Ha egy utasszállítón egy apró rés is katasztrófát idéz elő, akkor a sokkal gyorsabb vadászgépből hogy tudnak sértetlenül katapultálni?
Mindenki tudja hogy egy utasszállító gépen mennyire kritikus hogy hermetikusan zárva legyen, mert elég egyetlen apró rés, és akkor nyomáskülönbség lép fel ami szabályosan széttépi a gépet, a benne utazókkal együtt.
Bennem felmerült a kérdés, hogy ez esetben az hogy lehet, hogy ha egy sokkal nagyobb sebességgel, sokszor hangsebesség körüli tempóval közlekedő vadászgépből, szintén nagy magasságánl katapultálnia kell a pilótának, akkor ezt meg tudja tenni anélkül, hogy azonnal meghalna?
A vadászpilótáknak van azért egy elég komoly felszerelése, a ruházatuk, sisakjuk úgy van kiképezve, hogy nagyon sok dologtől megvédje őket. A repülőgépből a székkel együtt távoznak ami szintén komoly védelmet jelent számukra. A szék elfogja a végtagjaikat és rögzíti is annak érdekében hogy ne sérülhessenek. A kabintetőt is pontosan úgy robbantják le/szét a töltetek hogy ne okozhasson sérülést, ne veszélyeztesse a pilótát. Van sisakjuk, maszkjuk, oxigénellátásuk, ejtőernyőjük, túlélőfelszerelésük Emellett van egy hangyányit jobb kiképzésük mint Manyika néninek aki csak az onokákat megy látogatni a rájenerrel dáblinba. Mellesleg a vadászpilóták is sok esetben megsérülnek katapultálás során.
Egy apró sérülés pedig nem okozhaz robbanás szerű dekompressziót ma már. Hála a gondos tervezésnek. Ha valahol megsérül a gép teste, akkor csak egy kis részen tud tovább hasadni, törni. A nyomás persze távozik, de pont ezért van oxigénellátása minden ülésnek hogy azt a rövid időt amig 3000 méterre süllyed a gép azt kibírják az utasok.
Ha mégis olyan sérülés keletkezik egy repülőgépen ami miatt a levegőben szétesik, akkor tök mindegy, hogy Manyika néninek van-e katonai kiképzése vagy nincs.
Ugy hogy ez, marhaság. Egy kisebb vagy közepes méretű lyuk semmi különösebb problémát nem okoz. Egy jelentős szerkezeti sérülés persze veszélyes. Ha például méteres darab kiszakad a törzsből az már okozhat olyan terheléseket, hogy veszélyben lesz a repülőgép. De egy kiszakadó ablak, az legfeljebb az utasoknak okoz átmeneti kényelmetlenséget, amig le nem süllyed a gép annyira, hogy ujra tudjanak lélegezni.
Valójában ha kihermetizálodik a gép, akkor utánna kisebb terhelés éri a géptörzset, mint amikor felvan fujva. Volt olyan, hogy utasszállító gép teteje 5-10 méter hosszan leszakadt(öreg rosszul karbantartott gép, fáradásos törés). Ugy nézett ki mint valami kabrió, és letudtak vele szállni, nem tört ketté a törzs földetéréskor. Viszont ha jól emlékszem, az egyik utaskisérő kizuhant, mikor leszakadt a teteje, mert nem volt bekötve, de minden utas tulélte.
Jaja az Aloha 243-as járat volt ez: [link]
Két űrsiklóban Enterpriseban és a Columbiaban is volt katapult ülés. Meg az SR-71-ben is.
A kisebb szerkezet valójában pont ellenállóbb egy lyukkal szemben, mert sokkal közelebb vannak egymáshoz az erősített, vázat képző elemek.
Ezenkívül ritka, hogy a hangsebesség felett kéne katapultálniuk, mert légi harcban/bemutatón fontosabb a fordulékonyság, ami nagy sebességnél elvész. Ha megnézed, a régi szuperszonikus vadászgépek 2,5–3-szoros hangsebességgel tudtak repülni az F-35-ös már csak 1,6-szeressel. Éles bevetésen nagyon keveset repültek a vadászbombázók hangsebesség felett. Egyszerűen nincs rá szükség. (De amúgy az is gyanús, hogy hangsebesség feletti tempónál ritkán úsztak meg sérülés nélkül egy-egy katapultálást…)
Kapcsolódó, érdekes esetek utasszállítókkal:
- a Southwest Airlines 2294-es, 812-es és 1380-as járata (a másodiknál vicces, hogy 2 könnyebb sérült volt: a steward, aki nem vette fel az oxigénmaszkját, mert valamit mondani akart az utasoknak, és egy másik steward, aki korán levette az oxigénmaszkját, hogy odamenjen segíteni);
- a British Airways 5390-es járata, itt a kapitányt a lábánál fogva tartották, amíg az első tiszt leszállt, de mindenki túlélte.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!