2022 van, és még mindig 10 centire kell legyen egy podcastmikrofon az emberek arcától?
2022 van, de attól még a hanghordozás ugyanúgy működik, mint évekkel ezelőtt.
Vannak dolgok, amiket nem, vagy csak nagyon drágán/macerásan lehetne kiküszöbölni. Egy podcastcsatorna költségvetésébe, gondolom, nem férnek bele ezek az összegek, vagy fizikai korlátai vannak a megvalósításnak (kicsi a stúdió).
Nem évfüggő, hogy a fizika hogyan működik :) Egyrészt így tényleg szebb az emberi hang a közeltéri hatás miatt. Másrészt vehetnék érzékenyebb, mondjuk elektret mikrofonokkal a beszédet, de azok meg minden mást is felvesznek, például a szobában létrejövő kis visszaverődéseket, székzajokat, a másik ember beszédét stb. Mivel az utómunka során a hangot átlalában kompresszoron is átküldik, ezek a kis beszűrődő izék a kelleténél sokkal jobban felrősödnének, amitől lényegesen rosszabb lenne a hangminőség-érzeted.
Ezért a broadcast-mikrofonokat eleve úgy tervezik, hogy kevésbé csillapított, néha zajos környezetben is jól teljesítsenek. Viszont emiatt közelről kell beszélni beléjük. Ez van.
A fizika ma is ugyanúgy müködik, mint ezelött 10-20-50 évvel.
Ha messzebb lennének, akkor nem"valamivel rosszabb" lenne a minöség, hanem a rengeteg környezeti zajtól nem lehetne rendesen érteni a szövegeket.
Beszélő embereket minek nézni? A rádiózás nem véletlenül rádiós műfaj, nem tévés. Az, hogy a rádiós podcastokat már videoban is felveszik, hogy YouTube-ra is feltölthessék a nagyobb elérés miatt, meg a műsoridő kitöltése érdekében tévében is leadnak ilyeneket, attól még nem lesz mit nézni rajtuk. Én ilyeneket csak hallgatni szoktam. Nézni csak olyat, ahol van látvány is.
A podcast és a rádió értelme pont az, hogy lehet közben sportolni, utazni, házimunkát végezni, bármi olyat csinálni, amihez nem kell odafigyelni közben a képre.
A mikrofon csak egy tényező a sok közül.
Vannak olyan mikrofonok, amikről méterekről is fel lehet venni a beszélő hangját - viszont ez méterekről ugyanúgy felvesz minden más hangot is, nem csak a beszélő hangját, hanem minden más hangot is, ami körülveszi. Nem csak a környezeti hangok (forgalom az utcán, szomszédok, légkondi és számítógépek zúgása, stb), hanem magának a szobának az akusztikája, padlóról, falakról, ablakokról visszaverődő hangok.
Vannak olyan hangszigetelési technikák, amikkel ezt meg lehet oldani akár nagy hatásfokkal is, de az igen körülményes és költséges. Léteznek olcsóbb praktikák is, de azok kevésbé hatásosak a falak rendes, szivacsos hangszigetelésénél és pláne még annyira sem mutatnak jól egy videóban, mint a szájhoz közeli mikrofon (pl. fejedre húzni egy vastag lepedőt, vagy beülni a ruhák közé a gardróbba, vagy csak a mikrofon és az arcod köré tenni egy hangszigetelő szivacsot, hogy a mikrofon kevésbé hallja visszhangokat és a környezeti zajok is kevésbé szűrődjenek be).
Vannak zajszűrési technikák, amikkel ki lehet szűrni a környezeti hangokat (pl. több más mikrofonnal rögzíteni a környezeti hangokat, aztán azokat szoftveresen kiszűrni), de ezek extra költséget jelentenek, több időt és erőfeszítést jelentenek, a podcastek viszont jelentős részben a kisebb költségvetésről és egyszerűségről szólnak inkább.
Olcsóbb, egyszerűbb és jobb minőségű megoldás, hogy olyan dinamikus mikrofonokat használnak, ami önmagában megoldja a problémát és nincs/kevesebb további gond van vele. Ezeknek nagyon szép hangja van, ha közelről beszélnek bele, viszont mivel a távolabbi zajokat nem akarják, hogy felvegye, ezért úgy állítják be őket, hogy csak abból a néhány centis távolságból vegye fel a hangokat, ahonnan a beszédhangok érkeznek és lehetőleg semmi mást. Emiatt kell közelről beszélni beléjük.
Tévékben és filmeknél, ahol a kép is ugyanolyan fontos, mint a hang és nem akarják, hogy olyan nagy mikrofonokba közelről kelljen beszélni, mint a podcasteknél, ott több féle megoldást is alkalmaznak.
Egyrészt olyan mikrofonokkal és olyan hang keverő berendezésekkel dolgoznak, amiknek darabja többe kerülhet, mint egy podcaster összes mikrofonja együtt véve. Ezek mellett általában törekszenek rá, hogy stúdióban dolgozhassanak, ahol hangszigetelés van és senki nem pisszen a környéken sem. Ha ez nem megoldható, pl. egy híradós utcai bejelentkezésnél akkor meg nagyon hasonló mikrofonokba beszélnek közelről, amire a jobb látvány miatt ráhúznak egy szivacsot a tévé csatorna logójával.
Filmeknél (tévéfilmek, sorozatok, dokumentumfilmek is beleértve) az is gyakran előfordul, hogy utólag felveszik a szöveget és utószinkronnal oldják meg, amit az eredeti helyszínen nem tudtak - ugyanilyen közelről beszélős mikrofonokat használva (hangszigetelt stúdiókban).
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!