Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Egy 3 fázisú aszinkron motor...

Egy 3 fázisú aszinkron motor miért vesz fel nagyobb áramot indításkor, mint pl. ha elérte a maximális fordulatszámát?

Figyelt kérdés
Sokszor hallottam már ezt , de őszintén szólva ha valaki megkérdezné tőlem nem igazán tudnék neki válaszolni. Ha jól tudom indításkor a felvett teljesítmény nyomatékban jelentkezik a motor tengelyén , utána pedig inkább fordulatszámban. Esetleg azért van ilyenkor nagyobb áram , mert a nyomatékhoz az kell? Ha valaki leírná részletesen annak nagyon hálás lennék !

2013. jan. 17. 21:58
1 2
 11/15 A kérdező kommentje:
Ezt egy kicsit részletesebben elmagyaráznád ? Az állórészre kapcsolt teljesítmény az állandó , a forgórész tengelyén pedig változik ? De az nagyjából igaz,hogyha nő a fordulatszám , akkor azzal egyenes arányban csökken a nyomaték?
2013. márc. 27. 18:41
 12/15 anonim ***** válasza:

Az állórészre csak feszültséget tudunk kapcsolni.


Ha a tengely nincs fékezve, akkor a motor nem lesz hajlandó teljesítményt felvenni.


A teljesítmény a tengely oldalon a fodulatszám és a nyomaték szorzata. A nyomatékot a forgórészben folyó áram hozza létre (pedig az be sincs kötve a hálózatba)


Amikor a forgórészben is áram folyik, annak mágneses tere eltorzítja az eredeti mágneses teret. Ha ez túl nagy, akkor néhol telítődik a vas, ezért nem nő tobább a mágneses erő és ezzel a nyomaték.


Ha a forgórész szupravezetővel lenne tekercselve, akkor a szinkron fordulatszámon működne (terhelve is) az aszinkron motor, de a vas telítődése miatt ekkor is lenne "billenőnyomatéka" (maximális nyomatéka).

2013. márc. 27. 20:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 anonim ***** válasza:

Ja igen a névleges teljesítményhez tartozó és a szinkron fordulatszám között a nyomaték változása egyenletes.


De ezt nem merném egyenes aránynak nevezni, mert a jelleggörbének ez a kb. egyenes szakasza nem az origón, hanem a szinkron fordulatszámon megy keresztül.

(kétszeres nyomatékhoz nem kétszeres fordulatszám)

2013. márc. 27. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 A kérdező kommentje:
Hát igen , az állórészre tényleg "csak" feszültséget kapcsolunk , de ennek hatására lesz egy áram , ezáltal itt lesz az a teljesítmény amit a motor felvesz , nyilván ettől nagyobbat sehogy nem fog leadni a tengelyen , de még ekkorát sem , ez nyilvánvaló.
2013. márc. 27. 21:48
 15/15 anonim ***** válasza:
Vannak olyan motorok, ahol 3 csúszógyűn kivezetik a forgórész tekecseit. Erre változtatható ellenállást kötve elérhető, hogy a motor álló helyzetében is csak a névleges áramot vegye fe, miközben szolgáltatja a névleges nyomatékot.
2013. márc. 28. 08:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!