Miért nem gyorsul tovább az autó?
Félreértés ne essék nem konkrét példáról van szó , csak egy fizikai problémáról. Nah , hogyha 2. sebességfokozatban felgyorsítok mondjuk 60 km/h -ig , tegyük fel hogy ekkor a fordulatszámmérő maximális fordulatszámot mutat , és az autó teljesítménye nem teszi lehetővé , hogy többel menjek , tovább nem fogom tudni gyorsítani a kocsit. Ez rendben is van. És itt jön a kérdésem :
Mi történik a kerekekre jutó erővel ilyenkor ? Eddig gyorsította az autómat , majd egy bizonyos pont felett - ha jól gondolom és jó az elképzelésem - a fordulatszám hiányában nem fog menni. Az erő az ugye , ami gyorsulást okoz egy tömeggel rendelkező testen , hova tűnik ilyenkor , hirtelen lecsökken annyira , ami az egyenletes mozgás fenntartásához elegendő , vagy hogy kell elképzelni ?
Kicsit , ahogy elgondoltam paradoxonnak tűnt elsőre , hogy az erő gyorsítana , de az is világos , hogy a teljesítményünk véges , tehát erre keresném a választ , biztos van rá magyarázat ! :)
Kösz a választ !
Részben igazad van, viszont a teljesítmény önmagában parasztvakítás, egy autó dinamikájáról nem mond semmit, ott a nyomaték és a nyomatékrugalmasság számít. A teljesítménycsúcs mint adat gyakorlatilag reklámon kívül semmire sem jó.
A dízelek nagyon magas nyomatékúak, de nyomatékrugalmasság szempontjából meg rosszak, mert kicsi a fordulatszám-tartomány, ahol használhatóak, gyorsan kell váltogatni. Egy fokozatnélküli váltóval, ami nyomatékcsúcson tartja, ideális lenne.
Ezért írtam, hogy ez egy többoldalú dolog, egyértelműen nem lehet bármelyikre azt mondani, hogy ez jó, ez rossz.
Hello èn azt szeretnèm megtudni töletek hogy az mèrt van hogyha a kocsim pèldául 2. ba elèri a 5ezres.fordulatot nem huz hanem csak felbőg umond a motor?? ha segitsèg az autom egy opel vectra c tipusu 2004 èvjárat
előre is köszönöm a választ.
#14:
A nyomatékgörbe.
A motor nyomatéka erősen fordulatszám-függő. Van egy nyomatékcsúcs mondjuk 2000-3000 1/s körül, alatta és fölötte gyengül. Ha "túlhuzatod", olyan tartományba sétál, ahol már annyira kevés a nyomaték, hogy épphogy meg tudja tartani a sebességet a súrlódásokkal és egyéb veszteségekkel szemben.
Ezért marhaság sima utcai autóknál a tiltásig pörgetés, nagyon macho-snak hiszik, de értelmetlen és a motornak sem tesz jót.
Sokan azt hiszik, egy gyorsulási verseny is csak annyiból áll, hogy nyomom a gázt csőre, tiltásig forgatok és váltogatok.
Tisztában kell lenni a motor nyomatékviszonyaival és úgy kell váltani, hogy csak addig pörgetni a motort, amilyen fordulaton MÉG jó a nyomaték és felváltáskor a másik fokozatban is olyan fordulatba váltasz, ahol MÁR jó a nyomaték.
Persze ehhez az is kell, hogy a kocsi sebességfokozatai jól legyenek hangolva a nyomatékgörbéhez.
A teljes igazsághoz azért hozzátartozik, hogy mivel a teljesítmény egy nyomaték-fordulatszám szorzat (így a magasabb fordulatszám miatt tolódik felfelé), a teljesítménycsúcs magasabban van, mint a nyomatékcsúcs, ezzel a "hasznos" fordulatszám-tartomány az ideális nyomaték helyénék kicsit5 feljebb van.
Ha egy benzines motor mondjuk 6000-nél tilt, rettenetesen pontatlan ökölszabályként 4500 fölé forgatni értelmetlen.
Persze most nem sportkocsikról beszélünk. Ott a sportcél figyelembe vételével teljesen más is lehet a fordulat-nyomaték hangolás.
Ezt értem de mindegyik fokozatba már 3ezres fordulatnál csak felporog és umond felbőg a motor és kész. Mintha nemadná le a nyomatékot a kerekere vagy vmi hasonó. :S
Igaz én ehez nem nagyon értek...
Hát háromezernél még húznia kellene, mint a vizeskanna. Még dízelnek is.
Vagy a gyújtásvezérlés nem kerek, vagy az üzemanyag-adagolás, annak vezérlése vagy maga az AC produkál már túl kis nyomást. De még lehet elrakódott légszűrőtől is, behalt légmennyiség-mérőtől is.....
Mindenesetre nem normális dolog. Ide szerelő kell, nem GYK: :)
Megvan a hiba oka kuplung tárcsát kell cserélnem benne :S
És köszönöm a segítséget :)
Azért nem megy gyorsabban az autód mert nem váltasz. Azért mert a motor fordulata a végére ért a 2. sebességben még nem használtad ki a maximális teljesítményét, csak egy hányadát (normál körülmények között sík úton). Tehát ha csak nem valami dagonyából próbálsz kijönni és nem is vontatsz valami túl nehezet ami fölemésztené a a motor teljesítményét. Amennyiben rendeltetésszerűen szeretnéd használni a járműved motorját mindig kb. annyi teljesítményt veszel ki a motorból amennyi az általad kívánt haladáshoz szükséges, már ha nem kívánsz többet a jármű korlátain. A gyártó meghatározza mi az ideális tartomány, de ezt némi gyakorlat után érzi az ember saját maga is.
Tehát minden fordulathoz tartozik valamekkora teljesítmény. A haladás ellenállásának leküzdéséhez szükséges teljesítmény a fordulatszám tartományban megtalálható, (ha az előbbi nem nagyobb mint az utóbbi) és ezt a váltó megfelelő fokozataival és a gázpedál segítségével "keresgéljük" ki! Legtöbb esetben ez érzésből megy miközben nem tudjuk, hogy valójában mit csinálunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!