Miért nem gyorsul tovább az autó?
Félreértés ne essék nem konkrét példáról van szó , csak egy fizikai problémáról. Nah , hogyha 2. sebességfokozatban felgyorsítok mondjuk 60 km/h -ig , tegyük fel hogy ekkor a fordulatszámmérő maximális fordulatszámot mutat , és az autó teljesítménye nem teszi lehetővé , hogy többel menjek , tovább nem fogom tudni gyorsítani a kocsit. Ez rendben is van. És itt jön a kérdésem :
Mi történik a kerekekre jutó erővel ilyenkor ? Eddig gyorsította az autómat , majd egy bizonyos pont felett - ha jól gondolom és jó az elképzelésem - a fordulatszám hiányában nem fog menni. Az erő az ugye , ami gyorsulást okoz egy tömeggel rendelkező testen , hova tűnik ilyenkor , hirtelen lecsökken annyira , ami az egyenletes mozgás fenntartásához elegendő , vagy hogy kell elképzelni ?
Kicsit , ahogy elgondoltam paradoxonnak tűnt elsőre , hogy az erő gyorsítana , de az is világos , hogy a teljesítményünk véges , tehát erre keresném a választ , biztos van rá magyarázat ! :)
Kösz a választ !
Az erő, ami gyorsította az autódat a motorból származik. Azért nem tudsz gyorsabban menni, mert a motor eléri a maximális fordulatszámát, ami felett már nem képes az üzemelésre. (kb.) Erőt még tudna leadni, ha nőne az ellenállás, nőne a motor leadott teljesítménye.
Ahogy eléred az adott sebességfokozat végsebességét, az előre ható erő nem csökken, az végig állandó. (kis csúsztatással) Valójában a szembe ható erők -légellenállás, súrlódás- nőnek meg, ezért nem gyorsul tovább az autó.
G.
De akkor nagyobb sebességnél , mondjuk 200 km/h-nál , ahol nagyobb áttételt használunk 5. vagy ha van 6. fokozatot , ott még kisebb a kerekek meg a föld között ébredő erő , és mégis elég a jóval nagyobb légellenálláshoz meg súrlódáshoz.
Ezért is tettem fel a kérdést :\
Nincs itt semmi furfang , csak mintha nem vennéd figyelembe a rengeteg ellenerőt ami nem engedi tovább gyorsulni a kocsit.
Ha nem létezne légellenálás , gördülő ellenállás ,centrifugális stb .. tehát egy szimulált kocsi a számítógépen ha végtelenszámú váltófokozata van akkor bármilyen motorral a végtelen sebességet el tudja érni mert a sebesség csak az áttételek függvénye ha nem foglalkozunk a tömeggel ,a fogaskerekek mechanikájával stb.
A nyomaték értéke fordulatszám-függő. Van egy ideális tartomány, ahol a motor a legnagyobb nyomatékot adja, alatta és felette esik az "ereje".
Tehát egy fokozatban azért nem gyorsul tovább egy idő után, mert a növekvő fordulattal elfogy a nyomaték.
Az általános köztudattal ellentétben a motor erejében nem a teljesítmény, hanem a nyomaték a fontos. A teljesítmény egy sima képzetes adat, a nyomaték és fordulatszám szorzata.
Reméltem. :D
Régi háború dúl az autómániákusok közt, nyomaték- és fordulat-pártiak tépik egymást.
A relatíve ki köbcentis (főként japán), alacsony nyomatékú autóknál a hiányzó nyomatékot a magasabb fordulat és rövidebb váltóáttétel kombinációjával orvosolják, ezt az alacsonyabb fordulatú nyomatékmotorok kedvelői csak "fúrógépnek" hívják. Persze a "rizsrakéta-fan"-ek meg a v-motorokat hívják lusta traktornak.
A rövid váltós nagy fordulatú járgányok motorjában a nem túl magas nyomatéknak elég rövid is a fordulatszám-tartománya, itt elvileg több sebességfokozatra lenne szükség, hogy jó gyorsító nyomatékon maradjon a motor. Lásd a F1-ben használt kis köbcentis, rövidlöketű motorok 18000 1/percet is pörögnek, teljesítményük nagy, de a nyomaték viszonylag kicsi és szűk tartományú, 7-8 sebességfokozatot is raknak.
Egy hosszabb löketű V-motor például elég széles fordulattartományban ad magas nyomatékot viszonylag alacsony fordulatszámon is, a nyomatékrugalmasság jobb, nem kell állandóan váltogatni.
A végeredmény körülbelül az, hogy például a kis pörgős motorok nulláról indulva "állva tudják hagyni" a nyomatékos nagyobbakat, de a magasabb sebességnél, felsőbb váltófokozatok felé haladva a nyomatékszükséglet miatt a lassabb fordulatú nagy köbcentik már előnybe kerülnek.
De ezek mind általános féligazságok, nem feltétlenül mindig igaz és mindnek megvan az előnye, hátránya is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!