Hogyan kell szorzásos egyenletet megoldani?
Tényleg ennyire nehéz értelmezni a kérdést? :O
A "szorzásos egyenlet" - legalábbis erős sejtésem szerint - egy olyan egyenlet, amiben van szorzás művelet. Jééé... :D
Ezek pl. NEM szorzásos egyenletek, tekintve, hogy csak összeadás és/vagy kivonás van bennük:
x + 5 = 20
x - 10 = 75
x + 2 + x - 8 = 54
Szorzásos egyenlet pl. (az előzőek közül az utolsót átalakítva):
2x - 6 = 54
Kérdező, írhattál volna néhány példát tegnap óta, ha már segítséget kértél, ill. leírhattad volna, hogy pontosan mit nem értesz.
Ennek hiányában írok én egy-egy példát. De csak most az egyszer. :D
Az egyenletmegoldás lépéseit és a mérlegelvet bizonyára ismered; próbáld meg követni ezeket a levezetéseket:
I. fokozat
2x - 6 = 54
1. Mindkét oldalhoz hozzáadunk 6-ot:
2x = 60
2. Mindkét oldalt osztjuk 2-vel:
x = 30
3. Ellenőrzés (behelyettesítéssel):
2 * 30 - 6 = 54
60 - 6 = 54
54 = 54
Stimmt.
(Ha esetleg nem tudod értelmezni a 2x kifejezést: szorzást jelent, azaz 2 * x; nem tudom, 6.-ban ki szokták-e tenni a szorzásjelet; középiskolában már nem.)
II. fokozat:
3x + 18 + 5x - 15 = 83
1. Összevonjuk az azonos nemű kifejezéseket: x-eket az x-ekkel, számokat a számokkal:
3x + 5x = 8x
+18 - 15 = +3
Tehát az egyenlet összevonás után így néz ki:
8x + 3 = 83
2. Kivonunk mindkét oldalból 3-at:
8x = 80
3. Elosztjuk mindkét oldalt 8-cal:
x = 10
4. Ellenőrzés:
3 * 10 + 18 + 5 * 10 - 15 = 83
30 + 18 + 50 - 15 = 83
83 = 83
Stimmt.
III. fokozat
5 * (x + 3) + 2 * (21 - x) = 85
Itt a szorzás egyik tényezője a szorzásjel egyik oldalán álló szám, a másik tényező a zárójelben levő összeadás vagy kivonás.
1. lépés: Felbontjuk a zárójeleket; mindig figyelj oda nagyon, mert a zárójelben levő művelet mindkét tagjával el kell végezni a szorzás műveletét.
5 * x = 5x
5 * 3 = 15
Tehát eddig ezt írjuk: 5x + 15
A 2. zárójelben kivonás van, így az x-et negatív előjelűnek, azaz mínusznak tekintjük.
2 * 21 = 42
2 * -x = -2x
Ez a rész tehát: 42 + -2x, azaz 42 - 2x
Az egész egyben: 5x + 15 + 42 - 2x
(A két zárójel közötti összeadásjel marad.)
Innen pedig már ugyanúgy megy, mint az előző (azonos neműek összevonása, számolás, ellenőrzés).
Még lehetne egy 4. fokozat is, amikor mindkét oldalon van ismeretlen (azaz x); de ezt már nem írom le, csak ha írsz konkrét példát, hogy mi nem megy.
Ha nem ezekre gondoltál, vagy van még kérdésed, jelezd nyugodtan.
Sokat segít egyébként, ha használod a tankönyvedet. Tanulmányozd a példafeladatokat az anyagrész elején, amiket végig levezettek, megoldottak; figyeld és értsd meg az egyes lépéseket. Sok sikert. :)
Pff. :D
Ezek után rohadtul kíváncsi lennék mi a szar az a szorzásos egyenlet. :D
Hát most már akkor én is...
Kérdező, kedves, meddig tartana leírni néhány példát???
Ne legyél már ilyen lusta, tehetetlen kis anyámasszony katonája.
Ha csak egyetlen mondatra voltál képes, és sem példákat nem írsz, sem a tankönyvedet nem tudod önállóan használni, akkor abból tényleg halasztás lesz, vagy bukás. És majd megköszönheted saját magadnak, mert rajtunk igazán nem múlik...
Na, kapd össze magad gyorsan. :D
a*a/a(négyzeten)+100+a*a/136=a*a/a+100+a*a
1+100+(1/136)*a^2=a+100+a^2
(137/136)*a^2-a+1=0
137*a^2-136a+136=0
A diszkrimináns 18496-74528<0, így nincs megoldás.
De gyanítom szarul írtad le, mert ez így abszolút értelmetlen feladat. Ha meg még arra sem vagy képes, hogy leírj egy nyamvadt feladatot, akkor rád fér az évismétlés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!