennek mostanság a tévében, mint kiderült, aztán ki hiszi el nekem, hogy nem úgy értettem.
"Viszont hiányolom a véleményed az általam hozott gumis példával kapcsolatban."
Jó, de akkor előre leszögezem, hogy csak hangosan gondolkodom, semmi több. :) És értem 2XSü válaszát is, de azért leírom, hogy az elején kb mire gondoltam, amikor kiírtam a kérdést. Jó az ép gumis - kopott gumis példa is, csak a modern korra tudjuk csak alkalmazni, amikor az ember már nagyon "tud" :), úgyhogy visszamegyek az időben, mert valahol ott kezdődhetett, és inkább esőt meg napsütést írok különbségnek. Amíg az embert nem zavarja egyik sem, és nem is örül különösebben egyiknek sem, addig tulajdonképpen a kettő nem is különbözik, legalábbis az ő számára, talán nem is tudatosul benne, hogy "most esik" vagy "most süt a Nap", mert nincs szüksége erre a tudatosulásra. (És miért is jelenne meg a tudatában olyasmi, amire nincs szüksége.) De ahogy elkezd szellemileg fejlődni, és pl növényt kezd termeszteni, vagy bármi, már nem lesz midegy, mert észreveszi az eső és a Nap hatásait az adott dologra, a tudása bővül ezzel, mert különbséget tett, tehát megjelenik a tudatában egy eső minőség meg egy Nap minőség (immár van haszna a különbségnek, ezért tudatosul benne), és valamelyiket mindenképpen kedvezőtlennek fogja elkönyvelni, attól függően, hogy melyikre nincs éppen szüksége. És így megjelenik a szókincsében a "rossz". Mondjuk nem kell a növénytermesztésig sem elmenni, elég volt a legősibb ember puszta léte ahhoz, hogy különbséget tegyen az "élek" és a "kardfogú tigris marcangol" között, ráadásul itt a jó és a rossz nem is cserélődik, mint az eső és napsütés esetében. :) De ez azt jelentené, hogy már a létünk önmagában jelent bizonyos fokú tudást (a belénk kódolt életösztön), tehát ilyen alapon a létezés is bűn lenne. :) És minél inkább fejlődünk és gyarapszik a tudásunk, annál több különbséget teszünk, annál többfelé osztjuk a világunkat. De a bűnt azt nem rosszallóan értem, hanem egy eltávolodott állapotnak. Eltávolodott valami... ősitől, eredetitől - nem találom most a megfelelő szót. Egyre fejlődünk, talán ez is egy program bennünk, de ezzel párhuzamosan a hibalehetőségek, a problémák is gyarapodnak. Szóval közelíteni is igyekszünk valami tökéletes(ebb) felé, ugyanakkor folyamatosan távolodunk is valamitől, ami talán tökéletesnek volt nevezhető, amikor annyira nincsenek különbségek, hogy minden egy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!