Hány % az emberi járás hatásfoka?
Ezt lemérték már?
Mondjuk átlagos ember esetén, aszfaltozott járdán, szokványos gumi talpú cipőben. Veszteség lehet egyrészt ugye a cipőtalp súrlódása, másrészt hogy járás közben a test folyamatosan fel-le emelkedik.
Érdekes adat lehet. Gyanítom nem vagyunk túl hatékonyak ebből a szempontból.
hatásfok = hasznos munkavégzés/befektetett energia
Ennyit tudunk elmondani.
Vízszintes úton -amennyiben nincs légellenállás (5km/óra sebességénél szélcsendben ezzel felesleges számolni)- marad a cipőtalp és a talaj között fellépő tapadási súrlódási együttható. De ez csak akkor igaz, ha végtelenül lassú mozgást feltételezünk, ahol nem számít a karlengetés és egyéb impulzust befolyásoló tényezők.
<OFF>
Egy gépjármű esetén sokkal könnyebb megmondani, mert ott gumi-aszfalt felület tapad össze (ha a légellenállást nem számoljuk), csak ezt kell legyőzni. Ennek az együtthatója kb. 2,5%. 1000kg-s autó esetében 250N erő hat a mozgás ellenében. 100km-en 25MJ energia kell. Benzin égéshője 45MJ/1,35l, azaz 100km-hez 0,75l benzin szükséges.
</off>
Könnyen ki lehet számolni, hogy ha a Kékesre akar feljutni mondjuk Mátrafüredről, a W=m*g*h összefüggés alapján. m=70kg, h=700m, g=9,81m/s^2, W=480kJ, amennyi energia kb. 3 Balaton szeletben van. De ez csak az az energia, amivel a magasságkülönbséget lehet legyőzni. Véletlenül a napokban számoltam ki, hogy az ember energiafogyasztása (csak, hogy él) pontosabban átlagos teljesítménye 50Watt körül van, ez 24 órás átlag.
***
Ennyit tudok mondani a vietnami háborúról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!