Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Gépelemek: Lapos szíj hajtásná...

Gépelemek: Lapos szíj hajtásnál miért nem létezhet teljesítmény átvitel, csúszás nélkül?

Figyelt kérdés

2015. jún. 4. 19:26
 1/7 anonim válasza:
Szia! Gondolom , mert kicsi a tapadási súrlódása, és induláskor van minimális megcsúszása.
2015. jún. 4. 19:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Azért, mert nem olvastad el a gépelemek könyvet. Vedd ki a könyvtárból.

Aki meg nem ért az egészhez az minek ír oltári baromságokat és terjeszti a hülyeségeit! Akinek fogalma nincs róla, inkább maradjon csöndbe.


Visszatérve a problémára. Nem csak laposszíjhajtásnál, hanem minden más szíjhajtásnál (kivéve a fogasszíjhajtást) fellép az ún. slip jelensége, amely azt jelenti hogy a hajtott tárcsa kerületi sebessége kisebb lesz a hajtótárcsa kerületi sebességénél kb. 3%-al.


A slip jelensége nagyon leegyszerűsítve abból adódik, hogy a tárcsa kerülete mentén a szíjat a tárcsához merőlegesen összenyomó erő változik, így a súrlódási erő is a kerület mentén változó.

Ebből hosszú levezetések után az következik, hogy a szíj rugalmasan deformálódik a teljes üzemelés közben, és a slipnek megfelelő teljesítményveszteség keletkezik.

(Az indítás meg más tészta, a tranziensek vizsgálata sokkal bonyolultabb).

2015. jún. 4. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:
Tehát ha jól értelmezem, azért nincsen csúszásmentes szíjhajtás, mert a szíj rugalmas alakváltozást szenved, aminek során csúszik? (Tehát azért, mert nincs "nyúlásmentes" szíj?)
2015. jún. 4. 23:04
 4/7 anonim ***** válasza:
100%
Lényegében igen. A két szíjág különböző mértékben feszül meg, emiatt az ágak deformációja is kölönböző. A slip ezt a deformációt egyenlíti ki.
2015. jún. 4. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2015. jún. 4. 23:50
 6/7 Wadmalac ***** válasza:
100%

Sima szilárd kerekes, kúpos stb. dörzshajtásnál is mindig van slip. Még ha a szíj rugalmassága és ezért "hernyózása" nem is lenne, akkor is, a felületi egyenetlenségek összefekvési határozatlansága illetve kopása (még ha csak mikroszinten is) mindenképpen okoz csúszást, mert a két felület közt folyamatosan megszűnő-megjelenő kapcsolat van. Ezért az összes olyan dörzskapcsolat, ahol az egyik a hajtó és hajtott oldal közül legördül a másikon, csúszással jár.

Ahol nincs legördülés, például az autók száraz kuplungja, a röpsúlyos tengelykapcsoló stb. egy bizonyos összeszorító erő fölött már nincs slip.

2015. jún. 5. 08:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
Azért, mert 100%-os hatásfokú hajtás nincsen. Ez alatti hatásfok, a szíj hajlítási alakváltozási energiájából adódik, amit a meghajtó géptől vesz fel.
2015. jún. 7. 16:20
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!