Bldc motorokban mi a hall szenzorok szerepe, mit írányítanak?
Az elektronika ennek a szenzornak a segítségével tudja pozicionálni a forgórész pólusait az állórész tekercseihez.
Amikor feszültséget adunk egy EC (elektronikusan-kommutált) motorra, akkor látható a tengelyen, hogy először ellenkező irányba mozdul a forgórész, mintegy "megkeresi" a helyes pozíciót, majd csak ezután kezd el forogni a rendes irányba.
Nem tud működni nélküle. Ha az elektronika nem tudja hogy hol van a forgórész aktuális pólusa az állórész aktuális pólusához viszonyítva, akkor semmilyen üzemállapotot nem tud beállítani, mivel a mikrokontroller adatok híján lebénul.
Kb úgy képzelheted el, hogy van egy régi hagyományos 1,9 literes dízel autód mechanikus köradagolóval (ez a kalickás villanymotor) Ehhez az autóhoz még elektromosság sem kellett, csak az önindítóhoz, ha beindult addig ment amíg kifogyott az üzemanyag. Igénytelen volt, megbízható, cserébe nem volt erősebb 80 lónál, és szanaszét füstölte a környezetet. A mostani korszerű 1,9 dízel ugyan annyit eszik mint a régi, de 170 lovas, és megfelelő kipufogóval hegyilevegő jön ki kipufogóból. Ehhez nem kellett más mint egy komputer, száz szenzor, piezo-elektrónikus befecskendezés 1500 bar-on, és olyan szintű folyamat irányítás-beavatkozás, hogy még a befecskendezés ezred másodperces ideje alatt is kb négyszer változtatja az adagolási paramétereket. A BLDC motor is ilyen, mindent egy mikroszámítógép vezérel egy PWM inverteren keresztül, és ezért a motor minden paramétere folyamatosan felügyelve van. Hall szenzorból is egy motorban min.3 darab van, tekercsenként egy, mert olyan szintű a beavatkozás, hogy az állórész egy teljes fordulata már nem elég gyors a motor paraméterezéséhez.
#3: én elektronikaintegrációval foglalkozom, de csak a mechanikával, a villamossághoz nem értek túlságosan, de a kollégáktól hallok ezt-azt. Azért mondom csak ezt, hogy fenntarthassam a tévedés jogát :)
Szerintem nem szükséges fizikai pozíciómérés BLDC-khez. Árammérésből is lehet következtetni a pozícióra (shunt) és lehet arra szabályozni, sőt, még csak nem is szükséges 3 árammérő, elég akár egy is. Nyilván több számítási kapacitást és trükkösebb szoftvert igényel, de kihagyhatóak a drága szenzorok.
Én is így olvastam egy oldalon, hogy bldc ebike motorok képesek müködni hall szenzor nélkül is.
Ez leírja merre hova miért.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!