Hogyan hegesztik össze a vasúti síneket? És miért lehetséges ez? (hőtágulásra gondolok)
Zakatolnak. Nincsenek összehegesztve a sinek.
De, ha a vonat egy bizonyos sebesség felett megy, akkor nem zakatol.
Másrészt a zakatolás abból ered, hogy az egyik, a vonat súlya következtében lenyomott sínről átmegy egy még nem lenyomott, tehát magasabban lévőre. Ha a sínek alapozása jó, akkor nincs nagy különbség a kettő között, tehát kicsi a hang, ha az alapozás rossz, akkor nagyobb a hang.
Ezért nem zakatol pl. a villamos, ami teljesen rugalmatlan beton alapozáson megy, szemben a töltésen futó vonattal.
A hőtágulás egyes fémeket jobban, más fémeket kisebb mértékben érinti. A vasúti sineknél két féle fém-ötvözetet használnak, így a hosszabb mikor kitágul, a másik kevéssé tágul, ráadásul rugalmas anyag, és valamennyire elnyeli azt a hihetetlen nagy erőt amit a két sinpár két oldalról ad.
Valahogy így csinálják, bár nem vagyok sinépítő-mérnök.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!