Hogy tetszik az új Magyar kerékpár meghajtási rendszer (tudományos megközelítésben)?
Véleményeteket gondolataitokat, tudományos megközelítéseteket kérném erről!
Nekem tetszik benne hogy:
- Álló helyzetben és erőhatás alatt is lehet váltani!
(Ennek hiányával sokszor meggyűlt a bajom már, lefogaztam a fogaskerekeket, megnyúlt a lánc.)
- Sokkal könnyebb lesz a bicó, nincsenek fogaskerekek sem megnyúló elszakadó fém lánc!
- Előre és hátra is lehet tekerni akkor is előre halad.
(Ennek max precíziós vagy nagyon lassú haladásnál látom értelmét. Ezt ritkán használnám ki.)
Kérdéseim, vagy ami annyira nem tetszik:
- Mi történik sáros nedves időben?
A nedves kötél(szövet) másképpen viselkedik, fizikai tulajdonságai megváltoznak. Fűszálak föltekeredhetnek a dobra stb.
- Mennyit fékez a kerékpáron amikor a rugó "visszahúzza" a csévére a kötelet?
Mert valamennyi súrlódás biztosan van!
- Oké hogy 3600kg kell az elszakításához, de mennyi idő alatt kopik el? Mert egy jó lánc azért annyira nem kopik. De egy szövött kötél a csigákon való súrlódástól is kopik, azaz biztosan sűrűbben kell cserélni. De mennyire?
Van valakinek egyéb észrevétele?
Idő kell az elterjedéséhez, meg hogy halljunk is róla.
Avagy ha nem is tudsz róla, nem keresed a boltban sem!
Ötletes, az biztos. Az elkopás nem megy gyorsan, ma már olyan összetételű sodrott-fonott madzagok állnak rendelkezésre, hogy szerintem 2-3, akár 5 évig nincs vele probléma. A cseréje nem bonyolult, és egy pót kötélpár simán elfér bárhol a bringán, akár kis nyeregtáskában, akár a vázra felfűzve.
A nedves idő biztosan nem probléma, egyrészt ert a polietilén nem nedvszívó, illetve mechanikai tulajdonságait elhanyagolható mértékben befolyásolja a vizesedés. A sár már nagyobb gond lehet, mert a sarat alkotó apró SiO2 szilánkok gyorsan elmorzsolhatják a műszál-kötelet. Egyébként az még előnye, hogy a kopás jól észrevehető a kötélzeten, sokkal láthatóbb jelei vannak a csereérettségnek, mint a lánc esetében.
Ami még kérdés számomra, hogy mi történik, akkor, ha álló helyzetben rárúg az ember a pedálra visszafelé (ilyenkor a kontrás bringák bekontráznak, a racsnisok meg odavernek a másik láb sípcsontjára) (ha jól néztem, akkor ilyen veszély nem fenyeget ennél a konstrukciónál), illetve mennyire strapabíró a szerkezet, mondjuk kisebb ugratásokat, lépcsőzést hogyan tűri a rendszer.
Az igaz, hogy nincs fogaskerék, és lánc, ami könnyebbé teszi az egész bringát, viszont van egy lényegesen bonyolultabbnak tűnő rendszer, ami több alkatrészt tartalmaz, vagyis több a meghibásodási lehetőség is.
Ez egyébként úgy nézem, nem más, mint egy gyalogbicikli (gyakorlatilag egy lábbal hajtott hajtány), csak itt a pedál felfelé történő (holt) mozgása helyett teljes fordulatot tesz a hajtókar.
Erről jut eszembe, variátoros áttétel-vezrélésű bringát készítettek már? Az lehet még érdekes, mindig ugyanakkora erővel kell tekerni, a variátor pedig szabályozza, hogy ez a hátsó keréken mekkora fordulatszámhoz (és így sebességhez) legyen elegendő. Ilyenről van valakinek infója?
Kismotoroknál elterjedt a variátor. Sőt most már nagy teljesítményű luxusautókba is rakják.
Kipróbálásképpen nem lenne nehéz egy kismotorét bringára szerelni!
Engem is érdekel kipróbálta -e már valaki?
Nyilván ez a megoldás túl nehéz lenne a hosszútávú használathoz! Csak kipróbálásra lenne jó!
"viszont van egy lényegesen bonyolultabbnak tűnő rendszer, ami több alkatrészt tartalmaz, vagyis több a meghibásodási lehetőség is. "
Ha a váltót is a rendszer részének tekintjük akkor nem!
Akkor egyszerűbb és kevesebb alkatrészből áll a rendszer. A meghibásodása pedig könnyebben javítható lenne szerintem, legalábbis a videóban látottakból ítélve.
"A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem amikor már nincs mit elvenni." - Én egyetértek ezzel a Saint-Exupéry idézettel, amit egyébként valami katalógusban olvastam :)
Nekem ez bonyolultnak tűnik, jelentős átalakítások szükségesek egy vázon, hogy ezt alkalmazni lehessen. Sokkal jobb alternatívának látom a Gates Carbon Drive rendszerét a lánc lecserélésére. Ahhoz csak bontható láncvilla kell és csúszópapucs, tárcsafékes használathoz meg megfelelő kialakítású tartószemek. A Continentalnak is van erre valami válasza, de Gates alkatrészeknek van magyar forgalmazója (Massive Bikes, ha érdekel valakit). Tehát az már gyártásban van, nem ilyen prototipus állapotban. Világjáró bringások használják többezer km-es távokra, én ezzel a Stringbike-al munkába is elővigyázatosan járnék. Mérnök szempontból nagyon érdekesnek találom, de biciklire nem gondolom életképesnek. Talán valami más területen.
Az a helyzet, hogy bár a lánc több, mint százéves konstrukció, olcsó és nagyon széles körben lehet használni, ahhoz, hogy egy ilyen kiszorítsa vagy akár csak 1%-os részesedése legyen a piacon. A Gates fogasszíj-meghajtásában én sokkal több fantáziát látok. Próbáltam is egy olyan biciklit most a Bringaexpón, és nagyon bejött, nagyon valószínű, hogy belátható időn belül lesz is láncnélküli bringám.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!