A magyarok előbb építettek tankot mint a Britek? Lipták Pál 1913-as harckocsi terve
"Lipták már 1913-ban megkezdte egy harcjármű tervezését erre az alvázra."
írja a cikk.
Gunther Burstyn osztrák mérnök és tiszt 1911-ben mutatta be a Burstyn-Motorgeschütz névre hallgató találmányát:
- [link]
- [link]
Lancelot De Mole ausztrál mérnök 1912-ben nyújtott be tanttervet az angol hadügyminisztériumnak:
Vasiliy Mendeleev orosz haditengerészeti mérnöknek is volt hasonló terve - 1911 és 1916 között építették:
Tehát nem egyedüli dologról van szó.
Gunther Burstyn csak egy tervrajzot készített, de még makettre sem futotta neki.
Mol egy ausztráliai FRANCIA volt? Mégsem Brit? Hahahahaha
Kedves kérdező!
Az első brit tank, a Mark I sokkal komolyabb, nagyobb harcértékű páncélos volt, mint Liptáké.
Lipták harckocsija egy kifejezetten rosszul sikerült, szükségkonstrukció volt, mely egy traktor átalakításából született.
"Lipták Pál 1913-ban adta be szabadalmát a Honvédelmi Minisztériumba a gyár mérnökei által kifejlesztett féllánctalpas harckocsi tervére. A páncélozott gép futóművéhez egy, a gyártelepen is szolgálatot teljesítő emelődarut használtak fel, amely a Holt–Caterpillar 1910M traktor alapjaira épült. Szerkezetét acéllemezekkel borították, forgótornyot szereltek rá és géppuskával látták el. 1914-ben ki is próbálták, de a hadvezetőség nem támogatta a fejlesztést. 1915-ben egy újabb változatot terveztek, amelyen géppuska helyett lángvetőt helyeztek volna el, ez azonban támogatás hiányában végül nem épült meg. Ezzel a páncélos járműkísérletek elhaltak a Monarchiában – miközben az angolok 1915–16-ban mutatták be első tankjaikat."
Csakhogy a Brit tank inkább volt mai elképzeléseink szerint egy rohamlöveg mint valódi tank, mivel nem forgó toronyban viselte a löveget.
Minden tank a Holt–Caterpillar-ból merítette az ötletet, hiszen ez a cég épített 1X lánctalpast. Ha nem tudnád mind a Britek és a Franciák a Holt cégnek fizettek a legyártott tankok futóműve után un. licence díjat!
# 8
Nem érted a lényeget, a Lipták-féle konstrukció kifejezetten gyatra szükségmegoldás volt, össze sem mérhető a brit Mark I típussal.
A britek nem egy traktort alakítottak harckocsivá, hanem a lánctalp elvének felhasználásával egy radikálisan új konstrukciót dolgoztak ki, azaz a brit koncepció összehasonlíthatatlanul innovatívabb, "agyasabb" volt, mint a Lipták-féle gyenge harcértékű szükségmegoldás.
A tanknak egyébként nem feltétele a lövegtorony, hiszen az első tömegesen gyártott tanknak sem volt. A modernebb típusok közül a svéd hidegháborús Stridsvagn 103-asnak sincs lövegtornya.
A britek a tankos "szárazföldi csatahajónak" szánták, a csatahajókra is csak jellemző a lövegtorony, de messze nem mindegyik csatahajónak volt lövegtornya.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!