Mi a különbség az étolaj, és a gépjármű motorolaj között?
Persze, műszakilag elég tágak a lehetőségek. De a gyakorlatban meg az van, hogy vissza van folytva elég sok minden, mert meg kell felelni egy rakat jogi szabályzatnak, kormányrendeletnek, stb.
A kapitalizmusban az van, hogy műszaki analfabéták hoznak egy csomó szabályzatot, és a lehetséges műszaki megoldásokat mérnöki és gépipari oldalról ahhoz kell igazítani. A tervezők, konstruktőrök is ebből adódóan csak abban a tartományban mozoghatnak, amit ezek a szabályozások megengednek.
A régitípusú szovjet harckocsikat meg semmiképp ne vegyük egy kalap alá a mai járművekkel!
A szocializmusban a teljes gépiparban alapjában véve teljesen más volt az ideológiai morál, mint a jelenleg uralkodó kapitalizmusban .
Ezeket a régi gépeket még rendes anyagból, és több tízszeres túlméretezéssel kellett tervezni. Akkoriban elvárás volt szinte, hogy mindennek jó nagy súlya legyen és masszív szerkezetet testesítsen meg.
Nem véletlen tehát, hogy azokba tényleg mindegy mit öntesz bele, mindent kibírnak. Mindegy neki hogy télen -60 fok van, vagy nyári 50 fokos meleg. Ha elmegy a fékfolyadék, akár bele is lehet vizelni, az is jó neki...
Evvel szemben mi van manapság: Alapelvárás hogy mindennek a lehető legkisebb súlya legyen.
A határesetre van méretezve egy csomó minden. Amit lehet, műanyaggal helyettesítenek.
Cél az olcsóság, a tömegtermelés, és az állandó vásárlási igény fönntartása.
A minőség, a tartósság, a megfelelőség csak másodlagos. Ezért kerül manapság a piacra egy csomó vacak, alúl -vagy egyáltalán nem méretezett gépipari árú.
A műanyagalkatrészek minden berendezésnek tipikus gyenge pontjai. Ezeket műszakilag az esetek 70%-ban nem is méretezik, mert sajnos az iparban is pusztán designerek látnak el olyan pozíciókat, ahová kéne azért némi mechanikai, szilárdságtani tudás is.
Ezen túl pedig még egy összehasonlítási alap: A szocializmusban mindent úgy terveztek, hogy az minnél tovább jó legyen.
Körül lehet nézni, hogy napjainkban is pl. még mindig mennyi sok régi NDK-s termék működőképes.
Régen az volt a felfogás, hogy amit gyártunk, az tartós legyen, ha valami meghibásodik, azt javítással kell megoldani.
Ma az van, hogy visszaszorult a javítás. Az esetek túlnyomó többségében csere van. Divatosak pl. manapság az okostelefonok. Ha elromlik, kidobhatod, mert a javítás kb. több pénzbe kerülne mintha vennél egy újat.
Kb. tizen valahány éve volt pl. egy olyan botrány is, hogy tönkrementek az akkumulátorok, de azt külön nem lehetett beszerezni a telefonhoz.
Ehhez hozzátéve a tartósságra vonatkozóan még azt érdemes tudni, hogy manapság sokkal inkább terveznek élettartamra, mint tartósságra.
Lejár a telefon garanciája, rá két hónapra vehetsz újat, mert elromlik, így van kitalálva.
Ezért van az a sok elektronikai hulladék is, ami van.
És ezen a ponton kanyarodok vissza a válaszom legelejére: Ezek mögött mind jogi, gazdasági, üzleti dolgok, és mocskos propaganda van.
Vagyis manapság -a kapitalizmusban- sajnos már nem a műszaki megfontolások az elsődlegesek.
Na mindegy, erről megint egy külön kérdést lehetne nyitni, nem részletezem. Nagyon sok apró részlet van minden dolog mögött, amit nagyon nehéz átlátni, és nagyon kevés az az ember, aki át is látja.
A szót nem én tereltem el szerintem.
De mindegy is, kár lenne erről vitát nyitni. Legalább tisztábban látjátok a valóságot.
"Legalább tisztábban látjátok a valóságot."
Ha arra gondolsz hogy ehhez a Te írásod járult hozzá akkor szerintem komoly tévedésben vagy.
Tényleg nagyon bullshit amit összehordtál.
Ha ilyeneket írsz azzal másokon aligha segítesz. Legfeljebb a saját egódat simogatod vele.
Ne csináld!
#25
Nem gondolom, hanem tudom...
Mindig kell lenni olyannak, aki a tévhiteket eloszlatja,
és megvilágítja a valóságot.
Most épp rám került a sor.
"Nem gondolom, hanem tudom... "
Az baj! Nagy baj!
Részemről a vitának ezt a vonulatát lezárom,
mert elbeszélünk egymás mellett, és az eredeti kérdéstől
is eléggé eltértünk, tőlem függetlenül is.
Amit leírtam, azt vagy megérti valaki, vagy nem.
Látom késhegyre megy a dolog.
Én csak annyit tennék hozzá, hogy valóban, az üzemanyag céljára finomított, szűrt növényolaj teljesen alkalmas a dízelolaj kiváltására, az új dízelmotoroknál is.
Amelyeknél a műszaki leírásban szerepel, hogy használható növényolajjal is, azoknál tökéletesen alkalmas, a többinél alkalmas, de nem a legjobb választás.
A növényi olajnak kissé más a hőmérsékleti veselkedése, a porlaszthatósága, a hengerben a lángfront-terjedés sebessége stb., ennek megfelelően amelyik motor nincs ehhez optimalizálva, az menni fog vele, csak nem optimálisan, rosszabb hidegindítás, kisebb teljesítmény, esetlegesen nagyobb fogyasztás, erősebb koromképződés stb.
Tönkretenni nem fogja a motort.
De itt üzemanyag céljára előkészített növényolajról beszélek.
A bolti polcról levett frituolaj még frissen, tisztán sem ilyen, közel sincs olyan tisztára szűrve, nincs mentesítve a lepedékképző összetevőktől stb.
Egy öreg a szívódízel elpöfög vele, de úgy összekátrányozza magát, hogy még az is megáll tőle.
Hát még a használt étolaj.
Elég komoly szűrőrendszerrel lehet ezt motorkészre tisztítani (a felmelegítve 3 réteg szűrőpapíron áteresztés egy 1985-ös szívódízelhez még talán elég, de csak vegyes használatra), és akkor sem ajánlott a modern, finom "űrtechnikás" Euro5-6 dízeleket szétcseszni vele.
Szóval igen, igaz, a növényolaj jó a modern dízelekbe is, de nem a bolti étolaj és főleg nem az, amiben már 30 hamburgerhús meg egy tucat lángos úszott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!