Működhet ez a gőzmotor?
Működhet egy ilyen gőzgép:
-a hengerfalát kívülről fűtjük kb. 200-300 C fokosra
-a dugattyú felső holtpontján a hengerbe fecskendezünk kb. 95 C fokos vizet
-az nagy nyomású gőzzé alakul, lenyomja a dugattyút
-alsó holtponton a henger falán levő lyukon kimegy a gőz, felül nyit a kipuffogószelep
-a felfelé haladó dugattyú kinyomja a maradék gőzt és levegőt a hengerből
-felső holtpontra érve zár a kipuffogószelep, és kezdődik a folyamat előről.
Talán létezik is ilyen gőzgép?
#2 Van benne valami, hiszen a gázok (gőzök) táguláskor lehűlnek, és ez elég lehet arra, hogy kicsapódjon a hengerben lévő gőz, és vízzé alakuljon. Ha pedig ez történik, akkor ott bizony vákuum fog keletkezni, amely ellenerőt képezve vissza akarja húzni a dugattyút a hengerben.
Egyébként amivel a henger falát fűtöd fel 300 fok körülire, meg a vizet 95 fokosra (gáz, fagáz, benzin), azt már ésszerűbb eleve hajtóanyagként felhasználni, és inkább sima belsőégésű motort készíteni. Ilyen megközelítésből ez a gőzös megoldás csak egy felesleges bonyolító tényező a rendszerben. Lehet, hogy működőképes lenne, de a hatásfoka emiatt biztosan alatta maradna egy ugyanolyan hajtóanyaggal működő belsőégésű motornak.
"3"
Jó a meglátásod, leírtad a gőzgép működését. Csak ott a lecsapódást, és ezzel együtt a vákuum kialakulását egy külön tartály (zárt ciklusnál) hűtésével oldják meg. Aztán a vákuum visszavezetve a hengerbe "felszívja" a dugattyút. Az hogy egy "hengerben" megvalósuljon az egy idejű kitágulás, és folyamatos munkavégzés tudtommal csak a gőz-gázturbinákban lehetséges. Ott bevezeted a "henger" elején a kitágult gőzt, és a végén távozik a fáradt gőz. A hatásfok miatt viszont itt is be kell rakni egy hűtőt.
A kérdező a dugattyús gépét viszont folyamatosan fűti 200-300 fokra, úgyhogy ott lecsapódás kizárt. Még pár év kísérletezés, és feltalálja a Watt-féle gőzgépet, majd tökéletesítve a stirling-féle zárt ciklusú gőzgépet. Talán 30 év múlva itt a GYK-n eljutunk a belsőégésű motorig
A befecskendezett víz elpárologva hőt von el. Ez felesleges energiakidobás, sokkal jobb hatásfokkal (és fordulatszámmal) tudsz dolgozni, ha a vizet nagynyomású kazánban már elforraltad és annak a gőznyomásával hajtod a dugattyút.
Persze így a kazántól a dugattyúig nagynyomású a rendszer, aminek van veszélye, mégis így működik minden kiforrott gőzgép.
Az ötleted kicsit gyengébben produkálna, mint Newcomen rendszere. Az meg olyan 150-170 éve avult el.
Működhetne, de ahogy az előzőek megválaszolták a hatásfokkal és más technikai kérdésekben is problémák adódnának.
Én is csak hozzá tudok adni még 3 problémát.
A kenés.
Ha a hengert fűtöd fel annyira hogy ott a víz gőzzé váljon, (Tökmindegy milyen meleg vizet.) akkor az a henger bizony nagyon forrókell hogy legyen, főleg ha nagy mennyiségű is a víz. Olyan 200C vagy afölötti.
Na ezt a kenőanyagok nem igen fogják sokáig bírni.
A hagyományos gőzgépnél a hengerben lecsapódik a víz, vagyis 100C körüli. Ezt már a régebbi kenőanyagokkal is megoldották.
És előjött egy újabb probléma, a hengert fűtöd a bevezetett víz bedig belül hűti, előnyös lenne mihamarabb bejutnia a hőnek, tehát jó hővezető anyagra lesz szükséged. Csakhogy ezek legtöbbször puhák, pl réz, ezüst arany... a gyémánt kivétel, kiváló hővezető.
A vas sokkal kevésbé!
És törékeny is, főleg az öntött vas!
Nem tudom mennyire bírná ezt a hőkülönbséget a hengered fala. Lehet hogy megrepedne...
"Amúgy a hagyományos dugattyús gőzgép hatásfoka gőzkondenzátorral megközelítheti a gőzturbina hatásfokát?"
Igen, ha zárt rendszerű és nagyon jó hővisszaforgatása van.
Meghaladni nehezen, mert a dugattyú alternáló mozgása és a tömítés miatti súrlódása sokat lop az energiából.
Akkor az a gyakran emlegetett max. 8% hatásfok a gőzgépre már nem is igaz. A gőzturbináé asszem max. 38% körül van.
EagleHUN
Valós problémákat írsz, főleg a kenésről, bár szerintem lenne rá technológia. A gépet nem tudnám legyártani, nem is akarom (esztergályos koromban le tudtam volna), csak azért dobtam fel a kérdést, mert "eszembe jutott" egy ilyen motor, és hátha valaki nálam okosabb, tanultabb gépészmérnök azt mondja, hogy van benne valami.
A vízbefecskendezés valóban mindig hűti a hengert, de ha kazánban termelem meg a gőzt vízből, mint a hagyományos gőzgépnél, az is tüzelőanyagba kerül. Milyen törvényszerűséggel lehetne leírni azt, hogy a vízbefecskendezés energiamérlege rosszabb?
"Milyen törvényszerűséggel lehetne leírni azt, hogy a vízbefecskendezés energiamérlege rosszabb?"
Hát éppen most képlettel nem tudok szolgálni, de egyszerűbb válasszal igen.
Ha a hengerben történik a halmazállapot-változás, akkor annak a hűtőhatása biztos, hogy rontja a ciklust ahhoz képest, mintha simán a gőznyomás hatna ott, egy préslégmotorhoz hasonlóan.
A hengerben forralás egyrészt időigényes is, másrészt nagyon koncentrált hőforrást igényel ahhoz, képest, ahogy egy kazánt felfűthetsz.
Tudom, hogy egy belsőégésű motorban is a munkahengerben történik a tágulás, de ott a magas energiasűrűségű üzemanyagból. Az nagyon más téma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!