Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hány % az emberi járás hatásfoka?

Hány % az emberi járás hatásfoka?

Figyelt kérdés

Ezt lemérték már?

Mondjuk átlagos ember esetén, aszfaltozott járdán, szokványos gumi talpú cipőben. Veszteség lehet egyrészt ugye a cipőtalp súrlódása, másrészt hogy járás közben a test folyamatosan fel-le emelkedik.

Érdekes adat lehet. Gyanítom nem vagyunk túl hatékonyak ebből a szempontból.


2010. ápr. 18. 20:31
1 2 3
 11/24 anonim ***** válasza:
100%

Azért ez nem olyan egyszerű probléma, mert eleve kérdés, hogy milyen hatásfokot akarsz mérni. Az üzemanyag, amit használunk egy adott hatásfokkal alakul a sejt energiatároló molekulájává (ATP), ami szintén veszteséggel alakul sejt mechanikai energiává, ami veszteséggel alakul tovább. A kérdés tehát az, hogy azt akarod-e mérni, hogy egy kanál cukor elfogyasztásával mennyit tudunk sétálni (de akkor beleméred az összes veszteséget, viszont talán ezt a legkönnyebb mérni), vagy hogy egy adott mennyiségű ATP molekulából felszabaduló energiából mennyit tudunk sétálni, vagy pedig hogy az izomerő mennyi fölös mechanikai munkát végez, azaz veszteséget termel.


Aztán az is kérdés, hogy az egész járó egység (vagyis a teljes ember) működése érdekel, vagy csak a lábaké, és ha ez utóbbi, akkor további problémák keletkeznek.

2010. ápr. 19. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/24 anonim ***** válasza:

Indulj ki abból, hogy az izom hatásfoka 25%

Aztán jön az, amit mondtál: hogy a függőleges emelkedés az tiszta veszteség. A süllyedés is, mivel ahhoz is izommunka kell (a fékezéshez) - sajnos az izom ilyenkor is energiát fogyaszt, nem visszatáplál.

Még egy csomó más veszteség is van: a test súrlódása (porcok, szövetek) - a külső súrlódás (ruházat, testrészek egymáshoz) - a légellenállás, stb.

Ezeket nehéz lemérni, nem a fogyasztást. Elvileg légüres térben, ideális talajon nem kellene semmiféle energia: ott, ha vízszintes talajon elindítunk egy golyót, örökké gurulni fog.


Szerintem sportorvost kérdezz: az O2 fogyasztás alapján lehet mérni az energiafogyasztást, és futószalagon lehet mérni a megtett távot is. Végeznek is ilyen méréseket.

2010. ápr. 19. 15:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/24 A kérdező kommentje:

13:16

Nem értem mi ezen a probléma.

"A haladás érdekében történő mozgás": a test előrefelé irányuló mozdulása.

"A folyamat elkerülhetetlen velejárója": minden más. Olyan nagyon sok dolog nincs, csak amit említettem.


Pl egy benzinmotornál is a folyamat elkerülhetetlen velejárója hogy hő fejlődik. A hatásfokba az erre fordított energiát mégse számítjuk bele.

Azt hittem ez egyértelmű.


Ha a súrlódás nem veszteség, vajon az autókon mért kerekeket használunk?

2010. ápr. 19. 20:40
 14/24 A kérdező kommentje:

Pont az általatok említett dolgok miatt és az egyéni eltérések miatt halál pontos adatot nem lehetne mérni, csak egy közelítő értéket.

Éppen ezért feleslegesnek tartom olyan dolgokat belevenni a számításba, amiknek az értékei bőven a szórási hibahatáron belül vannak. Ilyen pl a ruha súrlódása, vagy a légellenállás.

2010. ápr. 19. 20:44
 15/24 anonim ***** válasza:
100%

"Pl egy benzinmotornál is a folyamat elkerülhetetlen velejárója hogy hő fejlődik. A hatásfokba az erre fordított energiát mégse számítjuk bele. "


De igen. Attól függően, hogy milyen hatásfokra vagyunk kíváncsiak, bizonyos esetekben nagyon is beleszámítjuk.

2010. ápr. 19. 23:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 A kérdező kommentje:

Beleszámoljuk hasznos energiának, azaz a hatásfok számításakor a számlálóba??? Az érdekes lenne! Én ilyen hatásfokot nem ismerek.

Akkor maradjunk a szokványos értelemben vett hatásfoknál, azaz hasznos energia / összes befektetett energia.

2010. ápr. 20. 08:39
 17/24 anonim ***** válasza:
100%

" ... Azt hittem ez egyértelmű ..."


Na látod itt a baj :) Ami neked "úgy" egyértelmű másoknak "így", ezért nem olyan egyszerű :)


" ... ha a súrlódás nem veszteség, vajon az autókon mért kerekeket használunk?"


Látod látod, megint definíció hiánya van. Veszteség, de olyan "veszteség" ami nélkül nincs is probléma.


Csak egy példa:


A járáskor a kezünket ugye lendítjük ellenkezőleg, hogy a testünk ne forduljon el. Most ezt a mozgást hova sorolod? Ha nem lendíted, attól még jársz, igaz, más módon próbálja a test az elfordulást megakadályozni. Pontosan melyek azok az izmok, amiket mérned kell ha a kéz lendítését szeretnéd mérni ? És melyikeket, ha nem lendíted a kezed? Ha nem lendíted, akkor végül is "erőszakkal helyben kell tartsd", mert önkéntelenül lengeni kezdenek a karok. És ha visszatartod, akkor mely izmokat mérsz? Ilyenkor a visszatartó izmok munkája egyáltalán hova tartozik, hasznos a járás szempontjából vagy nem? Na szóval, csak gondolj bele, hogy mennyire nem is olyan egyértelmű. És csak csendben kérdezem a befektetett (értsd: összes) energiát pontosan hogy akarod megmérni?


ezért mondtam nem is annyira a mérésekkel lennél bajban, hanem a definiálásokkal. Látod már abból problémád van, hogy egy motornál mi számít haszontalannak, hasznosnak, avagy mit értünk bele a veszteségekbe, mit nem ... Gondolod, hogy képes lennél egy ilyen témakörből olyan dolgozatot írni, ami feltétlenül, és pontosan a Te elképzeléseidet tükrözik oly módon, hogy mi a többiek is, azt teljességgel elismernénk? Nem rosszindulatból mondom, de erre ne fogadj.


maci

2010. ápr. 20. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/24 anonim ***** válasza:
100%

"hasznos energia / összes befektetett energia."


Hasznos energia: az a munka, amit pl a motor dugattyúja végez. Összes felhasznált energia: a benzin elégetésének kémiai energiája. Ezt a kettőt kell elosztani, úgyhogy nagyon is benne van a hő.


Nagyon sok helyen van "szivárgás" a rendszerben, ezért igazából a két végpont között lehet egyértelműen megadni a hatásfokot. Vagyis: 1 liter benzin elégetése optimális esetben adott mennyiségű energiát szabadít fel, amivel adott tömegű testet adott távolságra lehetne vinni, ha a benzin égési energiáját 100%-ban át tudnám alakítani mechanikai energiává. A hatásfok az az érték, hogy ehhez az elméleti határhoz képest mennyit tudunk menni az autóval.


Nevezzük el a teljes kémiai energiát, ami elméletben kinyerhető Teljes Benzin Energiának.


A motorban a legelső veszteség az, hogy a reakció nem megy végbe teljesen, azaz nem csak CO2 és H2O keletkezik (ahogy a benzinből kellene). Azaz a reakció hatásfoka nem 100%. Ezt lehet befolyásolni valamennyire, de nem fogja elérni sosem. Nevezzük el ezt a mennyiséget Kinyert Benzin Energiának.


Akkor a következő probléma, hogy a benzin robbanásakor felszabaduló energia egy része hő (melegszik a motor), és csak egy másik része mechanikai energia (a robbanás lökéshulláma). Vagyis itt is van egy veszteség. Nevezzük el ezt Robbanás Mechanikai Energiának.


A motor csak a robbanás mechanikai energiáját hasznosítja, ugye a dugattyúk kimozdítására, de a dugattyúk végein mért munka számos okból (pl a dugattyú súrlódása miatt) kisebb lesz, amint a benzin robbanásának a mechanikai energiája. Nevezzük ezt Dugattyú Végén Mért Munkának. A többi energia szintén hővé alakul, azaz a motort melegíti. Igen nehéz dolog szétválogatni a motort melegítő tényezők közül a benzin robbanásakor keletkező hőt és a dugattyú súrlódásakor keletkező hőt, így aztán méréssel nem tudjuk megmondani, hogy melyik energiafajta ténylegesen mennyi.


A dugattyúk mozgását forgó mozgássá kell alakítani, ott is vesztünk energiát. Aztán vesztünk az erőátvitelnél, meg minden keréken a súrlódás miatt.


Végső soron, amikor a benzinmotor hatásfokáról beszélünk, akkor a Benzin Teljes Energiáját tekintjük befektetett energiának, vagy csak a Robbanás Mechanikai Energiáját, melyikhez mérjük a veszteséget? És hol mérjük a hasznos munkát? A dugattyún, ahol még kevés a veszteség, vagy a kuplungon, ahol már sok?


Ez mindig attól függ, hogy aki ezt a számolást végez, az egy nagy számot akar látni a végén, vagy egy kicsit.


Mellesleg a benzinmotornak van egy elméleti szélső hatásfoka (mármint a benzin teljes energiájához képesti dugattyún mért energia), ami egy elég kicsi szám, de a benzinmotor hatásfokát gyakran szokták csalókán úgy megadni, hogy ezt a számot mennyire érik el.


Az eredeti kérdésre visszatérve, az emberi járás esetén a helyzet még bonyolultabb, így nem egyszerű megadni azt, hogy mit és miért tekintünk teljes energiának és mit tekintünk hasznos energiának.

2010. ápr. 20. 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/24 A kérdező kommentje:

Nem értem mért akarjátok ennyire túlbonyolítani, nem olyan bonyolult kérdés ez.


A test kinetikus energiáját egzaktul ki lehet számítani. Ami még számottevő és a járás mechanizmusától független az a közegellenállás és a súrlódás. Ezt a két dolgot levonva kapjuk a hasznos energiát. A többi tényező olyan kis disszipációt jelent, hogy jó közelítéssel elhanyagolhatjuk.

A közegellenállást egyszerűen a Stockes-törvényt felhasználva ki lehet számolni, a test hatáskeresztmetszetének ismeretében. A stockes-törvényben lévő alakra jellemző állandót szerintem nyugodtan leegyszerűsíthetjük egy ugyan akkora keresztmetszetű gömbre, vagy még inkább forgáselipszoidra. Ha nagyon pontosan akarunk számolni, akkor meg is lehet határozni az emberi test állandóját. Ez nem egy Nobel-díjas feladat.

A súrlódásra most konkrétan nincs ötletem, de egészen biztos vagyok benne, hogy valahogy meg lehet mérni, vagy jó közelítéssel kiszámolni.


Összes befektetett energia: azt tudjuk hogy az emberi szervezetnek mennyi az átlagos napi energiaszükséglete, amit a táplálékkal fedezünk. (Én is tudnék, ha akarnék ezzel kapcsolatban hasonlóan akadékoskodni, hogy hogyan mérték meg és hogyan definiálták.)

Ebben ugye nem csak a mozgásra fordított energia van benne (mint ahogy a motornál sem az összes befektetett energiánál(!)), hanem a belső szervek működéséhez szükséges, az agyműködéshez szükséges, stb energia. De ezek a mozgáshoz szükségesek, ezért ezeket is bele kell számítani a képletbe.


Ezt a két energiát kellene elosztani egymással.

2010. ápr. 20. 12:26
 20/24 anonim ***** válasza:
100%

Nosza rajta számold ki :) Most már komolyan érdekel a dolog. A légellenállásra, és (különösen) a súrlódásra visszavezethető veszteség kiszámolására különösen kíváncsi vagyok ...


És nem feleltél a kezünk lengésével kapcsolatos felvetésemre ... Ott melyik izom ami a járás "érdekében" működik, melyik amelyik nem, és ha visszatartom, akkor az járás "érdekébeni" cselekvés avagy nem, és konkrétan hogy méred meg ?


maci

2010. ápr. 20. 12:53
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!