Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » A madarakat néhány kivétellel...

A madarakat néhány kivétellel miért nem csapja meg az áram ha távvezetékre ülne?

Figyelt kérdés
Elvileg áram van benne nem? Vagy anyira kicsi az áramerőssége ?
2009. szept. 21. 22:42
 1/8 dellfil ***** válasza:
86%
Ha a madár egy vezetéken ül, egy vezetékhez ér hozzá. Kérdem én, hol a megfelelő feszülségkülönbség? Az egyszál vezeték, és mi között? Azon a rövid vezetékszakaszon viszont ami a madár két lába közé kerül, elenyésző a feszültségkülönbség. Az nem rázhatja meg. (Az most szinte mindegy mekkora áram folyik a vezetékben) Hol záródik az áramkör? Persze, ha az a hülye madár eléri a párhuzamosan futó másik vezetőt, vagy lerakja a másik lábát a fölre, nos... akkor csatt...
2009. szept. 21. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
71%
Egyetértek!
2009. szept. 22. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
95%
Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor két ellenállás van párhuzamosan kötve. Az egyik a madár maga, másik pedig az a vezetékdarab, ami a madár lábainak érintkezési pontjai között van. A madár belső ellenállása a lábain keresztül nagyságrendileg MOhm (Millió Ohm), amíg a vezetéké mOhm (milliomod ohm) a viszony kb 10^12 nagyságrendű. Az élőlények halálát ugyan pár milliamper áram is előidézheti, de ilyen viszony mellett a vezetékben 10^9 nagyságrendű áramnak kellene folynia! A nagyfeszültségű vezetékekben pedig pont az áram csökkentése miatt transzformálják fel a feszültséget. (mert a hőveszteség az áramtól függ) Gyakorlatilag nem létezik olyan vezeték amire egy madár ráülve áramütést szenvedne. Meg kell említeni viszont a földre leszakadt, vezetéket! a szituáció hasonló, mégis rendkívül veszélyes a dolog. Ha egy vezeték a földre leszakad és érintkezik vele áram fog folyni a föld ellenállásától függően. A különbség az, hogy míg az eredeti felállásban az áamjárta vezeték(darab) ellenállása mohm nagyságrendű, itt bizony a földben folyik az áram, aminek az ellenállása lényegesen, nagyságrendekkel nagyobb! ez azt jelenti hogy pl. 50-70 cm távolságon is okozhat már olyan nagy feszültségkülönbséget, ami adott esetben az ott lépdelő állat, ember halálát okozhatja! Ez az un, lépésfeszültség. Ezért van az, hogy a leszakadt nagyfeszültségű vezetéket még akkor is TILOS megközelíteni, ha semmi látható jele nincs annak hogy ott áram folyna, avagy feszültség alatt volna a szerkezet, illetve vezeték.
2009. szept. 22. 10:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
87%
A lényeget már elmondták előttem; még annyit tennék hozzá, hogy az áramütésveszély a kistestű madarakra nézve elenyésző, tehát kb. fácán méretű madárig nyugodtan rászállhat bármi a távvezetékekre, mert gyakorlatilag képtelenség, hogy egyszerre két vezetékhez hozzáérjen. Az áramütés általában a nagyobb madarakat éri, például gólyát, rétisast, gémet, túzokot, mert ezek elég nagyok ahhoz, hogy "összekössenek" két vezetéket. De általában ezek nem úgy szenvednek áramütést, hogy a vezetékekre telepszenek, hanem inkább nekirepülnek. A madárvédelmi szakemberek igyekeznek különféle műszaki megoldásokkal csökkenteni az áramütésveszélyt, mert évente nagyon sok nagytestű, védett madár pusztul el vagy szenved sérülést így.
2009. szept. 22. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
86%
Elvileg mikrohullámú vezeték egymaga is agyonvághatná. Ott akkora a frekvencia, hogy a madár két lába is jelentős feszültségkülönbségre "léphet rá".
2009. szept. 22. 23:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
21%

Nem azért, mert szigetelt a vezeték??

Akkor elvileg mi is megfoghatnánk a vezetéket, mondjuk, ha lógnánk valahonnan közben?

2009. szept. 23. 15:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
37%

Utolsónak:

CSAK a VEZETÉKEN lóghatnál közben!

Amerikában csinálják is így a karbantartók: helikopterrel mennek, és először kisütik a vezetéken (szikrázik közben, mint az istennyila). Utána kapcsolódhat hozzá a helikopteren levő szerelő.

2009. szept. 23. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim válasza:
82%

Kicsit kiegészíteném az előbbi hsz-t: nem "kisütik" a vezetéket (hiszen üzem közben, feszültség alatt történik a munkavégzés), hanem a vezeték potenciáljára hozzák a helikoptert (és vele a rajta ülő embereket is). Pont az a lényeg, hogy ne akkor történjen a kiegyenlítő töltésáramlás, amikor a dolgozó mászik át a vezetékre, hanem már előtte, a fémpálcán keresztül.


Ami a madarakat illeti, nagyfeszültségű (>=120kV) vezetékre már nem ülnek rá, max. a fenti védővezetőre. A vezeték közelében érzékelik a villamos teret és 'tudják', hogy az nem jó nekik.

2011. ápr. 13. 12:07
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!