Működhet ez a gőzmotor?
Működhet egy ilyen gőzgép:
-a hengerfalát kívülről fűtjük kb. 200-300 C fokosra
-a dugattyú felső holtpontján a hengerbe fecskendezünk kb. 95 C fokos vizet
-az nagy nyomású gőzzé alakul, lenyomja a dugattyút
-alsó holtponton a henger falán levő lyukon kimegy a gőz, felül nyit a kipuffogószelep
-a felfelé haladó dugattyú kinyomja a maradék gőzt és levegőt a hengerből
-felső holtpontra érve zár a kipuffogószelep, és kezdődik a folyamat előről.
Talán létezik is ilyen gőzgép?
A gép termikus hatásfokát az állapotváltozás módja, valamint a munkaközeg kezdeti és végállapota meghatározza. Ez -elvileg - hengerbe történő víy befecskendezés esetében is megvalósítható. Itt inkább az előzőekben említett technikai problémák okoznak nehézséget. Ide kapcsolódóan csupán az érdekesség kedvéért említeném meg, hogy zsenge ijúkoromban volt egy olyan slágertéma, mely szerint a tüzelőanyagot a hengerben elégetni, és ott helyben előállítani a gőzt.
"zsenge ijúkoromban volt egy olyan slágertéma, mely szerint a tüzelőanyagot a hengerben elégetni, és ott helyben előállítani a gőzt."
A Ford Cosworth rallimotorjai használtak vízbefecskendezést.
De ott nem a "gőzgép-effekt" volt a fő lényeg, hanem éppen a párolgás hűtő, ezzel kompresszió-növelő és kopogáscsökkentő hatása. Előfordulhat, hogy a gőznyomás is adott némi pluszt, de erről nem ismerek adatot.
Varga Péte4 és Wad.
Nem csak hogy működik, újabban úgy tudom elkezdték belerakni egyes gyártók a belsőégésű motorjaikba a vízbefecskendezést.
A mai fedélzeti számítógépek bonyolult képlet alapján ki tudják számolni hogy mennyi vizet kell éppen adniuk az üzemanyaghoz hogy több pozitív hatása legyen mint negatív.
Az alacsonyabb hőmérséklet miatt kevesebb nitrox keletkezik, és kitisztítja a motorból a kokszot is.
Maximum néhány %-a a teljes befecskendezett üzemanyag mennyiségnek, tehát nem kell sok víz!
Sajnos a sorozatgyártott verzióról még nem találtam cikket.
Egyébként régi nagy álmom megépíteni azt amit az 50' években megterveztek de sosem épült meg.
A Gőzturbinás gőzmozdonyt!
Mekkora lenne... XD
Egy kis adalék.
A 90-es évek környékén még a nagy "Lada" korszakban, amikor a nyugati verdák elérhetetlenek voltak a nagy tömegek részére, rengeteg utólag felszerelhető üzemanyagspóroló megoldást készítettek a kocsikhoz. Akkor nyomták fel a benzin árát, és a TV reklámokban is nyomták a spórolós szöveget- ha még valaki emlékszik a gázpedálra rakott tojásra DDD... Mindenféle kütyüt ajánlottak a karbiba, amiről azt állították, hogy 20-30% üzemanyagot lehet vele megspórolni. Volt erős mágnes, pici turbina a torokba, és volt egy vízadagolós megoldás is, ami a torokba porlasztott be valamennyi vizet. Az ötlet onnan jött, hogy megfigyelték azt, hogy az enyhén hengerfejes autók, melyikek épp csak csipegetik a vizet, jobban mennek, és kevesebbet esznek. A hatás azon alapult, hogy a nagy nyomáson és hőmérsékleten a szén alapú égés során a víz elbomlik oxigénre és hidrogénre, és egyből táplálja az égést. Ez régi bevált módszer az szénerőművekben, a keletkezett gázt hívják generátorgáznak. Nagyon fontos a beporlasztott víz mennyisége, mert ha túl sokat nyomnak az égéstérbe, akkor lehűti azt, és az ellenkező hatást váltjuk ki mint amit szeretnénk.
A gőzgépekre a Carnot-ciklus érvényes, ami szerint a maximális, elméleti termikus hatásfok 30%. Ez 100 fokos gőzre,és 0 fokos víz hűtő esetén érvényes. A gőzturbinákban trükköznek azzal, hogy túlhevített gőzt alkalmaznak, de a teljes hatásfok így sem éri el a 30%-ot. Stirling motort a 80-as évek végén a legtöbb nagy autógyártó fejlesztett, de végül a tömegtermelést elvetették (lehet már az elektromos autó felé nyomultak). A fejlesztés mellett fő érv a környezetvédelem volt, mert a külső égés folyamatos, ellentétben a belsőégésű motor ciklikus rossz hatásfokú égésével. Tudtommal ott akadtak el a fejlesztéssel, hogy nem tudták megoldani tökéletesen a forgódugattyú tömítését (wankel motor betegség). A II.vh-ban a németek alkalmazták a stirling motort az É-i tengeri szigeteken időjárásjelző állomások működtetéséhez. Lerakták az állomást, feltöltötték gázolajjal, és kb fél évig folyamatosan üzemelt. Olajcsere,szervíz 30-40 ezer óránként, amikor újra tankoltak.
Van ilyen , 6 ütemű motor
Szív (üzemanyag levegő keverék)
Sűrít
Gyujt sűrít
Vízbefecskendezés a forró sűfített kipufogógázhoz
Terjeszkedés a gőzzé alakulástól
Majd kipufog...
Ez létezik
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!