Mit csináljak ha nem értem a matekot?
13/L
Kitűnő tanuló vagyok minden tárgyból , és szorgalomból, és magatartásból is . De matekból sajnos nagyon rosszul állok. 4.-ben a matek is 5-ös volt mert nagyon jó oszim volt matektanárom , ő mindent elmagyarázott meg minden. Felkerültem felsőbe és nagyon rossz suliba kellett mennem mert máshova nem mehettem (nincs a környéken más suli) és ott rosszak voltak a tanárok is , főleg a matek mert az óráink abból álltak hogy bementünk a terembe , köszöntünk, leültünk és végigültük csendben semmit sem csinálva az órán ugyanis a tanárnak nem volt kedve hozzá.
És én meg hiába tanultam nem értettem egy kukkot se . Apum nem él, anyu nem jó matekból tesóm nincs így nem volt ki segítsen a matekban . Most meg 6.-ban szinte semmit nem tudok matekból (csak azt amit az alsós oszim tanított) Hiába járok matektanárhoz akkor se megy . Mit tanácsoltok? Vagy én vagyok hülye ? Lécci értelmes válaszokat előre is köszi !
Valószínűleg te szóból jobban megérted, mint olvasással. Az alapprobléma az, hogy valamit nem értesz, a matekban nagyon egymásra épülnek a dolgok. Még elég fiatal vagy, ezért talán nem alakult ki a jó tanulási módszered. Viszont nagyon ügyes vagy, hogy ilyen hamar észrevetted a hiányosságokat. Ezt az elején kell kiküszöbölni, később egyre nehezebb.
A lényeg, hogy egy, vagy több dolgot nem értesz, feltehetően fogalmakat. olvasd figyelmesen az anyagot és próbálj konkrét kérdést feltenni a nem értett dologról, így haladva sorban. Vagy keress egy jó tanárt, vagy menj vissza a régi tanárodhoz, és őt kérd a korrepetáláshoz. Ezen a fórumon ilyesmit nehéz megmagyarázni, de ha priviben írsz konkrét kérdést, szívesen megválaszolom.
Nagyon fontos, hogy légy szívós, ne add fel, ilyen mentalitással jó esélyed van.
A matematikában tényleg nagyon egymásra épülnek a dolgok. A matematikát lehet *érteni*, meg meg lehet tanulni recepteket, amelyek egy-egy feladattípus megoldásánál *használni* lehet. A kettő nem ugyanaz, és aki nem érti a matematikát, az nem is biztos, hogy érzékeli a különbséget.
Pl. meg lehet tanulni, hogy „törtet törttel úgy osztunk, hogy a reciprokkal szorzunk”, anélkül, hogy az ember értené, hogy miért így kell csinálni, mit is jelent ez az egész.
Ha már ezt a példát nézzük, akkor látni kell, hogy a matektanárok sem fordítanak kellő figyelmet ilyenkor, hogy megértse a diák azt, amit tanít. Megkérdezi a diákot, hogy „ossza el” 4-et 1/2-el, és csodálkozik, hogy miért mond a diák 2-t. Merthogy ez a logikus nyelvtanilag. Féllel nem lehet osztani. Elfelezni lehet valamit, de az igazából kettővel való osztás. Ilyenkor a tanárnak kellene elmagyarázni – és ez sokszor elmarad, mert a tanár is csak egy absztrakt képpel rendelkezik a matekról –, hogy ilyen esetben nem a 4-et kell osztani 1/2-el, hanem itt egy másik műveletről van szó, a bennfoglalásról. A kérdés ilyenkor az, hogy 4-ben hányszor van meg az 1/2, azaz hány darab fél tortából lehet összeállítani 4 egész tortát. Ha a diákkal ezt jól megértetné a tanár, akkor a diák számára is egyértemű lenne, hogy 8 darab fél torta kell a 4 egész előállításához. Azt is értené, hogy miért kell reciprokkal szorozni, hiszen az 1/2 fele akkora valami, tehát 2-szer annyi kell belőle. Az 1/3 harmad akkora valami, tehát 3-szor annyi kell belőle, stb…
Ehelyett a diák bemagol egy receptet, használja is, csak így nem érti az egészet. A matematika valami érthetetlen, a valóságtól teljesen független valamivé változik a fejében.
Nagyon sokszor felső tagozatban egy rossz matekosnál az derül ki – vagy derülne ki, ha valaki hajlandó lenne utánamenni –, hogy igazából valahol második, harmadik osztályban akadt el az illető, az az alaptudása hiányzik és ezért nem érti az egészet, csak megpróbálja túlélni a matekórákat, amiért bármit hajlandó elkövetni, pl. olyan dolgokat használni, amiről azt sem tudja, miért azok, amik. (Ez nem feléd kritika, erre nevelnek az iskolában és a diákok nagy része ezt is csinálja.)
Ha valóban meg akarod érteni a matekot, akkor érdemes elővenni az alsós munkafüzeteket és megoldani csak úgy szórakozásképpen feladatokat belőle. Ha nevetve megy az egész, akkor azt bizonyára érted. Ha gondolkodnod kell, akkor valószínű ott akadtál el. Érdemes minden matematikai összefüggésre példákat keresni a való életben, kicsiben megpróbálni „bizonyítani”, vagy ellenőrizni a levezetéseket.
Amúgy sokan vállalnak korrepetálást. Most ugye 6. osztályos vagy. Ha 5. osztályban is gondod volt a matekkal, akkor nem feltétlenül a 6.-os matekból kell korrepetálást kérned. Igaz így lassabb, de hosszútávon eredményesebb lenne a dolog, lenne valami értelme is.
A matektanárod tanácsát is kikérheted. Pl. óra után odamehetsz, hogy nem igazán érted a tananyagot, tud-e esetleg valakit, aki vállal korrepetálást. Ritka az olyan tanár, aki ne segítene, ha így odamész hozzá. Osztálytársak is segíthetnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!