Hogyan lehetséges, hogy mozdulatlan kerékpáron nagyon nehéz egyensúlyozni, és könnyen el is dől az ember, ezzel szemben mozgó kerékpáron ez nem igényel semmiféle erőfeszítést, ügyességet?
Egy gyorsan forgó tömeg a giroszkóphatás miatt igyekszik megtartani a forgása síkját. Pl ha egy kiszerelt kereket megpörgetsz függőleges síkban, és az egyik alátámasztást megszünteted a kerék akkor sem "dől" le az immár egyetlen alátámasztásról. De pont emiatt marad állva a búgócsiga ha pörög, és dől el ha nem pörög. A perdületmegmaradás elve kicsit más, Azt mondja ki, hogy egy tömeggel rendelkező test ha külső hatás nem éri megtartja a perdületét (pl egy súlytalanságban, vákuumban megpörgetett test mindaddig változatlanul pörögni fog, amíg valami más erő hatni nem fog rá.)
Előző! A blokkolásgátlóknak ehhez semmi közük, azok azért vannak, mert ha gördülve fékeződik egy kerék, akkor a féktáv is rövidebb, valamint az autó irányíthatósága is megmarad.
A második válaszoló helyes válaszát szeretném egy kis filmklippel is alátámasztani:
Én még azt hozzáfűzném, hogy még a mai tudomány nincsen tisztában azzal, hogy hogyan működik a giroszkóp
(((( csak látják, lemérik, stb.... ) DE VALÓJÁBAN NEM TUDJUK HOGY MŰKÖDIK
Hiába kötekedik velem valaki, nem fogom egy jó ideig megnázni... érdeklődjön utána, vagy nézzen hlyének.
Amúgy a gravitációval se vagyunk teljesen tisztában, hogy az miféle dolog (hogy adjak valami támpontot a gondolatomhoz)
És a giroszkóphatás létezése minek köszönhető?
Megnéztem a videót is. Maradjunk ennél. A derékszögben elforgatott pörgő kerékre két külső erő hat: a fonalerő és a gravitáció.
Ha a forgatónyomatékot a felfüggesztési pontra számoljuk, akkor csak a gravitációt kell figyelembe vennünk. Ennek forgatónyomatéka elég jelentős, mindenesetre nem nulla. Tehát gyorsan vissza kellene billentenie a kereket a kiindulási helyzetbe. Ha nem lenne súrlódás, akkor nem lassulna a forgási sebesség, és végtelenségig fenn maradna a kerék. Mi ellensúlyozza a gravitáció forgatónyomatékát? Honnan van az emelő erő? A fonaltól? De hát, ha a forgatónyomatékot a kerék tömegközéppontjára számoljuk, akkor a fonalerő nyomatéka megint csak lefelé mozdítaná a kereket.
haladás közben a bicikli ugye kerekeken gurul, ez a lényeg.
a guruló keréken foylamtosan ki tudod igazítani az apró dőléseket, s mindig tudod ellensúlyozni, míg ha áll (nem forgó keréken halad), akkor hiába kormányzol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!