Hogy lehet megérteni igazán a matekot? Mit jelent a matek megértése?
Például, két negatív szám szorzata mindig pozitív, ebben hol a logika, hogy lehet ennek az értelmét megérteni?
Egy ideje érdekel, hogy miért nehéz tantárgy a többség számára a matek. Rengeteg helyen azt olvastam, hogy azért, mert sokan nem értik meg magát a feladatot csak elhiszik, hogy úgy van és kész. Például lehet, hogy egy adott személy már jó begyakorolt egy adott feladatot, de, ha azon egy kicsit is változtatunk már nem tudja.
Eltudná nekem valaki magyarázni, hogy mit jelent a matek megértése, illetve ezt példával bemutatni?
Még ez is kicsit elnagyolt, nagyjából ötödikes szintű levezetés. Ennél még érhetőbb magyarázat kell, jelezd, és kifejtem még egyszerűbben is. De előbb próbáld megérteni :)
Kezdjük ott, hogy miért lesz (-) * (+) = (-) !
(+4) * (-3) = (-3) + (-3) + (-3) + (-3) = -12
(-4) * (+3) = (-4) + (-4) + (-4) = -12
Amennyiben ezt elfogadjuk, akkor érthető, hogy (-) * (+) = (-) !
Nézzük most meg, hogy miért lesz (-) * (-) = (+) !
(-4) * (-3) = (-1) * 4 * (-1) * 3 = 4 * 3 * (-1) * (-1) = 12 * (-1) * (-1) := x // azaz az eredmény legyen egyenlő egy ismeretlen x-el. Tehát:
x = 12 * (-1) * (-1) // -1 -el megszorzom mindkét oldalt. Mivel elfogadtuk, hogy (-) * (+) = (-), ezért:
-x = -12 // +x mindkét oldalhoz
0 = x - 12 // +12 mindkét oldalhoz
12 = x
Tehát (-) * (-) = (+) !
Remélem érthető, ha nem, nyugodtan kérdezz, kifejtem.
Nekem nem a számolással volt gondom, hanem azzal, hogy valós helyzetbe áthelyezzem.
Viszont most már értem (azt hiszem):
(-3)*(-100)=300
Ez valós helyzetben úgy nézne ki, hogy valaki átvállalta az én adósságomat ami: (-3)*(-100) és így én 300 Ft-al beljebb leszek?
Jól értem akkor?
Köszönöm a válaszokat és a türelmeteket.
A matek egy kis elvont gondolkodást igényel.
A példádban az a problémád, hogy az adósság elvétele pusztán kivonás és nem érzed a különbséget, hogy szorzás esetén mi történik.
Egyébként tényleg erről van szó, hogy meg kell érteni, vagyis a bizon
A matek egy kis elvont gondolkodást igényel.
A példádban az a problémád, hogy az adósság elvétele pusztán kivonás és nem érzed a különbséget, hogy szorzás esetén mi történik.
Egyébként tényleg erről van szó, hogy meg kell érteni, vagyis a bizonyításokat nem szabad elhanyagolni.
Ha bemagolod, hogy á négyzet plusz bé négyzet az egyenlő cé négyzet, az nem mindig elég, mert ha az a oldalra is, meg a többire is kiszerkeszted a négyzeteket, akkor pontosan felismerheted az összefüggést, mert ki is számolhatod őket és vizuálisan is megjelenik.
Később már nem feltétlenül szükséges ez, mert a korábbi vizualizációk hatására kialakul egy elvontabb gondolkodás.
Ezért fontos a feladatok gyakorlása, nem csak sebtiben lemásolni a haver leckéjét.
Vili?
Még mindig rosszul értem? Arra jutottam, hogy a negatív számmal való szorzás lényegében többszörös elvétel. Amúgy igen, lényegében nem értettem, hogy mi történik akkor amikor negatív számmal szorzunk.
Igen, erre gondoltam én is, illetve olvastam már több oldalt is ezzel kapcsolatban. Sajnos nekem sosem volt olyan tanárom aki igazán jól tanított volna és akinek a célja az lett volna, hogy a diákjai tényleg megértsék a matekot.
Általában mindig csak felírtak egy képletet és abba behelyettesítettünk, az, hogy mi miért van sosem firtattuk.
Kérdező, a te problémád két fontos dolog összekeveréséből adódik.
Az emberi gondolkodás a következő módon működik (nyilván vázlatosan elbeszélve, különben sok oldalon át tartana).
Az ember szembekerül egy valós problémával. Hamar rájön, hogy egyes kérdéseket elvont gondolkodással lehet megoldani. Ezt megteszi, és választ kap a kérdésére. Csakhogy ezáltal egy új területet nyitott, amelynek saját belső törvényei vannak. Innentől lehet azt is vizsgálni. Egyre távolabb jutunk, egyre nehezebb kapcsolatot találni a valós élettel. Egy fogódzó marad, a természet nem ismeri az ellentmondást. Legfeljebb mi még nem értjük. Tehát az elvont témákban sem lehet ellentmondás.
Ilyen a matematika. Kezdetben az emberek számoltak. Van öt kovakövem. Adok neked egyet, kapok egy lándzsahegyet érte. A számlálás a matematika eleje, és kiderült, hogy ami ott összeadási, kivonási művelet, azt az életben az adok kapok tevékenységhez kapcsolható. A számlálásban hamar rájöttek, hogy gyorsabb és egyszerűbb a sok összeadás helyett a szorzást bevezetni. Találni kellett ennek is valami megfelelőt az életben. [itt kezdődik a te problémád - az életben, ha sokszor adsz ugyanannyit, arra nem alkottál külön szót, fogalmat. És ezáltal elkezd szétválni a gyakorlati élet és az elmélet. Mesterkélt hosszan magyarázni, hogy az adósság az negatív szám, az adás a negatív művelet, és ha van ötször két kovakő adósságom, akkor ténylegesen nincs kovakövem [0], és csak elméletben tudom, hogy valójában 10 kovakő hiányom van. És ha hozzájutok valahonnan [amit az adósságom szempontjából nem nézek], és ezt a 10 kovakövet odaadom ötször kettő formájában, akkor adósságot (-2) adtam ötször (-5), ezáltal ismét nincs kovakövem, de adósságom se. A matematikában megalkottuk azt szabályt, hogy két negatív szám szorzata pozitív. Ezt azért tettük, mert a matematikában így nem lesz ellentmondás a szabályok között. Ha ezt vissza akarjuk vetíteni a gyakorlati életre, akkor látjuk, hogy a "van nekem valami/tartozom ezzel valakinek" megfelel a számok előjelének, az adok/kapok megfelel az előjeles műveletnek. És valóban, a matematikában sincs így ellentmondás (ezt most nem igazolom, hosszú), meg a gyakorlati életben se. Adósságot megadni annyi, hogy egy hiányt (ami nem látszik fizikailag) eltörölni azáltal, hogy ténylegesen meglévő (pozitív), de ideiglenesen birtokolt dolgot átadok az adósság törlesztésére. Ha belegondolsz: a matematikában jönnek bonyolultabb dolgok, egyre nehezebb a gyakorlati életben hozzá analógiát találni. De vannak, éppen ez a kutatók dolga. Új összefüggéseket feltárni, ezekre gyakorlati alkalmazást találni. Például a matematikában bevezették a függvény fogalmát. Hamar kiderült, hogy ez a gyakorlatban megfelel a folyamatoknak. Függvényt lehet integrálni. Ez megfelel a gyakorlatban egy bonyolult alakzat - nagyon nehezen kimérhető - területének. Vagy megalkották a "függvény deriváltja" fogalmát megfelelő szabályokkal. Ez megfelel a fizikában egy tárgy mozgásában a pillanatnyi sebességnek. Az integrál pedig megfelel ugyanitt az addig megtett útnak.
Tehát a tudományok - így a matematika - elvont fogalmakat használnak, azokra szabályokat alkotnak, úgy, hogy ott ne legyen ellentmondás. A kutatók ezt azért teszik, hogy valahol felhasználhassák az életben, mert más kutatók meg éppen a gyakorlattal való kapcsolatát keresik. Valahogy így működik a tudományos kutatás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!