Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Autorotációs repülés?

Autorotációs repülés?

Figyelt kérdés

Nézegettem a Gyrokoptereket és nem egészen értem a működési elvét.


Az autorotációt értem, hogy például egy helikopter motorja leáll, akkor a rotorlapátokat negatív állásszögbe rakják, így "zuhanáskor" a rotor nem lassul le és kezd forogni ellentétes irányba. Így lassítja a zuhanást, mikor földközelbe ér a helikopter, akkor visszaállítja a rotorlapátok állásszögét pozitívba, így a rotor lendületéből adódóan még termel egy kis felhajtóerőt, aminek segítségével leteheti a gépet gond nélkül az ügyes pilóta.

Itt az autorotációt kényszerleszállásra használják,de...


egy autogyro hogyan repülhet így?

Egy motorral felpörgetik a rotort, majd lekapcsolják, a toló- (vagy húzó- ,koncepciótól függ) légcsavar pedig biztosítja a tolóerőt az előre haladáshoz. Azt írják, a horizontális sebesség növekedésével a rotor autorotálni kezd, ami felemeli a gépet. De mitől? A menetszéltől?


Ha valaki tudja, hogy hogyan működnek ezek az érdekes repülőeszközök, az leírhatná nekem és ha még a ciklikus rotorlapát állásszög változtatásának megvalósítására is adna valami jó ötletet, azt nagyon megköszönném!


Előre is köszönöm!

(egy saját szerkezettel repülni vágyó)



2013. jan. 23. 14:06
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:

"...De mitől? A menetszéltől? "


Pontosan! A rotor síkja sosem esik egybe a haladási iránnyal. Így a menetszél az, ami forgásban tartja, és a forgó lapátokon már termelődik a felhajtóerő.

2013. jan. 23. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 Wadmalac ***** válasza:
A rotorlapát "elülső" éle a menetszéllel szemben kisebb ellenállású mint a "hátsó", ezért ha megtolod-húzod a gyrot, magától forogni kezd a rotor. Ha már egyszer forog és keletkezik rajta emelőerő, a folyamat öngerjesztő, amíg a tolóerő fennáll. Persze a lapát szögállása nagyon fontos.
2013. jan. 23. 15:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat!


Mivel a rotor az egyik oldalon több felhajtóerőt termel, mint a másikon (menetirány felé forduló lapát sebességéhez hozzáadódik a gép sebessége, a másikon kivonódik) ezért az elbillen, ha nincs megoldva aciklikus állásszög változtatás. Erről tudna valaki valamit mondani? Például a megvalósításával kapcsolatban.

Az jó őtlet lenne, hogy a két oldalra rakok két kis légcsavart, amik vertikális erőt fejtenek ki, egymással ellentétesen és mondjuk ezeket egy kis akksi hajtaná (generátorral, mint az autókon) és egy potméterrel tudnám szabályozni (mint a balance poti egy sztereo rádión)?


Körülbrlül mekkora motort kell elképzelni hozzá?

Egy 500 köbcentis motorkerékpár blokkja elegendő lehet, vagy komolyabb, autóblokk kellesz?


Tudom, ezeket ki kellene számolnom, összsúly, stb... adatokból, de egy komplett dokumentációt szeretnék készíteni, mire lesz szükségem, mennyi pénzből jövök majd ki, mielőtt elkezdenék építeni.

2013. jan. 23. 15:42
 4/13 anonim ***** válasza:

minek számolni?

van ilyen készen

2013. jan. 23. 16:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 A kérdező kommentje:

"(egy saját szerkezettel repülni vágyó)"


csak ezért...

2013. jan. 23. 16:37
 6/13 Wadmalac ***** válasza:

A rotorszög állítás a rotor alatti, palástján hornyos gyűrűvel megoldható, ha ebbe a saját tengelye körül elfordulni képes rotorlapáton kiképzett kar benyúl egy görgővel. Ahogy a gyűrűt tolod fel-le, úgy állítódik a lapátszög.

A ciklikus állítás így már kehésebb, mert akkor olyan horony kell, ami a kerület körül tengelyirányban fel-le oszcillál. Ez viszont egy bemart horonnyal fix, nem állíható, változtatásra alkalmatlan. Bár ha csak a szél elleni és hátszeles lapát felhajtóereje közti felhajtóerő-különbség ellen kell, tán lehet fix is.

A hajtómotor erejénél elsősorban a felszállás a problémás, a felszállósebességig talajon gördüléshez kell a nagy tolóerő. Magához a repüléshez elég lehet egy motoros sárkányrepülő motorja, azok meg 600-700 ccm körül vannak.

Nem akarom a kedved elvenni, de a fő gond nem a konstrukció, hanem az alkatrészek méretezésében rejlik. Egy állítható lapátos rotor alkatrészei iszonyatos terhelésnek vannak kitéve szilárdságtani szempontból és kopás, berágódás miatt is, a dinamikus terhelésből adódó fáradásról nem is beszélve.

A biztonságos kész konstrukció komplex mérnöki munka, rengeteg idő, tudás és pénz kell hozzá. Ha mindhárommal tele vagy, akkor is kockázatos vállalkozás belevágni.

Az első autogirók fix rotorosak voltak, szerintem indulásnak az jóval reálisabb projekt.

Mindenesetre sokkal olcsóbban kijönnél és még nagy eséllyel túl is élnéd, ha vennél egy "szereld magad" motoros sárkányt. Azzal is meglenne a saját kézzel összerakott repülő öröme, mellesleg klasszisokkal repképesebb szerkezet. :)

2013. jan. 24. 07:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

Osztom az előttem posztoló véleményét. Kiegészítem azzal hogy lehet kapni KIT-ben akár helikoptert is (nem is vészesen drága, 10M-ból visszakapsz...), a saját tervezés, engedélyeztetés egy külön tortúra. (be kell adnod a terveket már ez az engedélyeztetés is súlyos pénzekbe kerül. Ha engedélyezik is egyáltalán, kitűznek építés közbeni szemléket, szintén sok sok forintért, majd, ha elkészültél, be kell repültetned profi berepülőpilótával a szerkezetet, sejtheted, nem ingyen van ez sem... és esetleg ezután kap minősített repülési műszaki engedélyt, amit persze időszakonként felülvizsgálnak...)


Még leegyszerűsítve se leányálom egy-egy ilyen folyamat, és akkor még a macerás utánamászkálásokról nem is beszéltünk. Vegyél inkább típusengedélyes repülő vagy heli KITet, az összeszerelés élménye bőven megvan azokkal is. A méretezést pedig, ha nem értesz hozzá, hagyd meg a szakembereknek.

(Csak egy kiragadott példa: ezek a motorok speciálisak. Magas üzembiztonságú (pl két gyújtókör) speciális motorok, engedélyeztetni manapság "homemade" repülő szerkezeteket kizárólag ilyenekkel lehet.) Ha érdekel a dolog, pl a Mosquito ulralight helicopter-re keress rá.

2013. jan. 24. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:

Ilyen oldalakat kellene nézegetni:


Amíg nincs kész az autorotációs rész:

[link]

motor:

[link]

home-made:

[link]

számítások:

[link]

propeller gyártás:

[link]


Óvatosan vele!

[link]

Ilyen a kész:

[link]

[link]

2013. jan. 24. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 Wadmalac ***** válasza:

#7: sűrűn bólogatok.

Talán elfutottam felette és szerepelt a költségek közt, csak nem láttam: az engedélyeztetésnél egy házi épített autónál is szükség van egy bejegyzett közlekedésmérnökre, aki aláírja a terveket. Mivel ez büntetőjogi felelősséggel is jár, az a mérnök egyrészt nem fogja látatlanul alávésni a nevét, utolsó csavarig mindent át fog nézni és nagy valószínűséggel az általad kreált dolgok 90%-át nem fogja elfogadni (ezért első perctől vele kellene kidolgozni mindent), másrészt, már csak a felelősség miatt is, meg azért, mert nem sok ilyen mérnök van az országban, felkészülhetsz, hogy az az aláírás annyiba fog kerülni, mint az egész legyártás.

2013. jan. 24. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 Wadmalac ***** válasza:

Isten ments, hogy azt hidd, vészmadárkodni akarunk és letörni a kedved.

Csak olyan dologba érdemes kezdeni, amit végig is tudsz vinni.

Pozitív, hogy van benned ilyen irányú ambíció, csak rajta, de olyat, amit érdemes.

2013. jan. 24. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!