Vajon a közeljövőben eljön az idő, hogy a repülőkbe nem kell két (vagy 1) pilóta, vagy mindig kelleni fog az emberi ellenőrzés?
A távoli jövőben lehetséges, hiszen az 1800-as években még a léghajó volt az egyetlen, amit ember alkotott, levegőnél nehezebb, mégis repül.
A legmodernebb gépek automatizálása már olyan, hogy fel tud szállni, le tudja repülni az útvonalat és landolni is tud.
De a gép konfigurálásához kell az ember. Nem értek hozzá, de ha pl. 327 fokos irányba kell repülni, a pilóta betekeri, és aztán a robot arra viszi. De egy ilyen rendszer honnan tudná, merre kell és mehet éppen? A földi irányítás adja meg ezeket az adatokat. És nem elég annyi, hogy arra Van Berlin, csókolom! Élénk légi fogalom között kell elnavigálni a masinát, hogy meg legyen az elkülönítés, hogy az időjárás ne veszélyeztesse a gépet stb., stb.
A metró egyszerűbb, de távfelügyelet ott is van, és ha kell, be tudnak avatkozni.
(Közbevetés: a léghajónak nem pont az a lényege, hogy az átlagos fajsúlya kisebb, mint a levegőé? Tehát, hogy összességében könnyebb, mint a levegő?)
Amúgy ugye az a fő baj a pilóta nélküli repülőkkel, hogy egyrészt az emberi problémamegoldó-képességet még nem sikerült megbízhatóan helyettesíteni mesterséges intelligenciával, másrészt a repülőkön nem mindig olyan egyszerűen megvalósítható a folyamatos, széles sávú távfelügyelet, mint például a metrónál, ha beütne valami baj.
Részletesebben lásd még: [link] youtu.be/P6uybdkI3SQ
"mindig kelleni fog a gépekbe pilóta."
Legalábbis amíg a Skynet át nem veszi az irányítást. :)
Viccet félre téve bármikor adódhat olyan esemény, amit egy számítógép nem, vagy nem megfelelően tud kezelni. Ilyenkor jó, ha ott van egy ember a maga rutinjával, problémamegoldó készségével.
"...úgy tudom a pilóta kb 1 mozdulattal le tudja a robotot választani..."
Igen, általában, ha megmozdítják a kormányt, akkor kikapcsol a robotpilóta.
Pilóta kell, mert a gépet irányító program nem tökéletes. ha olyan esemény történik, amire a tervező nem gondolt, akkor az ember dönt. Két pilóta azért kell, mert ha egyik valamiért nem tud teljesíteni, legyen másik. A levegőben vagy minden helyzetet kezelnek, vagy lezuhan gép. Ez utóbbi nem opció.
Egy gép annyira automata, amennyit a tervezője belegondol. Amit nem tesz bele a programba, az nem kezelődik. Ezért értelmetlen a hajók és a repülők automatikájának összevetése. a két dolgot két nagyon eltérő helyzetre tervezték.
Jelentös mértékben már most is disznek vannak. Technikailag már most is különösebb probléma nélkül megoldható lenne piloták nélkül. A gyakorlatban még elég sok komoly akadály van.
-Az emberek bizalmatlnok a géppel szembe alábecsülik.
-Nehéz tesztelni, Komoly probléma ha a kezdeti szakaszban pár gép lezuhan.
-Minden felelösség a gyártót terheli. pl olyan dolgokat is belekell programozni hogy bizonyos helyzetekben életek megmentésében állitson fel sorrendet vagy akkár feláldozzon ember életett.
-Az egésznek kell egy törvényi szabályozás, lehetöleg nemzetközi.
-Rengeteg dolgot hirtelen átkéne épiteni mindenhol a világon. Az egész légiirányitás megváltoztatni.
-stb
Az auto vezetésben kb ugyan ez zajlik jelenleg. Már vannak önvezető autok nyilvános forgaloban engedélyezve. Egy belvárosban pedig lényegesen több és bonylultabb helyzetett kell megoldania.
A rekció sebbességet a gép ellen felhozni elég nagy hülyeség, a gép több nagyságrendel gyorsabb az embernél.
Szerintem egy automatábbak lesznek mig végü csak bünbaknak fog ottülni a pilota, ha meg megszokták ez emberek akkor el hagyák a pilotátt is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!