Van olyan, hogy nem mindenki képes egyetem/főiskola elvégzésére?
Ha az illető nem értelmi fogyatékos, akkor két tényezőn múlhat:
1. Motiváció hiánya
2. Tanulási nehézségek, amik adódhatnak funkcionális analfabetizmusból, diszlexiából
Diszlexia esetén kérvényezhető a hosszabbított vizsgaidő, hogy egyenlő eséllyel indulj a vizsgákon. Funkcionális analfabetizmus leggyakrabban nem derül ki, csak azt érzi az illető, hogy hiába olvassa a tanulnivalót többször is, nem sok marad meg belőle - ez az a fajta tanulási képtelenség, amikor az egyén képtelen összefoglalni az olvasottakat.
Szerintem az első eset sokkal gyakoribb! Sokan azért mennek egyetemre/főiskolára, mert a szüleik hajszolják őket oda. Ennek legfőbb oka az szokott lenni, hogy a szülő alacsonyabb iskolai végzettségű, elégedetlen az életével és úgy gondolja, akkor teszi a legjobbat a gyerekével, ha extra magas tanulmányi fokozatok megszerzésére ösztönzi (vagy utasítja).
Emellett még megnevezném a motivációhiány egyik alapvető okaként a túlzott védő neveltetést, amikor az illetőt a szülei mindenben támogatják, "elkényeztetik" így az nem tanulja meg, hogy a dolgokért meg kell dolgozni. A felsőoktatás az első olyan szint, ahol már masszív tudásanyagot kell megtanulni és az nem megy annyival, hogy az ember beül egy-egy órára.
Harmadik okként azt mondanám, hogy a fiatalnak nincsen jövőképe, nem tudja mit akar az élettől, ezért aztán nem érzi magáénak az egyetemi életet, se a szakmát, amit ott tanul. Nem ismeri önmagát, kicsit fél is a felelősségek vállalásától - ez természetesen szintén függhet a rossz neveltetéstől. 18 éves kor fölött az ember szavazati joggal bír, saját maga felel az általa elkövetett hibákért az élet minden területén. Aki erre képtelen, az szokott "beragadni" a felsőoktatásba - lásd 3 éves képzést 6-7 évig csinál, közben bukdácsol, hogy ne kelljen elvégezni, beáll a hallgatói önkormányzatba (jellemzően a HÖK-ösök mind ilyen "ottragadt" életcél nélküli emberek), ezzel is igazolva azt, hogy rá az egyetemen van szükség.
Az ilyen illetőknél erőteljesen működik az önigazolás, a felelősség hárítása, a nemtanulás kimagyarázása. Hibáztatják a tanárokat, a tanulmányi rendet, és ezzel igazolják sikertelenségüket. Nem tanulnak, vagy csak akkor, ha a határidő motiválja őket. Önmagukért nem csinálnak semmit, csak kényszerből.
Remélem kimerítő elemzést adtam a kérdésben :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!