Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Kátyús úton lassan, vagy...

Kátyús úton lassan, vagy gyorsan érdemes hajtani?

Figyelt kérdés

Hülye kérdésnek tűnik, de ...

Van egy (???) pár km-es útszakasz ezernyi 20-30-40 cm-es kátyúval, gyakorlatilag lehetetlen kikerülni a kátyúkat, legfeljebb a pár legnagyobbat lehet.

Ha lassan mész, jobban belezöttyensz a kátyúba, ha gyorsabban, akkor szinte átrepülöd.

(Tudom, el-ki kell kerülni az ilyen utakat, de nem mindig lehet, ebbe most nem mennék bele.)



2017. jún. 23. 16:14
 1/7 anonim ***** válasza:
88%

Ha lassan mész bele a kátyúba, szépen végigköveti a kerék a vonulatát (többnyire), így kíméled a felfüggesztést, csapágyakat stb.

Ha gyorsan beleszállsz, egy hatalmas ütést érzel, ami hosszabb távon nem tesz jót a kocsinak. Vajon miért teszik ki a lassújeleket?

2017. jún. 23. 16:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Mindenképpen lassan, sok okból.


1. Ha gyorsan mégy bele, akkor a légrugóknak hirtelen nagy erőhatást kell elviselniük, ahogy a nagy sebességkülönbség miatt hirtelen, kalapácsszerű ütést kap a kátyú túlsó szélétől, ez nagyon megterheli a szimeringeket, tömítéseket. Ha minden nap 60-80-nal belemégy egy darab 10 cm mély kátyúba, akkor kábé 1-2 évente cserélheted a gátlókat, ami nem olcsó mulatság.


2. A futómű ilyen erejű ütésektől könnyen elállítódik, ami miatt elkezd valamelyik irányba húzni a kormány, tehát menet közben, egyenes úton is mindig ellen kell tartani neki, ami hosszabb távon elég fárasztó tud lenni. Ennek sem 5 forint a beállítása. Ráadásul elállítódott futómű mellett az abroncs is gyorsabban kopik, jellegzetesen enni kezdi valamelyik oldalát a futófelületnek.


3. Az abroncs sem arra lett kitalálva, hogy hirtelen bekövetkező, nagymértékű deformálódásoknak lesz kitéve. Néhányat még többnyire elvisel, de gyakori gyors kátyúzgatás után könnyen szálszakadtá válhat az abroncs, ami gumicserét von maga után (nem javítható sérülés), ez sem olcsó mulatság. Ráadásul ha elég éles a kátyú túloldalának a szöge, akkor a kátyú széle és a felni összecsípheti az abroncs oldalát, ami ugyancsak nem javítható sérülés.


4. Az ilyen hatalmas erejű ütések következtében sok más egyéb alkatrész is fokozottabb igénybevételnek van kitéve, vagyis gyorsabban kopik, az autó sokkal nagyobb iramban amortizálódik le, gyorsabban veszít az értékéből.


5. A kereket érő ilyen hirtelen ütések a közlekedésbiztonságra is veszélyesek, kikaphatja a kezedből a kormányt, vagy a kátyú túloldalán nem ugyanabba a vonalba érkezik le a kerék, mint ahogyan a kátyú előtt haladt, vagyis hirtelen ellenkormányzást igényelhet. Azt gondolom nem szükséges különösebben ecsetelni, hogy ez mivel járhat csúszós, nedves, jeges úton.


6. A kátyú mérete is sokkal gyorsabban növekszik, ha nagy sebességgel mégy bele, a túlsó végéből akár ökölnyi aszfaltdarabokat is kitéphet a kerék, amikor a nagy sebességű érkezés során odaüt.


Csak kábé ennyi így hirtelen, ami eszembe jutott, pedig nem vagyok egy nagy autóguru. Autószerelők, gumisok/futóművesek még biztos tudnának említeni néhány jellegzetes, kátyú okozta sérüléseket, deformálódásokat, amik a nagy sebességgel kátyúba hajtás esetén következnek vagy következhetnek be.

2017. jún. 23. 18:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

Én meg arra gondoltam, hogy ha lefékezek egy nagy kátyú előtt, és lassan belecsúszok, (mert nem tudok megállni,) az biztos tengelytörés.

Ha nem lassítok, akkor jó eséllyel megúszom: kap egy rugalmas ütést a futómű, de valszeg átrepüli a kátyút, nem zuttyan bele.

2017. jún. 23. 19:37
 4/7 anonim ***** válasza:
Hát rosszul gondoltad.
2017. jún. 24. 00:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

"Én meg arra gondoltam, hogy ha lefékezek egy nagy kátyú előtt, és lassan belecsúszok, (mert nem tudok megállni,) az biztos tengelytörés. "


Először is, eleve olyan sebességet kell megválasztani kátyús úton, hogy egy hirtelen előugró kátyú előtt is a forgalom veszélyeztetése nélkül le tudj lassítani olyan tempóra, amivel már probléma nélkül keresztülhajthatsz a kátyún (sőt, igazából ezt mindig és minden úton szem előtt kellene tartania mindenkinek, és nem csak kátyúkkal, hanem minden eshetőséggel kapcsolatban). Így biztos, hogy nem lesz tengelytörés meg semmiféle törés a dologból. Nyilván, aki 80-100-as tempóval száguldozik olyan úton, amin tudja, hogy vannak (vagy lehetnek) nagy kátyúk, az meg is érdemli, hogy tengelytörjön az autója (és hamar be is következhet ez a dolog). A baj nem ez, az az ő magánügye, hogy hogyan és milyen gyorsan teszi tönkre az autóját. A baj az, hogy kátyús úton ilyen tempóval hajtva a forgalom többi résztvevőjét is veszélyezteti az illető, ez pedig már egyáltalán nem magánügy.


"Ha nem lassítok, akkor jó eséllyel megúszom: kap egy rugalmas ütést a futómű, de valszeg átrepüli a kátyút, nem zuttyan bele."


Ez csak egy mítosz, közúti forgalomban semmi valóságalapja nincs. 100 kátyú közül kábé egy olyan, amelyiken valóban jobb gyorsan keresztülhajtani, a többi 99-nél viszont nem. Te lehet, hogy nem érzed a kabinban ülve, hogy mekkora ütést is kap a futómű ilyenkor, mert erről gondoskodnak a légrugók, a felfüggesztés, a gumiabroncs, a rugók, az ülésed szivacsbélése, rugója, satöbbi. De az a "rugalmas ütés" kábé annyira rugalmas, mintha fejre fordítanád az autót, és egy 5 kilós samuval tiszta erőből elkezdenéd püfölni az autó kerekét. Egy-két ütést még látszólagos sérülés nélkül elvisel, de úgy a 20. környékén már hajlamos lesz elfosni magát a lengéscsillapító, az abroncs permanensen deformálódhat, egyes alkatrészek görbülnek, csavarodnak, törnek, szakadnak kínjukban. Nem véletlen, hogy egy-egy nagyobb kátyú egymagában is képes durrdefektet okozni, a futóművet elállítani, a felnit eldeformálni, a rugót eltörni, meg hasonló nyalánkságokat művelni az autóval.


Persze, mindettől függetlenül száguldozhatsz kátyús úton, ha rövid idő alatt le akarod amortizálni az autódat, ez a te dolgod, ebbe senkinek semmi beleszólása sincs. De kérlek, ne közúton tedd, ahol mások életét, egészségét, testi épségét és vagyontárgyait veszélyezteted vele.

2017. jún. 24. 02:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Wadmalac ***** válasza:

Ez nagyon sok mindentől függ.

Sebesség, kátyú mélysége és hossza, futómű lengőútja, tömege, rugók, gumik, lengéscsillapítók keménysége, meg még tutira van pár, ami elsőre eszembe sem jut.


Nem méter hosszúságú, hanem maximum 20-40 centi hosszúságú, nem éles peremű kátyúk esetén, relatíve nagy sajáttömegű, puha rugós és kemény csillapítós futóművel, kemény, de ballonosabb gumikkal van olyan tempó, ahol a keréknek esélye sincs beleereszkedni a kátyúba, akármilyen mély a gödör, a gumi csak 1-2 centit fog meg belőle, mert a túlsó pereméig nem tud lejjebb "esni".

Átlagos magyar úton ez a tempó, amivel az ilyen kátyúk már csak ilyen kis rezgésekké simulnának, valahol 200 km/h felett lehet.

Éppen ezért kár is róla beszélni, hiszen ilyen tempónál már csak akkor tartható biztonságos kerék-út kapcsolat, ha a gumi-aszfalt kapcsolat folyamatos és lehetőleg az összenyomó erő, így a súrlódás mértéke is stabil. Ilyen kátyúpattogással ez olyan lenne, mint jégen hajtani.


Kivitelezhetetlen és életveszélyes.


Természetesen van olyan ballonos gumi és olyan hosszú úttal rendelkező rugózás, megfelelő hangolással, amivel az ilyesmi egész jól kezelhető kisebb, de nem kátyúfélős totyogó tempóval is.

Csak az már nem személyautó.

https://www.youtube.com/watch?v=frzNfnURKDA

2017. jún. 26. 09:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 Wadmalac ***** válasza:

Apropó fékezés.

Kátyú ELŐTT. A kátyúba, akármennyire nem sikerült előtte eléggé lefékezni, már elengedett fékkel érkezz, különben a futóművedet viszontláthatod a tükörben.

A fékezett kerék rondán benn tud ragadni a gödörben.

2017. jún. 26. 09:27
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!