A csernobili tesztnél miért kellett alacsony teljesítményről indulni?
Tehát a filmből nekem az jött le, hogy a reaktor 3000MW normál teljesítményű, viszont a teszthez le akarták vinni 700MW-ra. De a teszt lényege éppen az, hogy elegendő-e az termelt áram (a tartalék generátorok meghajtására), amíg lepörög a turbina. Tehát miért nem 3000+ MWról kezdték meg a tesztet?
Másik kérdésem: az első három blokkban végrehajtották ezt a tesztet korábban? Sikeresen?
Mert a tartalék generátorok nem egy teljes teljesítményen pörgő erőmű hűtését hívatottak kiszolgálni, hanem vészhelyzetre valóak, mikor le kell állitani az erőművet. Ennek megfelelően vannak méretezve. A tesztnek is ennek megfelelőnek kellett lennie.
Röviden: 3000MW-on az erőmű nyilván képes kiszolgálni a tartalék generátorokat, de a tartalék generátorok nem képesek kiszolgálni a hűtő szivattyúkat 3000MW-hoz szükséges teljesítményen, mert azokat egy (vész)leállított erőműhöz méretezték, tervezték. Normál esetben külső áramellátással működve. A teszt célja, hogy ha a külső áramellátás valamiért megszűnne, akkor legalább ideig óráig képes-e maga a (vész)leállított erőmű még annyi áramot termelni, hogy a hűtés menjen és ne olvadjon le.
Hát nekem a filmből nem ez jön le. Ott arról volt szó, hogy 1 perc, mire beindítják a dízelüzemű tartalékgenerátorokat. És hogy, mire azokat beindítanák, addigra már megtörténik a leolvadás. Tehát én úgy értettem, hogy a teszt csak azt hivatott bizonyítani, hogy arra az 1 percnyi időtartamra tudunk-e még áramot termeltetni a lepörgő turbinából.
Másfelől, az idő nagy részében egy erőmű a nominális értéken üzemel, azaz 3ezer megawatton. Tehát ha üzemzavar vagy támadás történik akkor az erőműt éppen 3000 megawattos teljesítményhen éri a baj. Ergo arra kell reagálni, nem?
Nyilván az volt a lényeg, hogy egy kedvezőtlen, de még reaktortechnikailag stabil részterheléses üzemállapotból kellett a tesztet megcsinálni, mert azt kellett bizonyítani, hogy ilyen állapotban is lesz elég gőz az óriási turbina meghajtásához.
Az ilyen óriási erőmű pufferkapacitása aránylag jóval gyengébb, mint a gőzmozdonyoké, melyek még hosszú percekig képesek nagy teljesítménnyel vontatni a kazán teljes lezárása után (alagutak, fedett fejpályaudvarok, tűzveszélyes gyártelepek, stb.).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!