Miért nem építenek vízerőműveket végig a Tiszán és a Dunán?
Szóval azért nem építünk a Dunán meg a Tiszán végig vízerőműveket, mert azokat keresztbe szokás építeni. :)
Egyébként a felvetésed tele van tévedésekkel. Csak egy példa; a Duna az év jelentős részében nem hajózható (bár ezen pont segítenének a vízlépcsők).
Egy bekezdésnyi szöveggel kiváltottál vaskos környezettanulmányokat, ez mindenképpen pozitív.
:))
4-es
Ilyen kijelentések mellett, remélem kicsit felsőbbrendűbbnek érzed magad az átlagnál. ;)
Sem a Tisza, sem a Duna nem rendelkezik azzal a vízeséssel, meredekséggel,ami miatt duzzasztás nélkül ez lehetséges lenne.
Ezért egy új nyomvonalat kellene kiépíteni, rendkívül hosszú szakaszon, védművekkel, ami rendkívül költséges és a környezettanulmányok szerint katasztrofális eredménnyel jár az ökológiára.
Ezt más folyók példája is igazolja.
Ilyen erőműveket csak meredek mederesésű, zuhatagos folyókon érdemes építeni, ahol csak rövid szakaszokon duzzasztanak, nem változtatják meg a teljes folyó jellegét.
Nagy tanulság a bősi elhibázott próbálkozás, amire csak áldoztunk, haszon nélkül.
#5, szerintem te nem értelmezted, mit írt #4. Hol van itt a lenézés? Felhívta a figyelmet arra, hogy e témával szakemberek tucatjai foglalkoznak 100 éve, és nagyon helyesen kissé humorosnak véli, hogy valaki a Gyakorin meg tudja mondani a tutibbat.
Már ne értsük félre egymást, én nagyon bírom, ha valaki az egész világgal szembe megy, és kiderül, hogy igaza van, de valljuk be, Kérdező számára épp kicsi az esély erre. És a szembemenetelnek van még egy vonzata, ha kiderül, hogy nincs igaza, akkor az egész világ előtt vállalnia kell, hogy ő a bolygó hülyéje.
Köszönöm a válaszokat!
Néhány válaszoló azonban olyan választ adott, mintha nem is létezne a Tisza-tó, amelyet a Kiskörei Erőmű duzzasztógátjával duzzasztottak fel. A Tisza-tó környékére pedig minden a kérdésemben jelenlévő feltevés igazolást nyert kisebb léptékben.Persze az erőműtől még nem lett a környék a világ közepe. A Tisza kivégzése pedig olyan jól sikerült, hogy a víztározó az UNESCO Világörökség része és madárrezervátum működik rajta. Egyetlen negatívuma, hogy építése helyén rengeteg erdőséget kellett elpusztítani, amit azonban mocsaras fűzfásokként már rég visszahozott.
A Tiszára 5 erőművet terveztek, ebből 2 valósult meg. A Duna alföldi szakaszaira hasonlóan elképzelhető lenne síkvidéki tározó.
Azt meg nem tudom elképzelni, hogy egy alföldi folyó ökológiájára miért lenne káros a duzzasztás, amikor emberi beavatkozás nélkül is lelassulna a folyása és szétterülne, ártereket hozva létre, a duzzasztás ugyanaz csak mesterséges és irányított. Meg kell nézni Magyarország vízrajzát a folyószabályozás előtt, a fajok is ahhoz alkalmazkodtak, aztán csodálkozunk hogy nincs hal a vizeinkben.
A nagy esésű folyókon szinte kizárólag áramtermelés céljából építenek erőművet, ahhoz is kell duzzasztani, és az a nagyon káros, hiszen az oxigéndús gyors vízből álló pangóvizet csinál, a gát alatt pedig súlyos oxigéntöbbletet, ami idegen az ottani fajoknak, ráadásul a populációk is elszeparálódnak.
Magyarországon a folyókon legfőképpen a hajózhatóság és az öntözés miatt lenne célszerű víztározókat építeni, a teherszállítás szempontjából a vízi a legolcsóbb uszályokon, és aki szerint az öntözés jelentéktelen, annak elmondanám, hogy többszörösére lehet növelni a termést öntözéssel olyan növényeknél, mint a burgonya, petrezselyem, sárgarépa, az öntözetlen gyümölcsös pedig csak szenved, keveset, kicsit és íztelen gyümölcsöt terem. Az sem mindegy, milyen vízzel öntözünk különben szikesedik a talaj. Az áramtermelést és az árvízkezelést meg sem említem.
A Bős-nagymarosi vízlépcső leginkább a Duna ottani szakasza alatt lévő ivóvízkészletre jelentene veszélyt, ha megépült volna (a szlovákok félig megépítették), de a természetvédelmi, valamint a lakott terület elöntése miatt keletkezett károk sem lettek volna elhanyagolhatók, mert ott a folyó nem igazán lépett ki a medréből a történelem során (míg az alföldi települések a folyószabályozás előtti elöntött területekhez idomultak).
Én a kérdés kiírásakor olyan erőművekre gondoltam (a szöveg elején megemlítettem), mint a kiskörei, ami a legnagyobb működő vízerőmű Magyarországon, és teljesen más, mint a Bős-nagymarosi (ami meg sem épült), mégis elég sokan annak feltételezett (vagy a szlovák erőmű miatt jelenlévő) káros hatásait vetítik ki az összes vízerőműre, vagy a külföldi óriáserőművekét.
A Duna az év jelentős részében tényleg nem hajózható, nem is értem, hogy írhattam azt, hogy az.
Röviden ennyit tettem volna hozzá, még egyszer köszönöm a válaszokat!
Sajnos a gátak megváltoztatják a folyó ökológiáját. Maradjunk a Dunánál, mára gyakorlatilag eltűnt a viza, mert nem tudnak felúszni a Vaskapu I és II miatt, így nincs lehetőségük szaporodásra. Ezen az sem segít, ha csinálunk néhány pocsolya szerű tavat, ahová rendszeresen halat telepítünk, hogy a vízimadaraknak csábító oázisokat hozzunk létre.
Az öntözés pedig azért nem "divat" mostanában, mert a folyókból kiemelt vízért irgalmatlanul sokat kell fizetni, amit gyakorlatilag lehetetlen növénytermesztésből fedezni. Ezért ugyan európai szinten nálunk a legtöbb az édesvíz, de hagyjuk két nap alatt átfolyni az országon, és nem hasznosítunk belőle gyakorlatilag semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!