Fémipar. Nem értem, hogy ez milyen menet ?
Azt írja az ebay-en, hogy 11/64 -40 UN, de az UN táblázatokban ilyen nincs. Nem is lehet, mert azok csak 8, 12 , 16 , 20 menet/inch emelkedéssel vannak, nem pedig 40-el.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Annyit látok, hogy gyakorlatilag csak varrógépeknél használják.
Valószínűleg valamikor valamelyik gyártónak (Singer?) a saját fél-sztenderd húzása volt ez a méret, éppen hogy csak tőle vegyék a pótalkatrészt.
De onnantól, hogy a hozzá való kínai menetmetszőkkel tele van az Ebay, ez a védekezés meghalt. :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha a német varrógép meneteknél van ez a méret, de a kínai meg amerikai menetfúrót ad el, akkor most ki kivel van?
Mi a különbség köztük?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ilyenkor milyen jól jön, ha valakinek menet fétise van, ahogy mondani szokták és nem csak a táblázatot tekinti atyaúristennek.
A kérdéses menet valóban csak varrógépeknél fordul elő, de a mai napig is használják, leginkább ipari gépeknél. Ami miatt talán nehéz rálelni a neten, hogy a varrógépek alkatrészeit kódszámmal látják el és csak így lehet rendelni pótalkatrészt. Lehet, hogy a csavar kapható lenne a boltban fillérekért, de mivel a menet méretét nem reklámozzák, így a meneteket nem ismerő szerelő megveszi 50 szeres árért, mivel ő a kód alapján keresi. Ha ismerné a meneteket, akkor simán kereshetne úgy is a neten.
A varrógép menetekről azt kell tudni, hogy az eredeti szabványalkotó a Nahnorm 100 -as szabványnevet adta neki, de később DIN szabványba is foglalták, a számára nem emlékszem. Annak ellenére, hogy német szabvány , mégis inch rendszerű menetekről van szó, mivel amerikai "befolyás" alatt történtek akkoriban a varrógépek gyártásai. Amerika előbb gyártott varrógépet. Ez nagyon sok gépnél, eszköznél megfigyelhető, hogy amely ország az elsőket gyártotta, úgy az adott ország szabványival folytatták a gyártásokat az azt követő országokban is. A varrógép meneteknek nincs betűjelük, mint több más korabeli menetfajtáknak sem.
Mivel a menet amerikai alapokon nyugszik, így a menetprofil is igazodik az US menetprofilhoz.
Innen már könnyű megérteni az ebay-es menetfúrót is , ugyanis az összefoglaló nevükön az UTS menetcsaládba tartozó az UN , UNC , UNF és a többi amerikai menet is ugyanolyan menetprofillal rendelkezik, mint a varrógép menetek. Márpedig, ha a menetprofil stimmel , a 11/64-es menetátmérő is stimmel és az egy inchre jutó 40-es menetszám is stimmel, akkor az ugyanazt a menetet jelenti.
Az ebay-en viszont UN menetet írtak, ami az UTS szabványok szerint , valóban csak 8 , 12 , 16 , 20 menet / inchesek lehetnek. A menet fétissel rendelkezők viszont pontosan tudják, hogy az az UN nem az az UN.
Példaként, hogy is néz ki egy szabványos UN menet jelölése ?
3/4"-12-UN
Ez az úgynevezett 12-UN jelzésű táblázat egyik menete.
Az ebay-en mi is van a menetfúróra írva ?
UN 11/64-40
Az előbbinél -UN a menet jelzés vége, az utóbbinál az UN elöl van és nincs kötőjel.
Na és ez a titok nyitja.
Ez azt jelenti, hogy a kérdéses menet UN menetprofillal rendelkezik és 9/16 inch az átmérője és 40 menet/inch az emelkedése, DE nincs benne az UTS menettáblázatokban, azaz az UTS szerint nem foglalták szabványba.
Ez kb olyan mint a metrikus meneteknél az M10x1-es menet benne van a szabvány táblázatban, de az M12,3 x 1,25-ös menet már nincs. Mindkettő milliméter rendszerű menet, de a metrikus meneteknél nincs efféle megkülönböztetés.
Ebből a szempontból az UN menetek egyértelműbben azonosíthatók, ha az ember 30 év alatt eljut odáig, hogy ismerje a menet jelöléseket.
Az ebay-es menetfúró jelölése abszolút helytálló, de az eladó már nem ismerte a jelöléseket, mivel a szövegben hibásan hirdeti.
Ha a kérdezőnek varrógéphez kell a menetfúró, akkor nyugodtan megveheti.
Pusztán egy érdekesség, hogy a sok év alatt még egyszer sem találkoztam élőben varrógéppel összefüggően ezzel a menet mérettel, de valamikor vagy 10 éve egy veterán Angol-Mini (igen, az a bizonyos autó) hátsó lámpabúrájához kértek egy beazonosíthatatlan csavart, akkor és ott ezt a menet típust találtam. Mondhatnánk azt is, hogy, akkor nem csak varrógépeknél honos ez a menet, de nem így van, mivel csak az egyik oldali lámpabúránál volt ez a menet, a másikon amerikai , talán UNF menet volt. Látszott, hogy nem utólagos átalakítás. Ebből egyetlen dologra tudtunk következtetni, hogy az akkori autógyár hozzájuthatott egy rakás csavarhoz és/vagy egy rakás menetfúróhoz és nem akarták elpazarolni a lehetőséget, hát beépítették a járgányokba. Nem ez lenne az első eset a történelemben. Lásd az első sorozatgyártott autók, a Ford T modellek azért kaptak mind fekete festést, mert a tulaj olcsón jutott hozzá rengeted festékhez valami elfekvő készletből.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
3,
Lenyűgöző, nem azt mondom, hogy értem is, de nagy segítség volt az információd. Tényleg, egy Yuki interlockhoz kellene ilyen menetű csavar. Nem tudnád elvállalni ? Írok privátban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!