Van-e olyan része a vonatnak, amely nagy sebességnél, kívülről megfigyelve, úgy tűnik mintha hátrafelé mozogna?
Ez csak akkor lehet így, ha olyan eszközzel figyeled (vagy világítod) meg, ami a folyamatos képet megszaggatja.
Kamera, tv készülék, stroboszkóp, stb.
Csak olyat tudok elképzelni, ami a kerékkel azonos tengelyen mozog, a keréknél gyorsabban, vagy pl. a gőzmozdony dugattyúja.
Csakhogy ezek nem lényegi részei a vonatnak - tehát lehet olyan vonatot építeni, amelyiknek kereke van, de ilyen alkatrészei nincsenek.
Ugye a vonat kerekét úgy csinálják meg, hogy beleakadjon a sínbe. Tehát van egy karimája, aminek a kerülete nagyobb, mint a sínen gördülő részének. Amikor a vonat kereke gördül, akkor a karima alsó része a kerék középpontjával, tehát a vonattal is ellentétes irányba mozog.
Ha nem az alsó részét nézzük, hanem egy konkrét pontjának pályáját, az pedig hurkolt ciklois lesz, ami metszi magát, tehát a pontnak néha hátrafelé is kell mozognia, ha kétszer megy át egy ponton:
Ez igaz, de erre írtam, hogy nem kötelező.
Lehet olyan sínt készíteni, amelyik U keresztmetszetű, így karima nélkül is megtartja a kereket.
Úgy kellett volna kérdezni, hogy egy szokásos, általános vonatról van szó.
Meg olyan vonatot is, aminek nincsenek kerekei, lásd ez (szóval én is kivételeztem):
U alakú sínnel hol használnak vonatot?
(Amúgy például akkor is bukik a dolog, ha a vonat úgy fékez, hogy minden kerekét blokkolja.)
Ja, és még egy, ami összezavarhat:
Nem úgy TŰNIK. A karima egy része ténylegesen hátrafelé mozog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!