Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért nem gyorsul tovább az autó?

Miért nem gyorsul tovább az autó?

Figyelt kérdés

Félreértés ne essék nem konkrét példáról van szó , csak egy fizikai problémáról. Nah , hogyha 2. sebességfokozatban felgyorsítok mondjuk 60 km/h -ig , tegyük fel hogy ekkor a fordulatszámmérő maximális fordulatszámot mutat , és az autó teljesítménye nem teszi lehetővé , hogy többel menjek , tovább nem fogom tudni gyorsítani a kocsit. Ez rendben is van. És itt jön a kérdésem :


Mi történik a kerekekre jutó erővel ilyenkor ? Eddig gyorsította az autómat , majd egy bizonyos pont felett - ha jól gondolom és jó az elképzelésem - a fordulatszám hiányában nem fog menni. Az erő az ugye , ami gyorsulást okoz egy tömeggel rendelkező testen , hova tűnik ilyenkor , hirtelen lecsökken annyira , ami az egyenletes mozgás fenntartásához elegendő , vagy hogy kell elképzelni ?


Kicsit , ahogy elgondoltam paradoxonnak tűnt elsőre , hogy az erő gyorsítana , de az is világos , hogy a teljesítményünk véges , tehát erre keresném a választ , biztos van rá magyarázat ! :)


Kösz a választ !



2013. jún. 12. 21:41
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
50%

Az erő, ami gyorsította az autódat a motorból származik. Azért nem tudsz gyorsabban menni, mert a motor eléri a maximális fordulatszámát, ami felett már nem képes az üzemelésre. (kb.) Erőt még tudna leadni, ha nőne az ellenállás, nőne a motor leadott teljesítménye.

Ahogy eléred az adott sebességfokozat végsebességét, az előre ható erő nem csökken, az végig állandó. (kis csúsztatással) Valójában a szembe ható erők -légellenállás, súrlódás- nőnek meg, ezért nem gyorsul tovább az autó.

G.

2013. jún. 12. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 A kérdező kommentje:

De akkor nagyobb sebességnél , mondjuk 200 km/h-nál , ahol nagyobb áttételt használunk 5. vagy ha van 6. fokozatot , ott még kisebb a kerekek meg a föld között ébredő erő , és mégis elég a jóval nagyobb légellenálláshoz meg súrlódáshoz.

Ezért is tettem fel a kérdést :\

2013. jún. 12. 22:01
 3/20 anonim ***** válasza:
79%
Az autó kerekét a motor forgása hajtja - természetesen áttételeken keresztül. Egy bizonyos fordulatszámot ha elér a motor, akkor már nem tud a kerék gyorsabban forogni. Ahhoz, hogy gyorsabban menyj (gyorsabban forogjon a kerék) az áttételt kell megváltoztatni (váltani kell).
2013. jún. 12. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 A kérdező kommentje:
ezt tudom én is , az nem világos , hogy ez erővel mi van ilyenkor :S
2013. jún. 12. 22:40
 5/20 anonim ***** válasza:
100%

Nincs itt semmi furfang , csak mintha nem vennéd figyelembe a rengeteg ellenerőt ami nem engedi tovább gyorsulni a kocsit.

Ha nem létezne légellenálás , gördülő ellenállás ,centrifugális stb .. tehát egy szimulált kocsi a számítógépen ha végtelenszámú váltófokozata van akkor bármilyen motorral a végtelen sebességet el tudja érni mert a sebesség csak az áttételek függvénye ha nem foglalkozunk a tömeggel ,a fogaskerekek mechanikájával stb.

2013. jún. 12. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
Tudod, a közegellenállás négyzetesen növekszik. Ha háromszor olyan gyorsan akarsz menni, akkor kilencszer akkora lesz az ellenerő. Ezt kell legyőznie a motornak, ha gyorsabban akarsz menni.
2013. jún. 13. 00:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
Hiába lenne erő, ha a motor nem forog már gyorsabban, akkor nem fogja gyorsítani az autót, csak szinten tartani (kiegyenlítni a súrlódással és a légellenállással).
2013. jún. 13. 06:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 Wadmalac ***** válasza:
93%

[link]


A nyomaték értéke fordulatszám-függő. Van egy ideális tartomány, ahol a motor a legnagyobb nyomatékot adja, alatta és felette esik az "ereje".

Tehát egy fokozatban azért nem gyorsul tovább egy idő után, mert a növekvő fordulattal elfogy a nyomaték.

Az általános köztudattal ellentétben a motor erejében nem a teljesítmény, hanem a nyomaték a fontos. A teljesítmény egy sima képzetes adat, a nyomaték és fordulatszám szorzata.

2013. jún. 13. 07:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 A kérdező kommentje:
Wadmalacnak köszönöm , azt hiszem ez a válasz a kérdésemre !
2013. jún. 13. 10:36
 10/20 Wadmalac ***** válasza:
95%

Reméltem. :D


Régi háború dúl az autómániákusok közt, nyomaték- és fordulat-pártiak tépik egymást.

A relatíve ki köbcentis (főként japán), alacsony nyomatékú autóknál a hiányzó nyomatékot a magasabb fordulat és rövidebb váltóáttétel kombinációjával orvosolják, ezt az alacsonyabb fordulatú nyomatékmotorok kedvelői csak "fúrógépnek" hívják. Persze a "rizsrakéta-fan"-ek meg a v-motorokat hívják lusta traktornak.

A rövid váltós nagy fordulatú járgányok motorjában a nem túl magas nyomatéknak elég rövid is a fordulatszám-tartománya, itt elvileg több sebességfokozatra lenne szükség, hogy jó gyorsító nyomatékon maradjon a motor. Lásd a F1-ben használt kis köbcentis, rövidlöketű motorok 18000 1/percet is pörögnek, teljesítményük nagy, de a nyomaték viszonylag kicsi és szűk tartományú, 7-8 sebességfokozatot is raknak.

Egy hosszabb löketű V-motor például elég széles fordulattartományban ad magas nyomatékot viszonylag alacsony fordulatszámon is, a nyomatékrugalmasság jobb, nem kell állandóan váltogatni.

A végeredmény körülbelül az, hogy például a kis pörgős motorok nulláról indulva "állva tudják hagyni" a nyomatékos nagyobbakat, de a magasabb sebességnél, felsőbb váltófokozatok felé haladva a nyomatékszükséglet miatt a lassabb fordulatú nagy köbcentik már előnybe kerülnek.

De ezek mind általános féligazságok, nem feltétlenül mindig igaz és mindnek megvan az előnye, hátránya is.

2013. jún. 13. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!