Egy mókus képes lenne megmozdítani egy harckocsit?
Van egy 70 tonnás harckocsink, most éppen egy műúton, de lerobbant motorral. Van egy mókusunk is, a harckocsi kabalaállata, jól táplált és egészséges.
A legénység kreatív találmánya, hogy a futóműhöz kapcsol egy mókuskereket az említett mókussal, természetesen megfelelő áttétellel.
Milyen tempóval tudnának haladni? Ha egyáltalán. Vagy ha egy mókus nem elég akkor hány mókus kell?
"Tapadási súrlódást gyakorlatilag nem produkáló anyagkombináció például a polírozott fém + poliformaldehid (más nevén polioximetilén) műanyag."
Dehogy is nem, főleg ilyen körülmények között. A POM egyébként is elég korszerűtlennek mondható, de ez most mellékes. Ekkora erőknél lehet bármilyen szuperfiniselt (köszörült, leppelt, hónolt -de nem polírozott, ilyesmit csak a google fordító produkál, ebben a szövegkörnyezetben teljesen szakmaiatlan-), az bizony produkálja a letapadást, ami ráadásul ekkora sebességnél nem fog megszűnni. A felületek kenése sem megoldott, mert nincs számottevő elmozdulás, ezért a megfelelő olajfilm sem tud felépülni. Ez a fajta lassú mozgás -mivel teljesen idegen a gépészetben- máshogyan viselkedik, mint amit a normál gépészeti szakirodalomban találhatunk a súrlódás fejezeteiben.
#13 - ne beszélj hülyeségeket. Ha értelme lenne az okoskodásodnak, akkor a tank a rendes motorjával sem tudna megindulni a nagy tapadási súrlódás miatt.
Éppen ezért egy mókuskerékkel (vagy mikromotorral) is megindul, mert mindenhol a kellő erőhatás ébred az átgondolt konstrukciónak köszönhetően!
Mindaddig csak mese, amíg egy unatkozó discovery channel szerkesztő filmes projektet nem ír ki rá! Na, de utána...
XD
Mellesleg a nagyérdemű kérdező is már reagálhatna, hogy mennyire elégedett a szellemi tankok pankrációjával?
"Éppen ezért egy mókuskerékkel (vagy mikromotorral) is megindul, mert mindenhol a kellő erőhatás ébred az átgondolt konstrukciónak köszönhetően!"
No látod ebben teljesen igazad van. Mármint az átgondolt konstrukciót illetően és nem abban, hogy egy tank mikromotorral is működtethető.
Veled ellentétben én tudom, hogy mit jelent több tonnás szerkezetek megmozdítása, napi szinten foglalkozom ilyesmivel. Természetesen van műszaki megoldás az általad elképzelt minimális súrlódásra, ezt hívják hidrosztatikus vagy aerosztatikus csapágynak vagy szánvezetéknek és előszeretettel alkalmazzák a nagy tömegű műszaki berendezésekben (szerszámgépek, turbinák, erőgépek és természetesen a hadiipar sem nélkülözi ezeket). Ezzel csak egy kis bökkenő van jelen feladatban, ti. ezek működéséhez szintén energiára van szükség, azaz kell egy hidraulikaszivattyú, ami előállítja a nyomást a hidrosztatikus rendszerekhez, melyek biztosítják a számodra oly kedves súrlódásmentes állapotot. Szóval még mindig kevés a mókus a tankhoz...
#17 (01:47) Abszolút nem vágod a témát. Nem kell ide semmilyen súrlódásmentes speciális mechanika!
A sebességváltó minden fokozatán arányosan emelkednek az erőhatások is, ezért a mechanika nem ragad be, hanem a kellő nekifeszülés után (amelyhez szükséges jelentős energiamennyiséget a mókuskerék/mikromotor is ledolgozza maximum néhány óra leforgása alatt) mikrosebességgel fogja előretolni a 70 tonnás tankot is - ahogy az a nagykönyvben meg van írva. A tapadási súrlódás jelensége egyáltalán nem vészes a tárgyalt esetünkben!
Az eszmefuttatásod pontosan arra belátáshiányra vezethető vissza, mikor anno azt állította valamilyen akadémikus, hogy a gőzmozdonyos szerelvény nem indulhat meg, mert a számított tapadási súrlódása a kerekeknek túl kicsi ehhez. Természetesen a gőzmozdony konstruktőrei nem voltak tisztában az akadémikus mókus számítási módszerével - ellenben kellő szinten értettek a mechanikához - ezért a gőzvonatok jól működtek a gyakorlatban is! XD
Legközelebb részletes számításokkal támaszd alá a teóriáidat, akkor talán precízebben rá tudok mutatni az elképzelésed hibájára!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!