A vasúti sinek nem ráznak? Kézzel is meg lehet érinteni? A legtöbb vonat áramot használ, elektromos vezetékek futnak felettük.
Kiváncsi volnék, milyen sürün vannak a földelések ? Persze az is igaz, hogy egy ilyen vastag fémdarabon mint a sin, az ember által átfogható távolságon, kb 2 méteren, olyan túl nagy feszültségkülönbség, feszültségesés nem tud kialakulni.
Azért érdekes, hogy 25 ezer voltos feszültséget, csak úgy szigeteletlenül levezetnek a földbe.
#11 (23:01) - erre szigorú építési szabványok vannak, ráadásul felelős alkalmazottak rendszeresen ellenőrzik, hogy a földelési szerelvények nem estek-e vandalizmus (esetleg terrorista szabotázs) áldozatául.
Az esetleges súlyos hibákat időben kiszúrhatják a rendszeresen áthaladó szerelvények mozdonyvezetői is, mert a problémás szakaszon elmegy az áram. A váltók állapotát szintén napirenden ellenőrzik a vágányőrök, mert ezeken a helyeken különösen sok a sérülékeny vezetékekkel átkötött síndarab.
11
Dehogy vezetik a földbe.
Minden földelés a sínre való rákötéssel működik. Mivel a sín elektromosan folytonos a felsővezetéket tápláló alállomásig.
Mondjuk, ha a folytonosság megszakad, akkor a sínből a visszáram lemegy a földbe, és ott halad egy darabon, de ez nem üzemszerű működés, tiltott dolog, és veszélyes is.
10
Szerinted mitől csíp a feltöltődött fém? Vagy a macska szőre, ha simogatom? Azt elfelejtetted leírni. Mert szerintem attól, hogy a két dolog (én + az adott dolog) elektromos potenciálja kiegyenlítődik.
"Azért érdekes, hogy 25 ezer voltos feszültséget, csak úgy szigeteletlenül levezetnek a földbe."
Amíg zárt az áramkör, addig a 25 kV egészen jelentéktelen része van a sínen a vonatkoztatási nullapotenciálhoz képest. Ha a mozdony alatti ín szigetelve lenne a földtől, akkor jelenne meg ott a 25 kV.
De ze így van odahaza is, a hajszárító 230 V-ja sem jelentkezik a földlet nullavezetőn, csak akkor, ha a nullavezető az első földelés előtt elszakad, akkor hirtelen rázós lesz.
Azért eléggé traumatizált ember lehet a kedves kérdező, mert feltételezi, hogy közterületen hivatalosan telepítve lehet olyan szerelvény, mely fájdalmas áramütést okozhat. Az ilyesmi viszont szigorúan tilos, és csak súlyos meghibásodás esetén léphet fel vészhelyzet, melyet az üzemeltetőnek kötelessége haladéktalanul elhárítani!
A metrónál előfordulhat olyan halálos baleset, hogy a felülről leburkolt harmadik tápsín alá benyúl a peronról beesett személy. Ez leginkább csökkent értelmi képességű egyénekkel szokott megtörténni, akik egy verekedést követően a sínekre esve eszeveszetten kalimpálnak a végtagjaikkal, és/vagy tudatmódosító szerek hatása alatt állnak.
"Szerinted mitől csíp a feltöltődött fém? Vagy a macska szőre, ha simogatom? Azt elfelejtetted leírni. Mert szerintem attól, hogy a két dolog (én + az adott dolog) elektromos potenciálja kiegyenlítődik."
Ott kilovoltok vannak, a sínnél meg normál üzemben lehet, hogy van akár 8 V is.
19
A macskában vannak kilovoltok? Vagy mit akarsz kifejezni?
És mit értesz normál üzemben?
Mert normál üzem az is, amikor nincs ott vonat, meg az is normál üzem (azaz, nem tekinthető rendellenességnek), ha van a közelben vonat.
Mikor nincs ott vonat, akkor nyilván nem csíp. De mikor közel van a vonat, akkor bizony előfordulhat, hogy a visszatérő áram miatt csípni fog a sín.
Mikor meg nem normál az üzem, azaz, a sín elektromos folytonossága megszakad, és úgy jön a vonat, akkor bizony extrém esetben még halálos áramütés is lehet, ha valaki áthidalja a szakadást. Ezért is kötelező rézkábellel átkötni pl. szigeteltsíncserénél a kivágott síndarab helyének két oldalát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!