4 Hajtóműves filmes űrhajó?
Miért nem csinálnak vagy egyáltalán próbálkoznak egy olyan űrhajóval amit a filmekben is megszoktunk. A négy sarkon egy egy hajtómű.
Gondolom biztos van valami korlátai, üzemanyag, fizika, lassítás.. stb.. de sehol se látok leírva bármilyen anyagot , hogy mi az oka, hogy egyáltalán meg se próbálnak ilyenbe gondolkodni vagy tervezni egyet csak úgy tudományos célból?
Most nem egy 4 rotosos fémvázás drónnak a hajtóműs változatára gondolok vagy valamire ami fénysebbeséggel megy vagy tér ugrásra/görbitésre képes, hanem valami kezdetleges ami egy embert ki visz az űrbe majd vissza.
Van már ilyen a Nasának ilyen űrsiklója, az a behemód nagy valami de annak is csak a hátulján a farok résznél egy hajtómű és az se képes magától elhagyni a földet, külsős beavatkozás szükséges rakéta...
Szóval annyi a kérdésem ilyeneket miért nem jönnek szóba miért nem terveznek. Az űrhajósok ruhája is lassan már a 50 éves ugyan az amit az Apollonál használtak.
Én értem, hogy a több lépcsős rakéta olcsóbb még nincs szüksége ilyenre. Trump így se nagyon ad pénzt a Nasának, de akkor is tudtok valami ehhez hasonló próbálkozást vagy cikket?
"Nem kell feltétlenül szökési sebesség."
Hogyne, lehet nagyobb is.
Vagy kisebb (de nullánál nagyobb).
20 km/h-val is el lehet hagyni a földet! :)
"20 km/h-val is el lehet hagyni a földet! :)"
Így van, ha megoldott az állandó meghajtás (de sajnos ilyen nincs). A szökési sebesség az "elhajított kőre" értendő, aminek nincs további meghajtása és az indításnál kell megadni neki a szükséges sebességet.
Majd ha lesz olyan hajtásunk, aminek orbitális pályára jutáshoz nem kell a saját súlyának ezerszeresét hurcolnia üzemanyag súlyban.
Olyan meg jelenleg még elméletben sem nagyon van.
Most olvasom a twitteren:
Everyday Astronaut
@Erdayastronaut
19h hours ago
SSTO = Not gonna happen. People need to stop peeing their pants for an SSTO. YES, getting to orbit is possible with most modern rockets with a single stage. But doing any actual work and ESPECIALLY having margins to come back and land is no. It's just not beneficial.
Elon Musk
@elonmusk
12h hours ago
Exactly. We’re on the wrong planet for SSTO. No problem on Mars or any of the moons.
Az űrsiló azért olyan behemót nagy, mint mondod, mert annak a java része rakodótér. Vittek fel vele űrszondákat és műholdakat is, többek között a Hubble űrteleszkópot is egy űrsiklóval vitték fel, és a Nemzetközi Űrállomásra is vittek modulokat vele. Tehát ezért olyan méretű, de ha megnézed képeken és leszámítod a rakteret, mintegy összetolva az elején a személyzeti fülkét és a végén a hajtóműveket, akkor mindjárt egy robusztusabb repülőgép formát adna ki. Ez a tervezésénél is cél volt, ezért lett olyan.
Nyitott raktérrel - innen:
és itt:
Amúgy már nincs a NASA-nak űrsiklója, mert véget ért 2011-ben az űrsikló program. Most Oroszország és magán űrszállító cégek visznek fel a NASAS-nak.
A többire lényegében sajnos csak azt lehet mondani, hogy a technológia itt tart. Javultak ugyan a felvitel költség/tömeg arányai, de ugyanaz a megoldás.
És csak a paraméterei, hogy vázolódjon ennek a technológiának a méret / hajtóanyag aránya.
Viszonyításképp egy átlagos autó, 100 km-en elhasznál mondjuk 10 liter üzemanyagot, és felgyorsul mondjuk 200 km/h-ra.
Az űrsikló az felgyorsul 30 000 km/h-ra (harmincezer km/h !) nagyjából 10 perc ! alatt és ezt úgy tudja elérni, hogy 44 millió ! lóerős. És ezért egy kicsit több üzemanyag is kell ilyen sebességhez és tolóerőhöz, konkrétan fél percenként elfogyaszt egy úszómedencényi üzemanyagot. Nyilván ilyen rövid idő alatt ennyi üzemanyagból óriási lóerőt és tolóerőt lehet kihozni. De hát ennyire van szükség. Az űrsiklóra erősített, két szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta pedig, minden másodpercben ! 10 tonna üzemanyagot használ. A hordozórakéta mérete itt jól látható, még oldalra fektetve is hátnyi méretű:
Mindezt a mai rakétameghajtás áttekintésére, tehát itt tart a tudomány.
Persze van már ion hajtómű is, de az nagyon kicsi hajtóerejű, cserébe viszont gazdaságos. Műholdakba és űrszondákba építik be. Konkrétan hajszálnyi hajtóerőt tud, de azt súlytalanságban lehet használni. Így néz ki:
Most ott tartunk, hogy a hordozó rakéta nem egyszer használatos, így lényegesen olcsóbb lett az űrbe jutni, és azok maguktól leszállnak a kijelölt helyre. Mint itt:
És itt - a bal felső kamerán:
Itt SpaceX és Boeing űrkapszulája:
Köszönöm a válasz! Az ilyen ion hajtóműről és a különböző áramot használó hajtóművekről is olvastam. Mikrohullám ütköztetés, lézeres eltolás, de ezek ahogyan te is mondtad hajszálnyi lóerőt produkálnak súlytalanság mellett.
Azért a Virgin Galactic próbálkozik a rakéta hajtómű és a szokványos levegőt használó hajtómű rakéta kombóval, de én csak arra voltam kíváncsi vannak e kutatások, hogy hogyan lehetne egy "családi autó térfogatnyi" üzemanyag felhasználásával percek alatt a Marsra jutni és nem pályára állni, hogy hónapok alatt tegyük meg a 80millió kilométeres utat vagy akár a legközelebbi csillag lakható övezetben található Proxima B bolygóra.
A NASA WarpDriveja meg az ilyen buborékos térgörbítő hajtóművei is csak az űrben működnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!