Egy 30 lóerős trabant tényleg képes elhúzni 25 lovat, amely ellenkező irányba húzza a kocsit?















Hát jah.
Egy 30 lóerős traktorral hamarabb elhúzol bármit, mint egy 300 lóerős Lamborghinivel





Elvileg a 30 lóerős motor erősebb, de gyakorlatban nem nagyon tudod összekötni úgy a két nyers erőt, hogy más tényező ne szóljon közbe. Pl. ott a súrlódás. Feltételezem, hamarabb pörög ki a kocsikerék, mit a ló patkója. Az jobban meg tud kapaszkodni, pláne 100 lóláb... Aztán ami még a tapadást illeti: egy trabantnak egy lónyi súlya van, 25 lónak 25.
Tegyük fel, össze tudnád kötni egyéb tényezők nélkül a két erőt: akkor jön, hogy az a trabant-könyvben leírt X lóerő az vajon maximális, névleges, állandó, mittudomén... És a lónál mi legyen a helyzet? Mert az órákig dolgozó lefárasztott ló ereje nagyon más, mint amit csak rövid ideig tud kifejteni...
De valami mértékegységre csak szükség volt, és feltételezzük, megpróbálták minél reálisabban közelíteni a ló valódi átlagerejét. Ami persze egy géppel szemben nem lehet fix dolog, mert a ló egyik nap jobb erőben van, mint mondjuk, előző nap volt. Elvileg egy LE az az erő, amely hatására 75kg 1mp alatt 1m magasra emelkedik.





Talán az is érdekes lehet, hogy egy 100 ló sem képes elhúzni egy nagy, 0 lóerős sziklát, ha az a helyén van. Szóval a teljesítmény összehasonlítására ez nem igazán jó módszer, szerintem…





> „Lóerő megnevezés sokakat megtréfál, bár igazából jó kérdés mért adták pont ezt a nevet.”
Amikor Watték a gőzgépeket csinálták és adták el bányáknak, akkor a vállalatoknak inkább az volt az érdekes, hogy hány lovat vált ki egy gép összességében, és nem az, hogy hányszor erősebb, mint egy ló, amikor az mindent belead. Ugye a gép tudott (aránylag) folyamatosan dolgozni, viszont a lovakat pihentetni kellett. Szóval ha most a hasamra csapok, és azt mondom, hogy egy ló 4 órán keresztül képes dolgozni tiszta erőből egy nap során*, akkor 6 ló kell ahhoz, hogy folyamatosan meglegyen ez a teljesítmény, és el legyen végezve a munka. Szóval ha egy gép pont olyan teljesítményen dolgozik, mint 1 ló tiszta erőből, akkor 6 lovat vált ki összesen; _praktikusan_ 6 lovat helyettesít, tehát 6 lóerős. És ugye a praktikum a fontos, nem az, hogy éppen „csak annyi ereje van, mint 1 lónak”, mert ezt állandóan adja.
*Fogalmam sincs, hogy ténylegesen mennyit bír egy ló, csak a hasamra csaptam. De a lényegen nem változtat, és szerintem magyarázza, hogy hogy lehet egy ló maximális teljesítménye sokkal több, mint 1 LE.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!