A guminyomásmérő nyomást vagy nyomáskülönbséget mér?
Például üzemanyagtöltő állomásokon (benzinkút), az autóguminyomás-mérő ha azt méri, a gumiban mennyi a nyomás, akkor gumi csatlakoztatása nélkül 1 atm = 1 bar nyomást kell mutatnia, ha azt méri, hogy a gumiban mennyivel nagyobb a nyomás, mint a gumin kívül, akkor gumi csatlakoztatása nélkül 0-t kell mutatnia, ekkor lehet negatív is a skálán, persze autógumiban nem lesz annyi.
Egyszer orvosnak úgy emlékszek azt mondtam, x Hgmm + külső nyomás volt a vérnyomásom, esetleg "külső" helyett "légköri", de úgy emlékszek semmit se szólt hozzá. Érdekes lenne azt mondani, hogy 900 Hgmm / 850 Hgmm volt, nem tudom mennyire vannak vele tisztában hogy az nem vérnyomás amit ők annak neveznek, hanem vértúlnyomás. A külső nagyjából 760 Hgmm. Köszi.
A tényleges nyomás méréséhez és ahhoz hogy belemérd bármilyen eszközzel a légköri nyomást is pontosan csak úgy lenne lehetséges ha a nyomásmérő "másik oldala" - nevezhetjük referenciának - vákuumban van.
Könnyen belátható hogy ez nem reális, nehézkesen kivitelezhető folymatos vákuumot fentartani stb. Talán labormászereknél lehet ilyen.
Tehát az egyszerű nyomásmérők mind nyomás különbséget mérnek ahol vagy nyitott a másik vége és az épp aktuális légköri nyomás van ott vagy egy gyárilag lezárt és beállított 1 atm nyomású rekesze van.
- Előbbi kevésbé pontos értelemszerűen, de miníg 0 -át mutat használaton kívül hiszen olyankor mindkét oldala ugyanazon a nyomásértéken van és rugókkal gyárilag a 0 -ra állították.
Viszont a mért érték a légköri nyomás függvényében picikét el fog térni a valóstól.
Tehát ez a rendszer úgy mér hogy pl a guminyomás egy rugót kezd el feszíteni az épp aktuális légköri nyomás ellenében.
Ilyen van a kutakon, ez az általánosan elterjedt.
Manométernek is nevezik.
Folyadékos kivitelben egy mindkét végén nyitott U alakú csövet kell elképzelni.
- Utóbbi zárt rekeszes megoldású értelemszerűen lehet pontosabb, de csak ha jól állították be és rendszeresen kalibrálják is...( benzinkúton mennyi esély lenne erre...? ) és a rekeszesnél valóban lehet mínuszban is mérésen kívül ha épp olyan a légköri nyomásérték.
Ezt az egyik oldalán zárt (kamra) rendszerűt nevezik barométernek is.
És igen fontos kalibrálni használat előtt a fentiek miatt. Ilyen rendszernél nem rugó állítja 0 -ra a mutatót hanem az hogy kalibrálod mérés előtt.
Kapaszkodjatok meg - de jó ideje erősen elterjedtek az apró méretű, olcsó és abszolút nyomást mérő elektronikus szenzorok. A csipben van egy kis referenciaüreg, ehhez viszonyítva mér a műszer!
Az elektronikus manométerek többsége ilyet használ, pl. vérnyomásmérők, autókerék-nyomásszenzorok, stb., tehát a felvetett kérdésre a válasz nem lehet egyértelmű:
Ez tök jó köszi a linket.
- Nyilván ez csak az elektronikus eszközöknél van. Benzinkúton csak mutatós "mechanikus" nyomásmérőket láttam.
- A gyártás egyes folyamatait ezek szerint vákuumban csinálják. Azt azért megnézném...
- Nem sikerült kilátnom az adatlapból milyen effektust is használ ez a szenzor. Kapacitásmegváltozás vagy megnyúlás esetleg valami más?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!