Miért használják a szolfézsban a kettős keresztet és a kettős bét, mikor az egy egész hangot módosít?
Például amikor a hangsorban már eleve vannak módosított hangok, mondjuk "szó" helyett "szi".
Nézzük például a Rákóczi induló kezdetét: lá szi ti, lá szi ti, lá szi lá.
Mondjuk gisz-mollban: öt kereszt előjegyzés, gisz a "lá", fisz lenne a "szó", de mivel "szi" van, a fiszből fiszisz lesz. Lekottázhatod úgy is, hogy fiszisz helyett G-t írsz, de egy kicsit hülyén fog kinézni, hogy a "lá" és a "szi" egyazon vonalon van, a "szi" elé feloldójel (giszből G), az őt követő "lá" elé pedig emiatt újra kereszt kell. Sokkal célszerűbb, ha a lejegyzés is követi a hangnem és a dallam filozófiáját, a "lá" elé nem kerül semmi (hisz az előjegyzés szerinti giszt játszod), a "szi" pedig az előjegyzés miatti fisz tovább emelve fisziszre. Magyarán úgy néz ki a kotta, mint mondjuk A-mollban, D-mollban, stb. is kinézne, csak a "szi" esetében nem sima kereszt, hanem duplakereszt van.
Akad olyan zenemű melyben a B és A hang egy ütemen belül előfordul.A második harmadik vonalköz kereszttel B hangot jelent, és ha eztán A hangot kívánunk ugyan oda írni, akkor egy feloldójelet teszünk elé:? Szóval két hang lakhat ugyanazon vonalon, ha előjegyzést v. Feloldójelet rakunk a kottafej elé.
Ha pedig kettő egymás fölött kis szekunddal szóló hangból álló disszonáns akkord kell, akkor az egyik hangjegyet a másik fölé rajzoljuk, majd bével leszállítjuk. Vagy épp az alsó hangjegy elé keresztet vetünk, függően attól hogy az alsó vagy felső hang félhang.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!