Hogy működik a vadászgépek, illetve az utasszállító repülőgépek irányítása, vezetése?
Ha részletesen érdekel, iratkozz be egy tanfolyamra. Néhány év és mindent tudni fogsz :-)
Röviden: a repülőgép eggyel több dimenzióban tud működni, mint a gépkocsi, ezért a kormányszervei is mások. A magassági és a csűrőkormányt a botkormánnyal vagy kormányszarvval irányítod. A kormányszarv hasonló a gépkocsik kormányához, lehet jobbra-balra forgatni. Ilyenkor a csűrőkormányokat működteted. A kormányoszlopot előre-hátra húzva a magassági kormányt téríted ki. Botkormány esetén a kar jobbra-balra döntése működteti a csűrőket, az előre-hátra döntés a magassági kormányt. A lábadnál van két pedál, ezekkel az oldalkormányt téríted ki. A hajtóművek teljesítményét gázkarral lehet beállítani, ezt előretolva növeled a teljesítményt, hátrahúzva csökkented. Ezek mellett van még jó néhány kallantyú, kar, gomb, melyek közül a legfontosabb a fékszárnyak kitérítésére szolgáló kapcsoló. Ez kinyitja a fékszárnyakat és típustól függően az orrsegédszárnyakat, így kis sebességen is nagy lesz a felhajtóerő, a repülőgép ún. átesési sebessége csökken. Ez lehetővé teszi a rövidebb úton történő felszállást és a kisebb sebességgel végzett leszállást. A másik fontos kapcsoló a futóműé (már ha behúzható), ennek fontosságát és használatát azt hiszem, nem kell részleteznem :-)
Abban, hogy a repülés sikeres legyen, műszerek is segítenek: van magasságmérő (vagy variométer), sebességmérő (nem abszolút sebességet mér, hanem a környező levegőhöz viszonyított gépsebességet), műhorizont, valamint a hajtómű műszerei: fordulatszámmérő, üzemanyagszint-jelző, hajtóműhőmérő, olajnyomás-mérő és még mindenféle egyéb, amit kitalálnak. Ezek azok, amelyek minden gépben megvannak (ha jól emlékszem), ezeken kívül lehet még legalább millióféle kijelző. Vadászgépen a helyzet súlyosbítva van a fegyverzetkezeléssel, ezért ott van egy szép nagy radarképernyő (van az utasszállítókon is, ahol felszereltek időjárásradart), fegyverválasztó, több tűzgomb (elsődleges/másodlagos fegyver), visszajelzők a fegyverrendszer állapotáról.
Ahogy előttem is írták, ennél részletesebben valamelyik szimulátorból tudhatod meg. Manapság már egészen élethűek is vannak, sokat megtanulhatsz belőlük.
Van még egy nagy különbség a vadászgép és a többi között: a többi gép szárnyai normál "v" alapban állnak (a két szárny egymáshoz képest) - ezért, ha oldalra billen, akkor olyan erő ébred, ami vissza akarja billenteni - tehát a gép stabil.
A mai vadászgépek szárnya fordított "v" alakú - ezért, ha bármennyit is kibillen, billen tovább, és fejreáll. Azért ilyen, hogy nagyon gyorsan tudjon fordulni.
Kizárólag számítógép képes vezetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!