Mire jó a pedál a repülőgépekben, tehát mire használják a pilóták?
A magyar neve oldalkormány, angolul rudder. Ez egy differenciálisan működő pedál, tehát ha az egyiket lenyomod a másik feljön, és fordítva. Ez állítja a függőleges vezérsíkot, amivel a repülő jobbra illetve balra fordítható.
Repülőgépeknél ezt általában csak a helyzet/mozgás finomítására használják, tiszta manőverre nem (Bank-to-Turn).
További információ:
Az előző, és a 10:15-es válaszolónak volt igaza. A többiek vagy hülyeséget írtak, vagy nem a kérdésre válaszoltak.
Szóval: a pedállal "kanyarodsz", a botkormánnyal döntöd.
Hali, a pedállal a csúszást akadályozod meg, ugyanis, ha csak simán botkormánnyal akarnál fordulni, akkor a különbözően kitért csűrők miatt a két szárnyon nem lesz egyforma az ellenállás, így a gép hossztengelye nem lesz párhuzamos a haladási iránnyal, így csúszni fog a gép. Úgy akadályozod meg, hogy a botkormány kitérítésével arányosan beléped a pedált. (Ha túl nagyot lépsz, az meg kifelé csúszást eredményez, és akkor a sebességed is lecsökkenhet, és pillanatok alatt dugóhúzóba verheted a gépet.) Ezért az első 1-2 repülésen az oktatók mindig próbálnak a harmonikus kormánykitérítésekre oktatni.
Másik használata a pedálnak, hogy légcsavaros repülőgépeken a légcsavar forgásából adódik egy precessziós nyomaték. Cessnáknál balra húzza el a gép orrát amikor gázt adsz, Zlineknél Jakoknál pedig jobbra. Egyszerű kivédeni, az ellentétes oldalra be kell lépni a pedált.
Harmadszor pedig orrfutós repülőgépeken az orrfutót, farokfutós repülőgépeken pedig a farokfutót kormányzod vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!