Láttam a Ha minden kötél szakad c. műsor távvezeték részét. Amikor Bear kimászott a kocsira miért nem rázta meg az áram? Vagy amíg bemászott?
Nem láttem az adott műsort!
De az autók kereke gumiból van, ami nagyon jó szigetelő.
Az Áram/Feszültség pedig mindig valamihez képest ráz.
Otthon ha megfogod a fázist az sem azért ráz meg mert csak a fázishoz értél hozzá hanem mert a földön álsz (mindent le kell földelni szabvány szerint, de van1-2 extrém kivétel) és a földföz képest 230V van a fázisvezetőben nálunk!
Példa rá: vegyél 4,5V-os elemet, nyald meg a negatívat(-) vagy a pozitívat(+) és semmi nem történik ha csak nincs fémallergiád :D , de ha mindkét pólusához egyserre érsz a nyelveddel akkor kicsit lezsibbasztja a nyelved(megráz), ha pedig száraz kézzel fogod meg akkor szintén nem érzel semmit, mert a bőröd kevésbé vezet mint a nyelved.
Tehát amíg egy potenciálon vagy egy jelen esetben autóval addig nem ráz meg, de ha rajtad keresztül záródik az áramkör akkor bizony megráz!!!
Bocsi, de nem igen kaptam konkrét választ.
Miért nem ráz meg az áram ha a kocsi oldalához érek, amire rálóg a magasfeszültség?
Úgy látszik csak én méltatlak válaszra.
Ha abból indulunk ki hogy nem rázta meg az áram, akkor azért mert a levegő, a festék jól szigetel és az autók karosszériája lehet műanyag ami szintén szigetel, ha meg a kocsiba ül akkor meg ugyan azon a potenciálon van mint az autó!
Ha viszont a földön állt az illető akkor akár meg is rázhatta volna mert van lépésfeszültség, esetleg kúszófeszültség és a szigetelőknek is van átütési feszültsége, ami miatt indokolt lett volna hogy megrázza ha valaki odamegy egy olyan kocsihoz amire ráborult egy nagyfeszes villanypózna és nem szakaszol le és még hozzá is ér a kocsihoz!
Élő példa:
daruskocsi felakadt a darujával a 4KV-os légkábelen mert nem engedte le teljesen a daru részét, a sofőr észrevette hogy felakadt a kocsi és kiszállt megnézni hogy milyen károsodás történt. Amint érintette az egyik lába a talajt megcsapta az áram, szörnyethalt, égési sérülések, a kocsi kerekei kidurrantak, szomorú vége lett!
Igen, a jármű gumikerkee szigetel. Régi trolibusozknál ( amik már nincsenek forgalomban, de 12-15 éve még voltak, a kocka alakú piros szovjet trolik) is megvolt ez, hogy ha nagy esőben szálltál le róla, csípkedett a feszültség, mert nem volt mndig jó a szigetelés és némi feszültség került a kasztnira. De ha páros lábbal ugortál le róla akkor nem rázott meg.
Ha autóra esik vezeték és kerül a kasztni feszültség alá Faraday kalitkaként működik, megvédi a benne ülőket, de kiszállni tilos ill. ha muszáj akkor a talaj érintése nélkül páros lábbal kell kiugorni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!