Hogyan legyek jobb matekból?
Mindig is gondjaim voltak a matekkal, inkább humán beállítottságú ember vagyok.Egy verset megtanulok pár perc alatt, a memóriám is nagyon jó, viszont már egy egyszerű matematikai művelet fejben számítása is gondot okoz, valamint a logikai feladatok se nagyon mennek.
Kb általános hatodiktól szenvedtem a matekkal, aztán gimi 3. évében elmentem egy diszkalkulia vizsgálatra, mert nem akartam megbukni érettségin(előtte már buktam másodikban matekból, meg elsőben meg nyolcadikban is majdnem).Azt nem tudom hogy tényleg fennáll ez a számolási zavar nálam, vagy csak azért mentettek fel, hogy ne szenvedjek a suliban többet..
Most viszont már eléggé idegesít hogy alapvető dolgok nem mennek, szerintetek mit csináljak ez ügyben?
Nagyon tetszik a matek és szívesen foglalkoznék vele önszorgalomból is, de nem értem :(
Kezdjem el átismételni a tankönyvek anyagait, meg gyakoroljak, vagy mit tegyek?
Előre is köszi a segítséget :)
Logikai feladványokkal szoktam fejleszteni magam, bár én teljesen az ellenkezője vagyok... verset, történelmet soha nem tudtam megtanulni rendesen, de tudom a pí-t 19 tizedesjegyig fejből, e-t , meg színuszt, koszínuszt számolok fejben, ilyesmi.
Bár lehet, hogy ezek túl nehezek, és inkább csak eltántorítanak, de amúgy az agyat ugyanúgy lehet fejleszteni, mint egy izmot. Ha sokat gyúrsz, előbb-utóbb nőni fog :)
OFF
Közgáz szakon nehéz a matek? :D
Ismerek egy közgázos(BGF) matektanárt, aki csak gyógymatek néven emlegeti.
Ha igazi matekot akarsz látni ELTE,- BME-TTK alatt ne keress, a többi csak játék a számokkal.
Amúgy nem véletlen, hogy az ált., közép matematika régen számtan néven futott, nagy a különbség számtan, és matematika közt.
Az, ha számtanból jó valaki egyáltalán nem vonja maga után azt, hogy matekból is jó. A legtöbb ember, aki pl.: ezres számokat szoroz fejben nem vitte többre eladónál, raktárosnál, a kettő teljesen más gondolkodást kíván.
Mindegy, ezzel csak arra akarok rámutatni, hogy a legtöbb ember fejében, aki nem tanult magas szinten matekot, téves elképzelés él arról mit is jelent pl. matematikusnak lenni.
Egy matematikus a legritkább esetben találkozik konkrét számokkal. Legtöbbször ismeretlenek halmazával dolgozik, melyek közt jól meghatározható törvényszerű kapcsolat áll fenn. Ez a logika tudományága. De a pontos meghatározás vitatott, és a matematikafilozófia tárgykörébe tartozik.
ON
"alapvető dolgok nem mennek"
Ez mit takar? Milyen szinten ragadtál meg? +-*/ ;vagy esetleg egy ismeretlenes egyenlet? Algebra? Trigonometria? Középiskolai rész, vagy már általános iskolai hiányosságok?
A legtöbben közép iskolában, és egyetemen egyaránt a korábbi tanulmányok hiányos ismeretei miatt ragadnak le.
Azért nem megy a másodfokú egyenlet, vagy az exponenciális, mert 1 ismeretlenes egyenlet rendezés sem megy, vagy a törtekkel való műveletek, vagy azért nem megy valakinek a határérték számítás, vagy a diff. egyenletek. Vagy a diszkrét matek, mert nem ment középben a kombinatorika...
Ilyen esetben ott kell kezdeni ahol a probléma gyökerezik. Sajnos erre jó ha van valaki külsős, saját magad nem biztos hogy meglátod, hol is van az a hiányosság ami miatt nem megy egy-egy témakör.
A másik eset, mikor alapvető úgymond logikai hiányosság van. Sajnos ez nem orvosolható. Mindenhez kell egy kis tehetség a matek sincs ezzel másként. Persze sok-sok-sok -sok gyakorlással, mint minden ez is fejleszthető, de érdemes megfontolni ilyenkor megéri e a befektetett energiát. A másik probléma ezzel az, hogy szerintem, és a tapasztalat is ezt mutatja, hiába gyakorol valaki rengeteget, ha tehetség béli hiány van, akkor a legapróbb újdonság, vagy csavar is eredménytelenséget okoz, és ilyenkor megint jöhet, az új szituációra való felkészülés.
De a legfontosabb, hova akarsz eljutni? A legtöbb ember bőven leéli élettét saját szakmájában a 4 alapművelettel. Történészek, írók, orvosok, sőt mi több, bár egyetemen tanulják, de a gyakorlatban később nem igen használják a mérnökök sem, vagy a közgazdászok sem az alapműveleteken kívül a matematikát. Persze itt már esete válogatja.
Nos csináltam itthon magamnak pár alap feladatot, hogy lássam mi is a probléma.
Mindent fejben számoltam, annyi hogy papírra leírva ha nem látom a számokat akkor összezavarodok, és elrontom.
Összeadás két tizedes jegyig fejben nagyon könnyen megy, háromtól és négytől már gondolkodni kell, de 10ből 10-et jól számoltam. A diszkalkuliásokra jellemző ujjhasználat számolásnál néha nálam is bejátszik, de inkább önellenőrzés céljából, alapból nem használom az ujjaim. Max ha nagyon nem vagyok biztos egy eredményben.
A kivonások már nehezebben mentek, a de két tizedesig még ez is OK, háromtól már ez sokkal nehezebben megy mint az összeadás. Azt figyeltem meg, hogy ha egy kisebb számból kell a nagyobbat kivonni, ott zavarodok össze. Pl egy egyszerű feladatnál is: 227 - 68 én ezt úgy számolom, hogy először 220 - 60, vagy 654 - 89 ezt megint úgy hogy először 650 - 80.. Értitek remélem mire gondolok. Erre emlékszem, hogy a diszkalk. vizsgálaton se nagyon mentek fejben.
A szorzás már más tészta, itt már pl ha 76-ot kell 28-cal megszorozni, fejben már nem megy.Csak papíron tanították meg általánosban a szorzás menetét, fejben pedig elfelejtem az eredményeket és belekavarodok, de papíron bármekkora számmal könnyen megy.Ha tudnám a fejben szorzás logikáját, valszeg. az is menne.
Az osztással nálam rohadt nagy gondok vannak, már általánosban se nagyon ment, még írásban sem.Fejben két-három tizedesjegytől már nem tudok osztani, írásban meg ha szégyen ha nem, nem tudom hogyan kell, egyszerűen elfelejtettem a menetét. :\
Tehát így állok az alapműveletekkel, ilyenekre hogy első meg másodfokú egyenlet nem is nagyon emlékszem, hogy egyáltalán mik azok.. Ha látnám megint magam előtt meg elolvasnám hogy kell megcsinálni, valószínűleg mennének.
Sajnos tényleg az alapoknál van az egész elrontva, és tudom hogy a legnagyobb hibás én vagyok, bár a tanárnénik filozófiája is a MEGKÉPELLEK FIJAM és a SZÁMOLD MÁR TE GÜGYE NEM IGAZ HOGY NEM TUDOD irányvonalakat képviselte leginkább.Természetesen ezt a táblánál ordítva az egész osztály előtt, nos hát így aztán meg lehet szerettetni a gyerekekkel egy tantárgyat.. :)
A berozsdásodott tudásom mellett még az is közre játszik, hogy mióta nem járok matek órára(3. évtől), nem nagyon vagyok rákényszerítve a fejben vagy írásban számolgatásra, könnyebb a telefont előkapni.
Célom igazából annyi van hogy így 20 éves koromra tanuljak meg rendesen számolni, és legalább a középiskolai anyagot tudjam egy hármas szintre.Az egyetem már csak álom marad.
Akkor végképp nem értem, hogyan jött ki a teszten pozitív eredmény :D Ilyen feladatokat csináltunk kb, és azt mondta a pszichológus vagy bármi is volt az, hogy ez diszkalkulia.. IQ tesztet is csináltunk előtte, abba nem tudom mennyi jött ki, de átlagon felüli érték.
Azt viszont akkor nem tudom hogy mi magyarázza az évekig tartó sikertelenségemet a matekórákon, külön tanárhoz is jártam évekig meg minden. Viszont az érdekes, hogy külön órán mentek a feladatok, matek órán nem, dolgozatban meg végképp (2. évvége 11 darab 1-es :D ).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!