Miért nem pontos a felvételi hangmagasság?!
"Miért nem pontos a felvételi hangmagasság?!"
Egyrészt - mint az alábbi, általad nyitott topikban:
https://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__egyeb-kerdesek__1..
2*Sü leírja: a hangszereket másképp hangolják.
Másrészt az analóg hangfelvételnél a magnószalagnak van egy kis sebességeltérése, ami okozhat csúszást.
"Felvételi hamisításnak minősül ha egy zenekar anno másképp hangolta a gitárjat, és 440 Hz temperaljuk számítógéppel?"
Olyan, hogy "felvételi hamisítás" nem létezik.
Egyszerűen túl sok vacakolás ezzel foglalkozni, és csak elvesz a zene életszerűségéből (amikor például egy zenész direkt hamisra hangolja a hangszereit és ezzel tesz hozzá az élményhez).
> A Last Christmas elvileg Két kereszt= D dúr, és mélyebben szól egy picit.
Mármint melyik szabvány, törvény vagy szentkönyv szerint? Ha nekem olyan kedvem van, vagy ha az én saját hangterjedelmembe úgy fér bele, akkor eléneklem C-dúrban, vagy G-dúrban. Aztán a hangmérnökkel meg megnézzük, milyen, ha 5%-olt lassítunk a felvételen – amivel mélyebb is lesz a hang –, és ha úgy „kerekebb”, akkor úgy lesz a hangfelvételen. Egy könnyűzenei művet úgy lehet tekerni-csavarni, meg úgy lehet feldolgozni, ahogy szeretnéd, meg amire a jogtulajdonos rábólint. Egy népdalnak meg pl. nincs hangneme. Egy népdalt mindenki olyan hangmagasságban kezdet el énekelni, amilyenben kedve volt, a zenész meg – már ha volt zenész – transzponált. Nyilván volt egy a zenész számára is kényelmes hangnem, de hát ha nem azon kezdte Józsi bácsi énekelni, akkor nem azon játszotta. Annak meg, hogy Kodály történetesen az x dalt pont F-dúrban jegyezte le, annak különösebb jelentősége nincs.
Komolyzenében persze fontosabb, hogy Bach D-moll toccata és fúgája az tényleg D-mollban legyen eljátszva, hiszen Bach úgy álmodta meg, már-már szentségtörés lenne E-moll-ra transzponálni. Bár mondjuk ez is érdekes kérdés, mert egyrészt Bach lehet, hogy nem egyenletesen temperált, hanem jól temperált hangskálára hangolt orgonára álmodta meg a művet, tehát eleve nem feltétlenül azt halljuk, amit Bach megálmodott, másrészt akkoriban Észak-Németországban a A hang frekvenciája 415 Hz körül lehetett. Szóval könnyen lehet, hogy egy Cisz-mollban eljátszott D-moll toccata és fúga hűbb lenne az eredeti műhöz. De hát ha D-moll van a papíron, akkor a „komolyzenész” D-mollhoz fog ragaszkodni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!